temperatuur thermostaat afstellen trachycarpus

80 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 di, 30/11/2010 - 17:13
Anoniem (anoniem geplaatst)

temperatuur thermostaat afstellen trachycarpus

een trachycarpus fortunei kan meer vorst verdragen dan veel andere tropische planten.

maar op welke temperatuur de thermostaat instellen bij 1 graad vorst lijkt mij te vroeg

di, 30/11/2010 - 18:34
peter42

nu vriest het, dus moet je even voelen waneer de thermostaat klikt en dan draai je hem iets verder. als het harder gaat vriezen, moet je hem steeds hoger zetten, dus even in de gaten houden tijdens strengere vorst.
Het is net als in je huis, hoe kouder het buiten wordt, des te hoger je de thermostaat moet zetten om dezelfde temperatuur te houden.
Verder moet de thermostaat zo laag mogelijk plaatsen omdat de warmte opstijgt, en de thermostaat dan eerder afslaat, en dat terwijl de temperatuur onder aan de palm dan veel kouder kan zijn dan bovenin.

di, 30/11/2010 - 19:17
D_SDennis

Een thermostaat werkt anders. Deze geeft stroom door aan de verwarming/verlichting als de temp onder de ingestelde waarde komt. Hij blijft dit doorgeven als de temperatuur nog niet is bereikt. Bijvoorbeeld als het te koud is. Als het te koud is, heeft hoger instellen dus geen zin. Dan heeft je verwarming gewoon onvoldoende capaciteit. Stel je hebt wel voldoende capaciteit en je gaat m hoger instellen als het heel koud is, dan wordt het gewoon warmer bij je palm. Dat is niet wenselijk en kost teveel stroom.

in huis staat ie gewoon op 20,5 graden. Wordt het kouder, dan doe ik er n iets aan. Ja, de cv gaat iets harder werken...

di, 30/11/2010 - 19:59
Anoniem (anoniem geplaatst)

het gaat mij meer om de juiste temperatuur instellen om voor de palm in te stellen vanaf wanneer de lichtslang aangaat

tussen min 6 en min 7 weet in dat ijs uitzet heb ik een keer gehoord

dus na regen en gelijk min 7 eroverheen veel kans op kapot vriezen speer/groeipunt

misschien is het dan dus zaak vanaf -3/-4 de termostaat aan te laten sturen of heeft er iemand een andere mening

of misschien is het beter vanaf min 5 iemand een idee

want een trachy kan gerust wel wat vorst verdragen max min 12 onbeschermd maar ik wil geen risk snap je

di, 30/11/2010 - 20:30
b-en-d

Maar als je je wortels pas begint te beschermen bij -12 graden, dan ben je te laat!
Gewoon als de eerste vorst zich aandient beschermen met boomschors.
Je arbeid wordt beloond in het voorjaar!

mvg

di, 30/11/2010 - 21:11
Anoniem (anoniem geplaatst)

dat doe ik al tevens stromat om groeipunt met jute eronder plus lichtslang en nu nog tot de thermostaat ertussen zit

2 uur aan en 2 uur uit om stroom uit te sparen

dit gaat meer om de juiste thermostaat instelling

temperatuur thermostaat afstellen trachycarpus
di, 30/11/2010 - 21:36
D_SDennis

Als ik je opstelling zo zie heb je lichtslang in je jute en stromatten meegewikkeld. Mijn ervaring is dat hierdoor heel veel warmte wordt vastgehouden, ook al vriest het hard. Steek maar eens een thermometer tussen de stam en je verpakking als ie twee uur gebrand heeft. Ik zou dan ook niet worstelen met een thermostaat bij deze soort. Gewoon inschakelen als het harder vriest dan vijf graden. En weer uitzetten als het warmer is. ALs je een voeler/thermostaat gebruikt, dan zou je die strak tegen de stam moeten plakken.

