200 jaar oude kastanje dreigt gekapt te worden

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 zo, 21/11/2010 - 11:31
basdl

200 jaar oude kastanje dreigt gekapt te worden

NOODOPROEP !

In mijn laatste poging om deze prachtige ruim 200 jaar oude Kastanje boom te Den Hout te redden ben ik op zoek naar mensen die mij hierin willen steunen.

Deze boom heeft korsthoutskoolzwam en word as Zaterdag 27 November gekapt.
Omdat ik hierin niet kan berusten ben ik op zoek gegaan en heb een Drs op het gebied van bomen gevonden die de boom met een nieuw middel kan behandelen en waarbij dit in 90% slaagt!

Bij de Gemeente en Bestuur staat het standpunt vast …………..de boom moet gekapt worden.
Wie stuurt mij met SPOED een reactie om de boom een kans te geven om te behouden?

Alvast heel erg bedankt en graag ter ondersteuning een positieve reactie
Bas de Leeuw

Email kastanjedenhoutathotmail [dot] com

zo, 21/11/2010 - 11:47
birdwatcher

Korsthoutskoolzwam is volgens mij niet te bestrijden.
Drs is vm Pireco?

zo, 21/11/2010 - 12:09
D_SDennis

Oohohohoh, alsjeblieft! Laten we mensen die denken (zal idd die van Pireco zijn...)niet helpen hun portomonee met leugens te vullen! Ik zit ruim tien jaar in het vak van boomtechnisch onderzoek en heb duizenden bomen gezien met houtparasitaire schimmelaantastingen. Als het gaat om korsthoutskoolzwam kan ik niet positief zijn. Bij paardenkastanje is, als de vruchtlichamen aan de buitenkant zichtbaar worden, de stamvoet al ernstig gerot. Bij beuk, waar deze schimmel vaker voorkomt hoeft dit juist weer niet het geval te zijn. En zo zijn er nuances te brengen in dezelfde schimmel op verschillende boomsoorten. Maar op paardenkastanje is het echt einde verhaal! Sorry, ik ben voor behoud van bomen, zolang dit verantwoord is, maar ik kan niet positief zijn over deze constatering, zelfs zonder dat ik de boom heb gezien.

Nu punt twee. Want is de diagnose korsthoutskoolzwam wel goed gesteld? Korsthoutskoolzwam kan voorkomen op paardenkastanje, maar is niet algemeen op deze soort. Er zijn schimmelsoorten die er op lijken. Welk bedrijf heeft deze diagnose gesteld? En hoe zeker is dit? En is de boom met meetapparatuur beoordeeld op de omvang van de aantasting?

zo, 21/11/2010 - 12:28
basdl

De stof waarmee de boom behandeld zou kunnen worden heet Allicine waarbij men beweert dat het bij 90% positief resultaat heeft.
Wij waarderen alle deskundig oordeel; hier ben ik heel blij mee.
Er is geen rontchenologisch of anderzinds onderzoek geweest.

zo, 21/11/2010 - 13:20
D_SDennis

Ja, ik ben op de hoogte van de stof, deze wordt gewonnen uit onder andere knoflook. Het geneest geenszins aangetast hout. Of het een preventieve werking heeft daar zijn geen harde bewijzen voor. Behalve als anti bacterieel preparaat in ziekenhuizen.

De boomeigenaar zal toch aan moeten tonen dat de boom werkelijk een gevaar vormt voor de omgeving. ik neem aan dat de gemeente hier toch een rapport over heeft of onderzoek naar heeft laten verrichten?

Maar nogmaals, is de boom eenmaal aangetast, dan is het einde verhaal...

Wat is overigens uw belang als ik vragen mag? En waarom de twijfel dat een gemeente 'zomaar' een monumentale kastanjeboom zou kappen?

Onderwerp gesloten