kentia palm

23 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 zo, 14/08/2011 - 14:04
Liliva

kentia palm

mijn kentia plam krijgt steeds meer gele en bruine vlekjes en het lijkt steeds erger te worden. Hij
stond bij een raam waar hij direct zonlicht kreeg, heb hem nu ergens anders staan waar dit niet
meer is. Zou het hieraan kunnen liggen of is er meer?

zo, 14/08/2011 - 14:40
RdB

WE zijn een beetje door onze helderziendheid heen dit jaar. Kun je wellicht een foto van die plekjes plaatsen en iets meer vertellen over de verzorging die je geeft?

Ruud

zo, 14/08/2011 - 15:36
Anoniem (anoniem geplaatst)

Verbrandingsplekjes van de zon?

di, 16/08/2011 - 14:07
Liliva

enorm slechte foto, mijn zus heeft de goede camera mee op vakantie en ik ben achtergelaten met
deze barrel van een camera.

kentia palm
di, 16/08/2011 - 14:08
Liliva

Op de foto zijn de bruine vlekken goed zichtbaar maar er zitten rond die plekken ook gele vlekken,
en het lijkt een blad compleet over te nemen. verse scheuten zijn ook bruin (in de punten vooral)

di, 16/08/2011 - 14:43
marcs

Kijk eens aan de onderkant van de bladeren of je geen kleine spinnewebjes ziet met daarin hele kleine beestjes.
Zo ja, dan is het waarschijnlijk spint.

Marc

di, 16/08/2011 - 16:01
Liliva

daar had ik al naar gekeken, geen spinnenwebjes of kleine beestjes te zien, niet op de bladeren,
onder de bladeren en ook niet in het zand...

di, 16/08/2011 - 17:27
Anoniem (anoniem geplaatst)

Lijkt me toch verbranding door de zon. De oudere bladeren schijnen er geen last van te hebben, zover ik kan zien.

do, 18/08/2011 - 03:20
Liliva

Hij lijkt het nu ook beter te doen in de nieuwe standplaats (uit direct zonlicht) maar nieuwe scheuten
hebben de topjes ook bruin. de plant krijgt van mij overigens regen of vijverwater, maar mijn
moeder heeft hem tijdens de vakantie verzorgt en ze had de plant kraanwater gegeven. Maar ik kan
me niet voorstellen dat het daar aan ligt.

do, 18/08/2011 - 12:47
Draco

Misschien is de potgrond uitgeput of krijgt de palm niet de juiste voeding (voor groenblijvende planten). Jonge planten van Howea forsteriana gedijen het best op een beschaduwde plek. Dat geldt met name voor de planten van het woud, waarvan de jonkies opgroeien in de schaduw van volwassen bomen.
De conditie van deze palm kan ook verbeteren door deze 's zomers buiten te zetten op een plek zonder direct zonlicht. Naar binnen halen zodra de nachttemperaturen te laag worden (5°C). Je krijgt hierdoor een gedrongener plant met kortere bladstelen. De jonge palm zoals deze door de kweker wordt aangeleverd is 'opgejaagd' en heeft daardoor een onnatuurlijk uiterlijk.

p.s. Liliva, als het je hindert dat de forumsoftware je zinnen verknipt, probeer dan eens een andere browser in plaats van Safari (?). Met Firefox komt de tekst wel goed over. Je kunt daarnaast voor andere zaken gewoon je favoriete browser blijven gebruiken. Soms is zelfs wel makkelijk om meerdere browsers paraat te hebben; je kunt dan snel tussendoor iets opzoeken door even te switchen.

Draco

za, 27/08/2011 - 16:10
Liliva

Dankje voor de uitgebreide reactie! Ik heb de palm bij aankomst meteen in nieuwe potgrond gezet
en heb de palm ook een keer de juiste voeding gegeven. Nu is dit al weer een paar maanden
geleden dus ik zal hem nog een keer wat voeding geven. (groenblijvende kamerplant voeding,
vloeibaar) Ik denk dat het of door verbranden is door de zon, of dat het inderdaad voeding tekort is.
Ik zal de palm buiten zetten (al vind ik het lastig omdat het nu zoveel regent)
Eens kijken wat de palm buiten doet.

Ik gebruik inderdaad Safari (macBook) Een andere browser gebruik ik nooit. Maar ik zal eens kijken...

za, 27/08/2011 - 16:11
Liliva

oh wacht, die voeding is juist niet goed denk ik? een speciale palmen voeding wel? Ik dacht dat daar
altijd het zelfde in zit ongeveer

za, 27/08/2011 - 23:47
Draco

Ik gebruik voor al mijn kuipplanten dezelfde universele vloeibare voeding. Alleen de fabrikant/leverancier heeft er baat bij dat we voor elke soort een andere mest aanschaffen. Het is hooguit zinvol om onderscheid te maken tussen bloeiende planten en bladplanten zoals deze palm. Je kunt daarbij wel variëren in de frequentie van toediening en snelgroeiende (kuip)planten vaker bemesten dan trage groeiers zoals de Kentiapalm, waarvoor 1x per maand voldoende is. Voor mijn orchideeën zoals phalaenopsis halveer ik de aangegeven dosering (1x per maand).

ma, 29/08/2011 - 10:58
Liliva

ah dan zat ik toch goed met de voeding, ik heb zo'n standaard fles. voor alle kamerplanten voeding.
Maar daar zou het dan niet aan kunnen liggen aangezien ik bij aanschaf de palm nieuwe potgrond
heb gegeven en ook een keer voeding heb gegeven (de aangegeven hoeveelheid)
Ik heb de camera bijna weer terug, dus dan neem ik goede foto's. Ik kan geen beestjes of
spinnewebben vinden, helemaal niks en ik heb heel goed gekeken meerdere keren haha. Het lijkt er
wel op want het begint als kleine gele puntjes op het blad (in het midden niet perse aan de zijkant)
en dan worden die gele puntjes langzaam groter en bruin.

ma, 29/08/2011 - 13:53
Draco

Bij een stevig doorwortelde kluit (de wortels zijn dan zichtbaar bij de afwateringsgaten) zou je deze eens kunnen bekijken door de palm bij de voet vast te houden en de pot voorzichtig los te tikken. Het toonbeeld van de wortels kan een indicatie zijn voor de conditie van de palm. Zien de wortels er gezond en rond uit met witte groeipunten of niet? Je zult zien dat de wortels voornamelijk onderin de pot groeien. Houd daar rekening mee bij het watergeven. Geef per gietbeurt zoveel water dat het onderuit de pot loopt en verwijder de overmaat. Vaak geeft men kamerplanten steeds een scheut water en blijft het onderin de pot kurkdroog. Als de Kentia geen ongedierte heeft, waar deze palm overigens niet erg gevoelig voor is, dan zou een te lage luchtvochtigheid nog oorzaak kunnen zijn van de bladverdrogingsverschijnselen. Je zou dat kunnen verbeteren door de palmbladeren dagelijk te nevelen met een plantenspuit bij voorkeur met regenwater om kalkvlekken te vermijden.

do, 01/09/2011 - 18:14
Liliva

Dat water geven doe ik altijd met al mijn planten, eens een flinke scheut en dan de kluit droog laten
worden, om vervolgens weer een flinke scheut water te geven (totdat het er onderuit druipt) dit is
volgens mij beter voor alle planten.
Ik heb eindelijk de camera in mijn bezit en hier wat foto's:

kentia palm
do, 01/09/2011 - 18:14
Liliva

foto2

kentia palm
do, 01/09/2011 - 18:15
Liliva

foto3 (hij staat boven de verwarming, maar deze staat op het moment niet aan, zomer)

kentia palm
do, 01/09/2011 - 18:25
Anoniem (anoniem geplaatst)

Geen afwateringsgaten in de pot?

zo, 04/09/2011 - 18:58
Liliva

De plant staat in een binnenpot, dat is op de foto alleen moeilijk te zien. de binnenpot staat ook niet
op de grond in de buitenpot, maar flinke ruimte tussen (waar het overige water in druppelt en dat
kieper ik dan weg)

zo, 11/09/2011 - 20:22
Liliva

nog steeds een raadsel...

ma, 12/09/2011 - 23:29
marcs

Ik denk dat het een probleem van afwatering is ondanks dat de het water weggegooid wordt nadat de plant water heeft gehad.
Maar omdat de buitenpot bijna geheel om de binnenpot sluit kan het water dat achterblijft niet verdampen en ontstaat er een atmosfeer met een 100% luchtvochtigheid waar schimmels ed wel willen gedijen.
Hierdoor krijg je toch weer een aantating van de wortels.
Ik adviseer normaal om er voor te zorgen dat de binnenpot van de grond buitenpot staat en dat er ruimnte genoeg is zodat achterblijvend water alsnog kan verdampen.

Zie ook bijgevoegde tekening zoals ik denk dat de binnenpot in de buitenpot staat. niet erg goed te zien.

Marc

kentia palm
di, 13/09/2011 - 00:04
Draco

Marc heeft wellicht hiermee een punt; Het is hoe dan ook belangrijk dat lucht in de potgrond kan toetreden. Dat gebeurt alleen als de kluit van tijd tot tijd droger is, uiteraard zonder dat deze volledig uitdroogt. Het duidelijkst is dat merkbaar, wanneer je water opgiet en de lucht eruit borrelt. Dat is een teken dat je op het goede moment water geeft. Voorwaarde is daarbij ook een luchtig grondmengsel. Dat kun je bijvoorbeeld realiseren door standaard potgrond te mengen met cocopeat of ander materiaal dat de doorlaatbaarheid van het mengsel verbetert. Cocopeat is veerkrachtiger dan op turf gebaseerde potgrond dat makkelijk verslempt.

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag