Van welke boom zijn deze bladeren?

28 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 wo, 02/11/2011 - 11:35
JuudKaas

Van welke boom zijn deze bladeren?

Hallo,

Voor school heb ik 10 bladeren moeten plukken, alleen weet ik dus niet van welke bomen ze zijn. Ik hoop heel erg dat jullie mij kunnen helpen! Ik moet de wetenschappelijke naam en de nederlandse naam hebben, ik hoop nogmaals dat jullie mij kunnen helpen!

Ik heb ze genummerd, ik dacht dat is misschien wat makkelijker!

Van welke boom zijn deze bladeren?
wo, 02/11/2011 - 12:42
WiPe

Hallo,

is dit voor de lagere school? Of zit jij soms op de tuinbouwschool?

wo, 02/11/2011 - 13:15
Anoniem (anoniem geplaatst)

Foute opdracht van je school, waar zijn foto's van de bomen waar ze aan zaten? Zelf al een poging gewaagd op Internet?. Leuk en zeeeeeer leerzaam!

wo, 02/11/2011 - 13:31
JuudKaas

`Dit is niet voor de lagere school, ik zit in de vierde van de vmbo school. Zijn die foto's heel belangrijk? Want ik hoefde die niet te hebben. Dus die heb ik ook niet.

wo, 02/11/2011 - 13:55
Leintje

Ik ga me dr ook maar is in mengen.

Wat heb je zelf al gedaan om er achter te komen welke bomen het zijn?
Internet is een mooi medium om te gaan zoeken.
Dat hadden wij vroeger niet. Dat betekende naar de bibliotheek en maar zoeken in de boeken.
Daar kan je ook alles vinden.
Het is anders wel makkelijk om op een tuinforum deze vragen te gaan stellen zonder zelf enig op zoekwerk te hebben gedaan.

Groetjes
Marjoleine

wo, 02/11/2011 - 14:55
Anoniem (anoniem geplaatst)

daar gaan we weer

zó vanzelfsprekend vind ik het niet dat je elk blad op soort herkent
ook al raadpleeg je hierbij internet

ik stel een 'minnelijke schikking' voor

is het aub niet mogelijk de geslachten op te geven

zo is ie toch een flink stuk op weg
en hebben we toch geholpen

maar is niet alles opgelost

grtjs

Jan

wo, 02/11/2011 - 14:56
Leintje

Daar kan ik me wel in vinden.

Groetjes
marjoleine

wo, 02/11/2011 - 15:02
Anoniem (anoniem geplaatst)

01- Alnusinfo-icon/Els
02- Corylusinfo-icon/Hazelaar
03- Parthenocissusinfo-icon/Wingerd
04- Ilexinfo-icon/Hulst
05- Acerinfo-icon/Esdoorn
06- Acer/Esdoorn
07- Berberisinfo-icon/Zuurbes
08- Populusinfo-icon/Populier
09- extra foto aub (kan Hulst zijn, Camelliainfo-icon, Osmanthusinfo-icon, ontbreekt de steel?)
10- Betulainfo-icon/Berk

wo, 02/11/2011 - 15:29
Anoniem (anoniem geplaatst)

..... hij -moet- de wetenschappelijke naam en de Nederlandse naam hebben. Dus klusje geklaard, hoeft zelf niets meer te doen. Of zie ik dat verkeerd.?

wo, 02/11/2011 - 15:46
Leintje

Ja..........een makkie dus..........

wo, 02/11/2011 - 18:07
Anoniem (anoniem geplaatst)

jammer.....weinig leermomenten!
Vanaf nu kun je een explosie van VMBO-ers verwachten.

do, 03/11/2011 - 13:12
Anoniem (anoniem geplaatst)

Zou er nog een bedankje komen van Juudkaas naar Jan. Ik denk het wel, toch?.

do, 03/11/2011 - 13:20
Leintje

Zou je denken.........ik hoop het wel

do, 03/11/2011 - 18:20
rubo

Juudkaas heeft goed gescoord !
Een ander het werk laten doen en toch een goed cijfer halen.
Ik dacht dat we op dit forum hier juist terughoudend mee omsprongen.

do, 03/11/2011 - 19:47
birdwatcher

Jan heeft ook maar halve antwoorden gegeven,misschien dat Juudkaas er toch de rest bij zoekt

vr, 04/11/2011 - 14:27
Anoniem (anoniem geplaatst)

tja.......de buit is binnen!

vr, 04/11/2011 - 14:46
Joop Klepzeiker

Juudkaas, zit vol met gaten, 1 gat zorgt voor de sociale kant, en die is dus leeg.

Erg jammer.

za, 12/11/2011 - 14:36
JuudKaas

Leuk dat jullie zo reageren maar niet heus, Jan bedankt voor je info, had ik wat aan.

za, 12/11/2011 - 16:12
Anoniem (anoniem geplaatst)

Tja.....als je 10 dagen wacht met Jan te bedanken, kun je dit soort reacties verwachten.
Wat, als Jan 10 dagen gewacht had met voorzeggen?

za, 12/11/2011 - 18:41
rubo

Dan hadden we er nooit meer wat van gehoord want reken er op dat hij ook wel een lijntje heeft uitliggen naar andere fora.
De adressen hiervan doen de ronde op de scholen.

za, 12/11/2011 - 19:11
waldemar

Nou dan moeten we good opletten en dus niet meer de antwoorden prijsgeven.

za, 12/11/2011 - 19:22
rubo

In hun eigen belang.

za, 12/11/2011 - 23:13
Anoniem (anoniem geplaatst)

Goed gestelde vragen verdienen bij mij een antwoord.
Hierbij discrimineer ik niet.
Volgens mij bestaat de kunst er in iets te weten te komen.
De vraag steller beheerst de kunst een deftige vraag te formuleren.
Dat staat voor mij gelijk aan een 'leermoment', hij heeft het immers ook moeten leren en past het bovendien toe.
Ik ken, in verhouding tot andere school opdrachten, maar weinig mensen die het verzamelen van bladeren (later) toepassen.
;-)
grtjs

Jan

za, 12/11/2011 - 23:46
rubo

De opdracht was 10 verschillende bladeren te zoeken om daarvan de namen te weten te komen waarbij het determineren vanuit een flora het leermoment had moeten zijn om zo de diverse kenmerken te leren onderscheiden vanuit de praktijk.

Maar nee, het kan simpeler.
Geef de opdracht door aan een tuinforum waarbij er altijd wel iemand is te vinden die er intrapt en vervolgens die actie ook nog gaat verdedigen als zijnde dat het stellen van de vraag het leermoment was.

Jan, het is jammer dat het zo gelopen is. Hou er de volgende keer rekening mee want dat er een volgende keer zal zijn weet ik zeker. Die vragen komen hier zeer regelmatig en dan ook vaak met meerdere tegelijk.

za, 12/11/2011 - 23:55
Anoniem (anoniem geplaatst)

De leerlingen leren met zo'n opdracht niks.

Jullie weten (bijna) even goed als ik, dat er geen flora bestaat waar dit mee lukt. Lees, waar het binnen een respectabele tijd lukt, het kan toch niet de bedoeling zijn dat ze een uur werk hebben aan het opzoeken van 1 blad?
Wanneer moet dan het andere schoolwerk, waar ze er hopen meer van hebben gebeuren?

Dit moet in de klas gebeuren en onder begeleiding!

Op de grootste Europese bomensites, beantwoorden ze die vragen ten spoedigste!

Het is een service die je biedt, en eentje om trots op te zijn.
Wat ze in de klas niet leren kunnen wij hen trachten een beetje bij te brengen. Als er niks blijft hangen, is daar weinig aan te doen, maar ze leren toch dat er bereidwilligheid is onder de mensen.

Toen ik een paar jaar na mijn eerste herbarium aan de opdracht gevende leerkracht vroeg waar enkele bomen op de lijst die ik niet vond wel aan te treffen waren antwoordde hij 'Sorry, ik zou het bij God niet weten'.
Mijn kennis wil ik ten dienste stellen, en waar om niet, inderdaad ook via het forum.
Ik vind het dan ook maar flauw dat hierop zulke commentaar volgt.

grtjs

Jan

zo, 13/11/2011 - 00:19
rubo

Jan,

Ik, en anderen met mij, weten dat je het goed bedoeld hebt. Echter is hier op het forum de tendens dat aan verzoeken van leerlingen de namen door te geven niet aan wordt meegewerkt. Velen van ons hebben een herbarium moeten maken. Jaaaaaaren geleden toen er nog geen forum bestond, geen internet, zelfs geen computer.
Het feit dat er op dit forum een aantal mensen zijn, waaronder jij, die zo uit de losse pols die namen kunnen opdreunen komt omdat jullie daarvoor een inspanning geleverd hebben.
Helaas, ik zeg jullie en niet wij. Dat komt omdat mijn sortimentskennis van beperkte aard is in verhoudin tot mijn opleidingen. Ook ik koos toen voor de gemakkelijkste weg omdat dit me te theoretisch was maar uit eigen ervaring weet ik dat dit toendertijd een stomme zet is geweest waar ik tot op de dag van vandaag spijt van heb.
Vandaar mijn pleidooi hier op dit forum het de kinderen zelf uit te laten zoeken, in hun eigen belang.
Trek het echter niet aan als kritiek. Zo is het niet bedoeld.
Zie het als een leermoment :-)

zo, 13/11/2011 - 00:25
Anoniem (anoniem geplaatst)

Het is goed dat je formuleert dat je dit niet als kritiek meegeeft, want ik had toch zo al iets, temeer je mij aanmaant er rekening mee te houden in het vervolg.
Wie mij kent weet dat dit het averechtse effect kan teweeg brengen.
Goed, we begrijpen mekaar een klein beetje, dat is al veel.
Laat mij antwoorden als ik zin heb. Als er twintig dergelijke vragen komen zal ik die ook niet alle twintig beantwoorden hé.
Verdorie voor een keer dat ik af en toe een vraag beantwoord, krijg ik dan nog zo'n koude pla op mijn boterham, ik zal zelf wel beslissen wanneer ik antwoord.
En geloof mij, evenzeer als dat je mij gelooft als ik een antwoord op een vraag hier geef:
dergelijke opdrachten dienen in klas verband te gebeuren. De kinderen kunnen dit zelf NIET uit zoeken. Tenzij ze een zeer bedreven leerkracht hebben die alle planten , en de terminologie zelf kent en goed kan uitleggen misschien. Maar uit ervaring weet ik dat dergelijke mensen klassikaal willen werken (ook op universiteiten).
Er wordt immers veel te oppervlakkig omgesprongen met terminologie en veel te onduidelijk te werk gegaan ZEKER op internet), zo kan je niet determineren.
grtjs

Jan

zo, 13/11/2011 - 00:57
rubo

Hoi Jan,

Goed dat we, er linksom of rechtsom, toch uit gekomen zijn.
Jij benaderd het vanuit de ene kant en ik vanuit de andere. Het maakt niet uit, we zitten op één lijn en dat is wat telt.
Als jij van mening bent dat je met jou kennis een positieve bijdrage kan leveren aan dit forum en daarmee vragen kan beantwoorden dan is dat erg fijn om te horen en kan ik je alleen maar aanmoedigen dit vaker te gaan doen. Op dit forum komen vragen van allerlei aard dus wat dat aangaat kan je je borst wel natmaken.

Over het onderwijs, het nut van herbariums en de lesmethoden laat ik over aan het Ministerie van Onderwijs. Dat er hier (in NL) veel mis is en dat er geen goede timmerman, loodgieter of metselaar meer te krijgen is is een grote miskleun. Een verloren generatie. Wel heb ik het besef dat dergelijke problemen niet op het forum worden opgelost maar in het stemhokje.

Groeten, Rubo

Onderwerp gesloten