wo, 01/12/2010 - 07:52
Anoniem (anoniem geplaatst)

ok ty

ik heb al een thermostaat dus dan stel ik em af op aanslaan bij -4
en de tijdschakelaar op 2 uur aan en 2 uur uit

di, 30/11/2010 - 23:00
Draco

Ridefree66 een verlate reactie. Water bevriest bij 0 °C en zet dan uit (het soortelijk gewicht daalt van 1,0 naar 0,9 gram/ml). Afhankelijk van aanwezigheid van zouten en andere oplosbare stoffen (eiwitten, suikers, polyalcoholen) ontstaat vriespuntsverlaging, waardoor het water pas bij enkele graden onder nul stolt (bevriest). Dat kan bij levend weefsel inderdaad ergens om en nabij de -6/-7 °C zijn. Bij de bevriezing ontwikkelen zich daarbij ijskristallen die de celwanden (mechanisch) kunnen beschadigen. Dit leidt tot lekkage van de celvloeistof naar de omringende intercellulaire ruimte in het blad, dat donkergroen verkleurt. De veroorzaakte schade aan de celwand hoeft niet onherstelbaar te zijn, waarna het blad zijn normale groenkleuring terugkrijgt. Enige permanente schade is echter niet uitgesloten, bijvoorbeeld omdat een deel van cellen in het bladparenchym (bladmoes) afsterft. Dat draagt dan bij aan een verkorting van de levensduur van het blad.
Deze schade kan worden beperkt door beïnvloeding van de kristalvorming tijdens het bevriezen. Een belangrijke factor daarbij is de daalsnelheid van de temperatuur. De paradox daarbij is dat een langzame temperatuurdaling gunstig is voor de celoverleving, met een uitzondering voor het gebied rond de kritische waarde waarbij de celinhoud bevriest, bijvoorbeeld 6 à 7 graden onder nul. Een langzame passage van deze kritische waarde bevordert juist de ontwikkeling van grotere ijskristallen. Dit vergroot de kans op blijvende schade. Een snelle temperatuurdaling voorbij het kritische punt zorgt voor fijnere of amorfe ijsvorming. Deze techniek wordt daarom toegepast bij het invriezen van levend celweefsel. Het geleidelijke bevriezingsproces wordt dan bij -6°C tijdelijk versneld door een koudepuls.
Voor de palmliefhebber is dit natuurlijk onuitvoerbaar, maar het geeft misschien enig inzicht in de veranderingen die optreden tijdens bevriezing.
Tenslotte nog iets over beschermende stoffen in de plantencel. Dit zijn vooral suikers en polyalcoholen zoals glycerol. De werking is vergelijkbaar met antivries (ook een alcohol) en berust deels ook op een specifieke bescherming van de kwetsbare eiwitten in de plantencel. Planten die van nature winterhard zijn produceren in toenemende mate deze beschermende stoffen in de aanloop tot de winter. Dit gebeurt waarschijnlijk onder invloed van de lagere lichtintensiteiten en de dalende temperaturen.

wo, 01/12/2010 - 07:51
Anoniem (anoniem geplaatst)

dus toch is er rond de -6 a -7 uitzetting van ijskristallen
dan maar de thermostaat afstellen om schade te voorkomen

ik ben benieuwd in hoeverre de palmbomen zonder bescherming overleven

ik risk het maar niet, met deze vorst

wo, 01/12/2010 - 11:59
palmboomtekoop

@ ridefree66, wat een prachtige foto! Leuk idee.

wo, 01/12/2010 - 16:31
edwardkarin

Trachycarpus, niets doen, vrijdag en zaterdag al overdag boven 0 en zondag algehele dooi, nu nog een nachtje met -7 maar het is nu dan overdag nog -5 dus dat is bijna geen verschil meer.
Morgen al een stuk minder koud wel veel sneeuw erbij, dat is de keerzijde.
Voorlopig blijven de nachten wel lichte vorst houden.

Ik heb niet eens iets aan mijn chamaerops gedaan, laat staan mijn trachycarpussen, nee hoor.

wo, 01/12/2010 - 17:04
D_SDennis

Ik spreek je nog wel over je chamaeropsen.....Maar ik hoop voor je dat mijn gedachte niet klopt...

wo, 01/12/2010 - 17:08
edwardkarin

Waarom, ik heb er een die staat er al jaaaaaren in, wat denk je...

Mijn buurvrouw heeft er een als kuipplant bij de voordeur, echt een mooie.

Al jaren en zeker de laatste 2 winters zonder enkele krimp, geen schade, niets.
Zo laten staan, ik meen het echt hoor, moet wel toegeven dat ie droog staat in de potgrond, dat maakt heel veel uit bij deze palm.

wo, 01/12/2010 - 17:11
edwardkarin

Heeft toch geen zin om een palm van 3 meter in te pakken, wat wil je doen, de hele boom de wortels of de kroon, de kou pakt zo'n palm toch zowieso wel.
En dan nog, jou palmen en die van mij ook, overleven dit heus wel hoor.
tot -10 werkelijke temp. redden ze echt zonder moeite.

De windchill heeft op planten geen invloed wel de echte temp. dus geveolstemp. gaat niet op voor de cellen, wel voor onze huid dat merken we dan ook buiten.

wo, 01/12/2010 - 18:03
Draco

Dat klopt niet Edward, windchill heeft wel degelijk effect op planten en dan met name de groenblijvende, die hierdoor een fors risico lopen uit te drogen. Ik heb dit al eens eerder meegemaakt met 2 onderbroken periodes met -7°C plus een harde wind. Dat koste me 1 Butia en 1 Tr. wagnerianus. De overige Trachy's zowel in kuip als volle grond hadden toen ernstig geleden Het volledige herstel vergde 2 seizoenen. Ik heb nu mijn kuipplanten die noodgedwongen buiten moeten blijven uit voorzorg uit de wind en zon (die hier overigens nauwelijks schijnt) geplaatst. De harde wind zorgt er bovendien voor dat het in alle luchtlagen even snel afkoelt. Mijn kwikthermometers op 150 cm onder een afdak en op 10 cm hoogte gaven voor de afgelopen nacht hetzelfde minimum aan (-6°C). Met de windchill meegerekend kun je volgens mij dan ook beter uitgaan van een effect vergelijkbaar met strenge vorst zonder wind. Dat betekent dat de kritische grens van -12°C voor flinke (blad)schade bij Trachycarpus dicht wordt benaderd.
Ik heb in ieder geval voor de komende nacht nog 2 Yuccainfo-icon's linearis binnengezet. Die overleven het wel, maar het mooie is er dan voorlopig wel van af. Bij Yucca rostrata heb ik de kuip extra geïsoleerd, die heeft nog nooit binnengestaan.

wo, 01/12/2010 - 18:44
Anoniem (anoniem geplaatst)

ik denk dat zelfs bij een trachycarpus van 3 meter bij te strenge vorst risico van kapotvriezen is

het is een kleine moeite om ook bij en grotere palm de boel in te pakken

bladeren opbinden lichtslang erom dan jute en daarna een stromat

waarom zonder jas buiten staan als het zo simpel te beschermen is

volgende week als de vorst periode over is verwijder ik de bescherming
is maar 10 minuten werk

als de boel nat regent daar heb je ook niets aan, anders kans op schimmel

wo, 01/12/2010 - 19:31
edwardkarin

Ridefree66, je doet het wel goed hoor, beter iets dan niets zeg ik maar, maar ik denk niet dat het nodig is nu, de grond is ook niet zo bevroren als in een koude periode in januari.
De kou gaat er dan ook weer snel uit a.s. weekend, met dat vooruitzicht is het gunstig.

Draco, duidelijk verhaal, voor mij weer kennis tot me genomen, maar de wind gaat er vannacht uit gelukkig, zegt de weerman nu.
Wel wat sneeuw in aantocht, ach de wind komt vrijdag al voor w. Nederland uit het westen.

wo, 01/12/2010 - 20:32
D_SDennis

Edward, heb jij een Chamaerops van 3 m? Staat ie droog in pot maar ook onder een dak? Dat verandert de zaak. Vorig jaar was een killer voor talrijke Chamaeropsen overal in het land.

Ridefree, ik weet niet hoe groot jouw kronen zijn, maar mijn trachy met stam van 230 heeft bijna veertig bladeren. Die ook nog eens bijne 1 m in doorsnede zijn en bladstelen hebben van 1 m. Die bindt je echt niet meer samen of je moet vooral de onderste in zo'n tegengestelde hoek vouwen, dat is vragen om problemen, vooral als de vorst al in de palm zit.

wo, 01/12/2010 - 20:44
rwo

Draco, hier staat de linearefolia jaren onbeschermd en komt er altijd in perfecte staat door, beter dan rostrata en in een aantal gevallen ook beter dan thompsoniana
gr
Ruud

do, 02/12/2010 - 01:25
edwardkarin

Dennis, lees je mijn berichten niet goed, een chamaerops van 3 meter? Heb ik het daarover dan?
Ik heb het over trachycarpus exemplaren van 3 meter stam.

Maakt niet uit, ik weet het ook allemaal wel, en ik weet ook wel dat de afgelopen winter veel schade heeft gegeven aan de chamaerops humilis, maar die van mij hebben het overleeft met bescherming onverwarmd.

Die van mijn buurvrouw in kuip, onbeschermd maar wel droog, geen krimp ook geen bladschade.

Ik heb zoveel onbeschermd nu, yuccainfo-icon rostrata 2 stuks, die nieuwe grote yucca aloifolia.

Ik vind het ook wel best hoor, als je buiten staat krijg je ook het gevoel alsof niets meer helpt, die wind gaat door merg en been.

Maar goed we zijn er in het weekend een beetje vanaf, wie weet wat er nog meer op het programma staat voor ons?

wo, 01/12/2010 - 23:30
kurtd

Verwarmen van trachy's lijkt me overbodig.

2 Winters geleden 6 van mijn 9 trachys verloren. Het ging wel over kleine exemplaren (30 cm
stam) die pas hun 2 de winter in volle grond doorbrachten. Werden niet beschermd en hebben 3
nachten op rij onder de -15 moeten doorstaaan (met piek van -20). De 3 (waarvan 1 met 3m
stam) die het overleefd hebben zijn vanaf 0 mogen herbeginnen, zelfs de speer was volledig
bevroren.

Vorige winter na een nachtje -14 en dagje -9 (met extreem veel wind) alle bladeren
samegevouwen en ingepakt in vliesdoek en dekens. Bij de volgende koude golven steeds
preventief ingepakt met dekens en vliesdoek. Geen enkele trachy verloren (ook niet de 5 nieuwe
die in de zomer aangeplant werden). Alle speren waren nog OK en sommigen hielden een 2 tot
3 tal gezonde bladeren over. Wortels zijn totaal niet beschermd geweest en deze zomer zeer
goede groei gehad.

Zondag morgen heb ik hier dan -7,7 gemeten. Onmiddellijk alle bladeren samengevouwen en
ingepakt in vliesdoek (ook het nieuwe exemplaar met 3m stam, totale hoogte van 5m en
ongeveer 30 bladeren). Gisteren nog met extra dekens en ééntje met noppenfolie verpakt.
Wortels niet beschermd.
We zullen aankomende zomer zien wat het resultaat is. Ik verwacht geen (blad)schade te
hebben. Vannacht zal de temperatuur hier waarschijnlijk onder de -10 zakken.

do, 02/12/2010 - 07:48
Anoniem (anoniem geplaatst)

D_sdennis: de kronen van mijn palmen zijn niet enorm groot
inderdaad als je zoveel bladeren in de kroon hebt word inpakken lastiger

temperatuur thermostaat afstellen trachycarpus
do, 02/12/2010 - 07:57
Anoniem (anoniem geplaatst)

voor 1 palm is dit de 2e strenge winter de 2 andere die krijgen de eerste vorst na planting

weet wel zeker dat ze voor aanschaf vorst hebben gehad

bij eerste vorst meteen boomschors over de wortels gedaan 10cm dik

temperatuur thermostaat afstellen trachycarpus
za, 04/12/2010 - 11:29
etna

ik bescherm geen enkele palm van mijn trachy's en chamaerops humilis.vanaf -12 graden bescherm je de chamaerops. trachycarpus vanaf -15,maar hier is het geen -15 graden amper -10 uitzonderlijk in middelkerke -13 hoogste gemeten in europa donderdagnacht geweest.

dus lichtslangen en dergelijke lijkt mij nu overbodig,zolang de temperatuur lager is dan hij kan verdragen is het zelfs niet goed om de palm te beschermen ,zo kan hij minder verdragen en is hij gevoeliger voor rot.
mvg

za, 04/12/2010 - 12:42
rwo

Mijn idee
Gr
Ruud

za, 04/12/2010 - 15:36
D_SDennis

Ben ik mee eens, maar een en ander is wel afhankelijk van de gezondheid van je plant. Maar de winter is nu wel uitzonderlijk voreg ingevallen. veel mensen zijn korter dan tien jaar bezig met exoten. En hebben nog geen echte winterervaring met veel exoten. Als deze winter zich ontwikkeld tot een heuse elfstedenwinter, of iets vergelijkbaar, dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat diegenen die hun palmen nu toch beschermen, hier voordeel bij hebben.

En de mensen die zeggen niet te beschermen, zouden deze winter wel eens van een koude kermis thuis kunnen komen. Ik bescherm ook een aantal gezonde, grote exemplaren niet. En als deze winter echt een 'winter' wordt en ze overleven het, ja dan zijn we weer wat wijzer. Maar diegenen die het hardst roepen dat beschermen niet nodig is, zijn even vergeten dat we het wel over exoten hebben.

Als ze echt alles zouden kunnen verdragen dan stonden vele exoten hier al decennia mooi te groeien. Maar dat is nu eenmaal niet zo omdat voor tien jaar terug er winters waren die ook korte metten maakten met allerlei exotishce experimenten die het tijdens relatief zachte winters best lang volhielden. Nederland heeft een rijke geschiedenis waar het gaat om het meebrengen van exoten.

Ik denk dat er grote klappen gaan vallen bij overmoedige mensen vooral in het westen van het land omdat daar sinds jaren eindelijk weer eens flink heeft gevroren. En de winter moet nog beginnen?

Velen kennen mensen met vele exoten in een bijna subtropisch deel van westvlaanderen. Maar daar heeft het recent dertien graden gevroren! ik hoop voor deze mensen dat daar toch wat aan het beschermen is gedaan. Daar zullen echt wel grote klappen vallen.

We krijgen nu een lange periode met nattigheid, dooi, vorst in de nacht. Ook weer vrij uitzonderlijk als dat zo doorzet. Nee, diegenen die niets aan bescherming doen krijgen denk ik klappen te verduren. Net als ik bij een aantal planten. Maar natuurlijk hoop ik dat ik ongelijk heb. En dat mijn planten toch weer hestellen. De tijd zal het leren. maar mijn advies is om in ieder geval de wortels goed te beschermen. Daarmee is de kans op herstel toch een stuk beter in het voorjaar.

za, 04/12/2010 - 16:16
Anoniem (anoniem geplaatst)

mee eens, ik doe pas voor het 2e jaar aan exoten en wel trachycarpus fortunei

op het internet zijn veel verhalen te lezen van overmoedig onbeschermd overwinteren

je ziet aardig wat treurig kale stammen en dan loopt het in de kosten, ze zijn niet goedkoop namelijk

beter beschermen dus is mijn idee

zelfs bij nedpalm in Alkmaar staat een Jubaea chilensis grootste van Nederland staat er bij de prijs was in 2009 euro 17.500

Ik ben geweest dit jaar en zag em staan en na blijkt enorme winterschade opgelopen de kroon is minstens een derde van wat ie was

zelfs de hovenier die voor de nedpalm bedrijfs eigenaar werkt zei ik hoop dat hij het deze winter overleeft

volgend voorjaar ga ik eens kijken of hij nog te redden is

zelfs professionele palmhouders kunnen schade leiden en in dit geval kan de schade euro 17.500 worden erg triest

zeker als je zelf het bewijs hebt gezien

niet eens voor het geld

maar gewoon zonde voor die prachtige palm

hieronder hoe de palm eruit zag in 2009

reken in je hoofd 2 derde van de kroon eraf zo ziet hij er nu uit

temperatuur thermostaat afstellen trachycarpus
za, 04/12/2010 - 16:20
jeremaine

Mijn bescherming samengevat:

Musa's uitgegraven en binnen overwinteren in een vrijwel onverwarmde dakkapel in het volle daglicht.

Cactussen; blijven buiten in de volle grond, zo droog mogelijk door een omgekeerde aquarium eroverheen te zetten.

Trachy's in de volle grond; Franse boomschors rondom de stam/wortelbereik en tot nu toe vliesdekens (sinds de snijdende kou) rondom het hart/speerpunt én lichtslang. Deze vliesdekens gaan er wel zsm weer vanaf, waarschijnlijk morgen al, tenzij er nog ijzel valt, dan wacht tot de dag erop, dan zit het vocht tenminste in de dekens en niet in het hart.

Trachy in grote kuip; idem + pot voorzien van 12 meter lichtslang tussen 2 dikke rietmatten.

Bij toenemende kou zullen de Trachy's zelf ook nog voorzien worden van een rietmat. Dat doe ik ben temperaturen vanaf circa - 12C. Met dit laatste ben ik iets terughoudender.

Ik denk en hoop dat ik hiermee redelijk maatregelen heb genomen. Vorige twee winters gingen prima wat betreft de Trachy's.

In Veenendaal/ De Klomp -Stationsstraat- is er iemand die veel waagt met hun exoten. Trachy's staan langs de slootkant in open veld al jaren onbeschermd, tot dusver goed gegaan.

Tevens sinds dit jaar ook Butia's en boomvarens tot nu toe nog steeds zonder bescherming.

Ik ben bang dat deze personen deze winter toch echt mooie exoten zullen verliezen. Vorig jaar zijn ze in ieder geval een Washintonia Robusta kwijtgeraakt, nog een vrij klein exemplaar.

za, 04/12/2010 - 16:59
Anoniem (anoniem geplaatst)

ik verwijder volgende week als de dooi inzet de stromatten en jute

dan is het wachten op de volgende vorst aanval

de winter is nog lang niet voorbij

zelfs is er nu ijsregen voorspeld naar mijn idee het ergste wat je kan treffen

in dat geval laat ik bescherming erom en verwijder na dooi

za, 04/12/2010 - 19:47
peter42

@ Ridefree66
Wat een ongelooflijk dom figuur is die eigenaar van die palm van 17.500 euro zeg. Als je zoiets duurs hebt staan, dan bouw je er toch een houten geraamte omheen en dat dan dicht maken met noppenfolie en dan stormatten er omheen en een b

za, 04/12/2010 - 20:22
jeremaine

ik ken deze palm bij Nedpalm wel, die heb ik daar met eigen ogen zien staan. Het is
een joekel hoor, die pak je niet zomaar in. Het gevaarte weegt trouwens 5000 kg. Little
Manhattan ligt in Duitsland, beetje rechts van Luxemburg, beetje koude hoek daar
maar een beetje Trachy kan met minder bescherming af. Ik ken een paar exemplaren
die met trots in Polen zich al jaren staande houden in Krakow. Neem van mij maar
aan dat de winters daar koud zijn tot wel rond de -30C. Ik weet niet hoe ze t doen,
maar ze redden t wel. De zomers verlopen daar ook erg heet. Heb daar vaak met
temperaturen van tegen de 40 C. rondgelopen.

za, 04/12/2010 - 20:46
D_SDennis

Dietere, ik zou oppassen met te adviseren dat Chamaerops etc niet beschermd hoeven te worden. Als het geen exoten zijn, waarom hebben ze alleen vorige winter al overal het loodje gelegd? Spanje, vriezen aan de kust? Zeldzaam! En exoot betekent niet dat ze uit warme oorden komen. Een ijsbeer is voor ons ook een exoot. Ook die moet je beschermen tegen de hier heersende klimaatomstandigheden. Bescherming is dan wel wat anders dan een rietmat eromheen....

za, 04/12/2010 - 21:37
etna

ik heb het niet over ijsberen!
ik begrijp wat je bedoeld,maar aan de kust in spanje vriest het wel ik heb daar familie wonen..
mijn hamaerops humilis overleefde het -12graden zonder enige bescherming ik heb een van 12jaar en een van 5jaar staan in volle grond! en 100procent zeker in ons land hoeven we geen bescherming te geven aan de soorten die ik zei!in spanje vroor het ook min7 in het binnenland vorig jaar waar veel meer wind is ook!
mvg

za, 04/12/2010 - 22:19
D_SDennis

Stoppen met beschermen dus! Chamaerops, ook de cerifera, en T. fortunei en wagnerianus overleven het allemaal. Iedereen die afgelopen winter een van deze soorten heeft verloren moet nog maar eens goed kijken. Er zit vast nog wel een puntje leven in......

za, 04/12/2010 - 22:55
rtilburg

Ik veel meegemaakt kwa temperaturen hier de laatste jaren. Maar ik begrijp niet dat als je de chamaerops h en c , en trachycarpussen niet hoeft te beschermen!? Mij twee winters geleden de volgende schade heeft opgeleverd.

trachycarpus fortunei:
stam hoogte +/- 90cm 3x prijs per stuk 175euro
stam hoogte +/- 125cm 1x prijs per stuk 235euro
stam hoogte +/- 50cm 2x prijs per stuk 65euro
chamaerops C struik hoogte 130 prijs 115euro
chamaerops H meer als 10stuks prijs gemiddeld 29,- euro allemaal bruin en kapot naar 1dag 19,- onder nul.

Ik ben bang dat ik zelfs nog wat exemplaren ben vergeten maar goed dit zegt waarschijnlijk al genoeg. Gelukkig dat ik twee trachycarpus fortuneis in bezit heb die er met veel schade toch door heen zijn gekomen, deze leven nu nog steeds.

Afgelopen jaar heb ik opnieuw een aantal tracycarpussen en wat chamaeropsen
aangeschaft. Gelukkig zijn deze er afgelopen winter wel doorgekomen, maar wel met bescherming!

Dus voor die gene die niet beschermen er komt een dag die ook door jullie fout ingeschat kan en zal gaan worden. +/- -20graden ondernul is toch funest voor de meeste ,,winterharde?,, palmen.

goed dit wou ik toch even kwijt.

za, 04/12/2010 - 22:54
rwo

chamaerops zou ik wel beschermen, die ben ik 10 jaar geleden na een sneeuwerige -9 al kwijtgeraakt, maar m'n Trachy's doen het al ruim 12 jaar zonder en hebben niet alleen maar zachte winters meegemaakt.
gr
Ruud

za, 04/12/2010 - 23:09
rtilburg

Todat er 3 dagen +/- -20 over heen gaat en dan vervolgens zo'n heerlijke periode met regen gevolgd door vorst. Hier in de regio kan dat dus wel voorkomen. Natuurlijk zijn er tracycarpussen bij die dit overleven, maar die staan dan wel op een perfecte plaats. Dus dicht tegen een huis of beschut door de bomen uit de wind. Niet iedereen kan zijn trachy zo ideaal
planten. Ik denk maar zo zet er eens 100 in een open weiland en kijk dan eens over 10 jaar wat er nog van over is!? Ik denk zelf geen 1

za, 04/12/2010 - 23:30
edwardkarin

De Middellandse zee blijft relatief warm, maar ik heb ook sneeuwfoto's gezien van Kreta in januari, kan ook sneeuwen daar bij +1 a +2 graden.
Door de hoeveelheid blijft het wel even liggen.
Maar de kou duurt daar maar kort, kan uiteraard wel goed afkoelen.

Maar ijsdagen komen er nagenoeg niet voor, dat maakt al heel veel uit.

De kans is veel kleiner, dan hier.

Edward

za, 04/12/2010 - 23:31
edwardkarin

Ik dacht dat ik me druk maakte voordat deze koude periode arriveerde, tjonge...

Het is alweer boven 0 hoor, met nauwelijks vorst in de grond en ijsvorming hier op het water, dus ach...

Edward

zo, 05/12/2010 - 10:57
D_SDennis

Haha, mijn laatste bericht was natuurlijk een beetje plagerig. Maar als Dietere zulke onzin blijft verkopen komt het niet goed. Verder blij dat het dooit. Maar mijn enige niet beschermde cerifera ziet er al niet meer uit...ik bedoel maar..

zo, 05/12/2010 - 12:15
etna

ik begrijp niet dat ze der nu al minder goed uit zien.ik heb een zaailing van 3jaar in volle grond trachycarpus fortunei,die ziet er goed uit.
ik zei wel dat je ze niet hoeft te beschermen! ik zeg niet moest het 2maanden ofzo z'on weer zijn ja dan moet je ze beschermen,maar dat gebeurt niet bij ons toch.en als ze er al wat slechter uitzien komt dit door de sneeuw die aanvriest op de bladeren niet doordat het te koud is!
kvin het alleen jammer dat je hier uitgaat dat ik onzin uitga!jij heb goeie en slechte punten net als ik. we kunnen alleen maar bijleren of niet?
mvg

zo, 05/12/2010 - 15:42
rwo

@Tilburg 3x-20? dat heb ik hier in m'n hele leven nog niet meegemaakt, maar 1 nacht -19 heeft ie toch al gehad en idd op een open weiland zal het wat lastiger zijn, hoewel m'n planten niet tegen een huis aan staan en ik 50 meter van de open polder afzit.<

zo, 05/12/2010 - 14:03
KRISTOFD

Net als bij Dieter bescherm in mijn trachy's en Chaemerops zowel in pot als in volle grond ook niet en heb nog nooit problemen gehad de andere
bescherm ik wel door ze binnen te zetten als dit kan en bij te verwarmen met infrarood. Brachea armata die ik in volle grond heb staan krijgt een
overkapping( vooral tegen het vocht) met isolatie en een infraroodlamp.
maar hier in Zuid West Vlaanderen blijven momenteel wel gespaard van strenge vorst.

zo, 05/12/2010 - 14:14
Anoniem (anoniem geplaatst)

vandaag de bescherming verwijderd

overdag boven nul en alleen nachtvorst

zo, 05/12/2010 - 15:57
etna

blij dat er nog iemand zo over denkt,allee we zijn het zeker want we hebben nog nooit problemen gehad.
ik weet ook dat je op tijd moet stoppen met bemesten,als je te lang bemest wilt uw palm nog groeien,maar is het eigenlijk al te laat,want al zijn kracht gaat in groeien en zo loopt hij veel schade op in de winter!
daar gebeuren veel fouten,en wordt het soms fataal voor de palm....

zo, 05/12/2010 - 16:42
rwo

Maar dat geldt bij alle planten.
Gr
Ruud

zo, 05/12/2010 - 17:50
palmbird

Ik woon ook in zuidwest vl,afgelopen dagen heb ik hier een minimum temp gemeten van -7,2°.Hier bij ons is het inderdaad ook volgens mij niet nodig om Trachycarpus te beschermen maar buiten West vl wellicht wel in koude winters.Mijn Chamaerops humilis is vorige winter in volle grond zonder enige bescherming wel gestorven en dus niet meer uitgelopen.De grond is afgelopen dagen hier zelfs niet bevroren geweest door de sneeuwlaag.Het verschil in klimaat zit hem ook in het feit dat we hier minder ijsdagen krijgen dan elders,de koude prikken duren bijna altijd minder lang,vorige winter bevroor de grond hier maar een 7 tal cm.Sinds 1997 hebben we hier geen strenge winter gehad.Toen had ik nog geen palmen dus mijn eerste ervaringen met palmen en strenge winters moet nog komen.Daarom is het leerrijk hoe andere forumleden hiermee omgaan zodat we weten wat te doen mocht de winter weer toeslaan zoals in 1985 toen zuidwest vl wel een strenge winter beleefde.

zo, 05/12/2010 - 18:45
D_SDennis

Kijk, als Dietere nou ook vertelde dat hij in het subtropisch deel van Belgie woont, net als Kristof! kijk als ik daar woonde was ik ook terughoudender met bescerming. Maar hier lezen ook mensen uit Noord en Oost-Nederland. En die ga je geen blije gezichten geven komend voorjaar als je nu zonder bij-informatie zegt dat genoemde soorten geen bescherming nodig hebben.

zo, 05/12/2010 - 19:36
rwo

Ja verschillen houdt je altijd he, misschien dat je dat soort dingen kunt voorkomen door ook je woonplaats bij je naam te vermelden, dan weet iedereen waar ie aan toe is.

Gr
Ruud
Wilnis

zo, 05/12/2010 - 19:39
Draco

Ik ben het met Dennis eens, alles wat van Chamaerops hier de vorig winter boven de sneeuw uitkwam, ging te gronde door de combinatie van vocht een vrieskoude. De grote exemplaren heb ik ook dit keer weer tijdelijk in de binnen gezet (soort en varianten Cerifera, Vulcano, Arborescens). Vanaf gisteren staan ze weer buiten. Hetzelfde verhaal geldt voor Jubaea, Butia, Cordyline zonder bescherming. Het kan een tijdje goed gaan, maar je raakt er onvermijdelijk een keer vanaf. Of de plant overleeft dankzij een afdak zoals mijn Trithrinax, maar die heeft jaren nodig om te herstellen.

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag