Zuurstofplantjes (bosje)

7 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 vr, 25/08/2006 - 11:43
**Bianca**

Zuurstofplantjes (bosje)

Wat is het verschil tussen de bosjes zuurstofplantjes die je bij de aquarium afdeling (zitten vast met een loodje) ziet en de zuurstofplantjes die je bij de vijverafdeling (zit in een netje) ziet?

Ze kosten bij (bijvoorbeeld) Intratuin beide € 1.99 per stuk/per bosje.

Het enige verschil dat ik zie, bij de aquariumafdeling krijg je dan 3 verschillende soorten plantjes (even geen idee welke) en bij de vijverafdeling krijg je dan maar 1 soort.

Zou je het bosje van de aquariumafdeling ook kunnen gebruiken voor in de vijver (zonder loodje, gepot in bijvoorbeeld vijveraarde) ?

Alvast bedankt voor de antwoorden/uitleg
**Bianca**

za, 26/08/2006 - 13:04
Anoniem (anoniem geplaatst)

Beste Bianca.

Veel verschil is er niet, dan alleen dat bepaalde zuurstofplantjes niet geschikt zijn voor de vijver.
Die niet de seizoenen Herfst, Winter, Lente, Zomer gewend zijn.
Dat ligd er ook aan waar oorspronkelijk ook de plant vandaan komt.
En/of hoe diep je vijver is.
Sommige planten verdragen maar een bepaalde diepte, maar dat staat vaak ook aangegeven, of anders vertel de vishandelaar het je wel als je daar om vraagd.

Sommige zuurstofplantjes zijn weer wel geschikt voor zowel aquarium als de vijver.
Maar zeker niet allemaal.

Inderdaad Bianca...het loodje moet je absoluut van het plantje afhalen.
Dat is alleen maar pure gif in je aquarium, en dat moeten we niet hebben.

Succes!

za, 26/08/2006 - 13:55
Anoniem (anoniem geplaatst)

Nooit planten in vijveraarde. Het vijverwater krijgt dan een bruine kleur en dat willen we toch niet. Planten in vijversubstraat !
Mijn zuurstofplantjes liggen los op de bodem en die blijven daar mooi liggen.

groeten.

zo, 27/08/2006 - 00:23
Anoniem (anoniem geplaatst)

Beste Urbain.

Het is niet helemaal waar wat je zegd.

Gedeeltelijk heb je zeker gelijk, maar.........

Als je vijveraarde gebruikt kan inderdaad het water "IN HET BEGIN" even bruin kleuren....dat klopt.
Dat trekt vanzelf weer weg.

Als je bijv vijveraarde gebruik in de daarvoor geschikte vijvermandjes kun je daar stenen/ keien op leggen zodat vissen er niet in kunnen wroeten.
En de vijveraarde kan dan ook niet uit de mandjes komen drijven.

Ik wijs vijversubstraat zeker niet af, het is wat iedere vijverhouder zelf wil gebruiken.

Wat ook is, de waterplanten zullen in eerste instantie hun voedsel uit de vijveraarde halen.
Als deze op is zullen de waterplanten het voedsel verder uit de vijver zelf halen, net als wat de zuurstofplantjes ook doen.
De wortels van deze planten komen dan de vijvermandjes uit groeien.
Geen nood, dat zijn mooie schuilplaatsen voor de vissen.
En deze wortels helpen ook om je vijver helder te krijgen en te houden.

En Urbain...je heb zuurstofplanten, en zuurstofplanten.

De ene hoef je niet te planten en die drijven of liggen gewoon in de vijver.
De ander horen gewoon in de daarvoor geschikte vijvermandjes gezet te worden.

Succes!

zo, 27/08/2006 - 21:33
Anoniem (anoniem geplaatst)

Goudviskweker,
U zegt : "Als je bijv vijveraarde gebruikt in de daarvoor geschikte vijvermandjes kun je daar stenen/ keien op leggen zodat vissen er niet in kunnen wroeten.
En de vijveraarde kan dan ook niet uit de mandjes komen drijven."

Dit is precies wat ik had gedaan, maar in die mandjes zijn gaatjes en de stenen die je erop legt schermen de aarde niet 100% af.
In ieder geval, het water had een bruine kleur. Na een tijd zal dat inderdaad verdwijnen, maar dit komt dan terecht op de bodem van uw vijver en zorgt daar voor een sliblaag.

groeten

ma, 28/08/2006 - 00:33
Anoniem (anoniem geplaatst)

Beste Urbain.

Inderdaad in de vijvermandjes zitten gaatjes.
Voor je er vijveraarde in de mandjes doet leg je er eerst speciaale vijverdoek in.
Dat voorkomt dat de vijveraarde langst die gaatjes ontsnapt.

Als je er nog een paar cm grind, stenen of keien op de vijveraarde leg kan er haast niets meer ontsnappen.

het water kleurd weliswaar even bruin wat na verloop van tijd gewoon weer verdwijnd.
Maar het vormd beslist geen sliplaag in je vijver.

Als dat zo is, heb je het niet goed gedaan.

Persoonlijk werk ik al jaren op deze wijze.
En het werkt perfect.

Succes!

za, 09/09/2006 - 22:17
natuurmanjak

Groetjes allemaal ik lees hier dat het klompje lood die aan de zuurstof planten hangt puur vergift is, ik heb daar een andere mening over, hoe komt het dan dat ik hier na dertig jaar noch zit en ik dronk altijd water uit een put met een loden darm hoe verklaar je dat,wat wel super giftig is is loodoxide,een wit poeder dat ze jaren geleden gebruikten als basis van witte verf,en deze werd als volgt ge maakt,je verhit lood tot het begint te branden dan verbind de zuurstof zich met het lood,en het eindresultaat is loodoxide,maar lood onder of boven water is niet giftig ! dat is een doordenkertje. natuurmanjak

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag