Waterlelie uitsluitend op hydrokorrels?

6 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 do, 03/05/2007 - 22:54
Cumulus

Waterlelie uitsluitend op hydrokorrels?

Hoi iedereen,

Ik heb al enkele jaren een kleine vijver en ik heb onlangs een waterlelie gekocht om erin te zetten (Nymphaeainfo-icon Marliacea Chromatella) . Nu zou ik deze in een mandje of een gewone pot willen zetten waar enkel hydrokorrels in zitten en het geheel in de vijver plaatsen. Dit omdat ik al geruime tijd potplanten kweek op hydrocultuur (binnen én buiten) en hiermee zeer goede resultaten boek. De planten groeien forser, hebben minder ziekten en het is stukken properder dan potgrond.

De waterlelie op hydrokorrels is als het ware een aanvulling op mijn collektie hydroplanten, maar ik zit met vragen omdat dit de eerste waterplant is die ik op hydrocultuur wil zetten. In verband met waterlelies lees ik overal waarschuwingen dat ze absoluut in zware kleigrond of speciale leliegrond moeten gezet worden en aanmaningen om vijversubstraat te gebruiken.
Is dit nu echt zo belangrijk voor waterlelies of zouden ze het ook redden (of zelfs beter doen) op een substraat van hydrokorrels dat al dan niet met een paar kiezelsteentjes of een stuk gaas verankerd is zodat de korrels niet gaan bovendrijven?

Graag tips of ervaringen van waterlelieliefhebbers...

Dank bij voorbaat,

Hendrik

Waterlelie uitsluitend op hydrokorrels?
vr, 04/05/2007 - 18:50
Anoniem (anoniem geplaatst)

Een heel gedoe met hydrokorrels om ze onder water te houden. En wat levert het anders op, als je gewoon grind gebruikt?
Toegegeven: in klei worden waterlelie's beslist zwaarder en zullen rijker bloeien. Maar ook zonder zal het gaan, zij het iets minder.

vr, 04/05/2007 - 22:34
Cumulus

Hoi,

Ik vermoed dat hydrokorrels meer bijdragen tot de zuivering van het water door hun poreuze structuur (bacteriën kunnen er in nestelen) en dat ze daardoor dus beter zijn dan grind.

Bij planten op hydrocultuur raden ze steeds af om grind en andere stenen te gebruiken omdat die kalk en andere mineralen afgeven die schadelijk kunnen zijn voor planten, vandaar dat ik er een beetje voor terugschrik. Of zou dit voor een vijver niet opgaan?

Groetjes,

Hendrik

vr, 04/05/2007 - 23:55
Anoniem (anoniem geplaatst)

De bacterieen die er in kunnen groeien kunnen ook schadelijke zijn. Met dat oplossen van die kiezels valt het wel mee; er zijn genoeg vijvers bekend met overlopend grind en stenen aan de rand. De eventuele kalk houdt verzuring tegen.
Dat men bij beplantingen kiezels en stenen afraadt is verwondelijk. Alleen het gewicht maakt kiezels onbruikbaar voor plantenbakken, maar het werkt evengoed. In de natuur groeien toch ook planten op steenderige bodems?

za, 05/05/2007 - 00:02
Cumulus

ok, bedankt voor de info. Ik zal het dus bij kiezels of grind houden.
Het is overigens niet erg dat de lelie minder goed groeit op dergelijke substraten vermits mijn vijver maar klein is, ik schat zo'n 1000 liter.
Ik was enkel bang dat de lelie meteen zou afsterven indien ze niet op speciale lelie- aarde zou gezet worden.

Groetjes,

Hendrik

za, 05/05/2007 - 00:07
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hendrik, een waterlelie is best sterk. Kijk maar eens in de sloten; daar is ook niet altijd de juiste bodem aanwezig. Toch groeien ze soms tegen de klippen op.
Veel succes, groet,
Henk

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag