welke plant is dit

17 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 vr, 07/05/2010 - 15:51
robert70

welke plant is dit

deze plantjes groeide achter me huis kan iemand mijn vertellen wat dit is

welke plant is dit
vr, 07/05/2010 - 16:09
Anoniem (anoniem geplaatst)

Haagwinde, ook wel pispotjes genoemd; een moeilijk uit te roeien plantje, dat bekend staat als een lastig wortelonkruid.

vr, 07/05/2010 - 16:16
robert70

Dank je,maar het is dan eigenlijk gewoon onkruid.

vr, 07/05/2010 - 16:23
Anoniem (anoniem geplaatst)

Als het ongewenst is, is het onkruid. In die bakken kan het weinig kwaad. Zet er wat rijshout (kale dode takken) in en laat de planten lekker klimmen.

vr, 07/05/2010 - 16:46
daucus

Heb je deze planten gezaaid of vanuit de volle grond in een bak gezet. Het lijkt veel meer op
ipomoea, de klimmende winde dan op de haagwinde. Klimmende winde is een prachtige klimplant
die met blauwe, paarse roze of witte bloemen bloeit. Hij is hier eenjarig en woekert dus niet. Zet ze
op een zonnige plek tegen een rekje of id.

vr, 07/05/2010 - 17:09
robert70

ze groeide bij mijn achter op het dak tussen het grind en zijn denk via een afvoerpijp van de bovenburen daar gaan groeien.heb er toen een aantal weggehaald en in een bak geplant om te kijken wat het was.

vr, 07/05/2010 - 18:54
daucus

Ik zou de bovenburen even vragen of die weten wat het is

vr, 07/05/2010 - 21:33
chrisma

Ik denk ook dat dit toch haagwinde is. Zelf heb ik de klimmende winde gezaaid en die groeien nu volgens mij nog niet zo massaal buiten, haagwinde doet dit wel. Klimmende winde overleeft de winter buiten niet, haagwinde wel.

vr, 07/05/2010 - 23:25
daucus

Zaden overleven de winter wel en kunnen massaal opkomen. Ik plant ieder jaar een paar planten in
mijn onverwarmde kas, maar als je ziet wat er, ook na deze strenge winter, opkomt.

za, 08/05/2010 - 17:34
chrisma

Zou kunnen hoor Daucus, het is me zelf alleen nog nooit overkomen.
Ik zaai ze al jaren maar zelfs van de goede zaadbolletjes die er na de winter nog hangen, willen de zaden hier niet meer ontkiemen. Nu staan de planten hier buiten dus misschien dat dit verschilt. Ik heb ook een koude kas dus ik vind dit wel heel leuk en ga het dit jaar zeker proberen.
Bedankt dus voor de tip!
Vr.gr. Chris

za, 08/05/2010 - 18:04
monique217

kan de Ipomoea nu nog in de volle grond gezaaid worden? Of is dat nu te laat?
En als het een klimplant is dan zou ik hem ook als hangplant kunnen gebruiken? of kan dat niet?

za, 08/05/2010 - 19:32
daucus

Je kunt hem nog prima buiten zaaien, wel uitkijken voor slakken want die zijn er dol op. Als
hangplant wordt het een warboel of je moet een kleine soort nemen. Ipomoea quamoclit is een
soort met helder rode bloempjes en fijn blad. Is ook bij de betere tuincentra te krijgen

za, 08/05/2010 - 19:36
monique217

oh dat is mooi, dan ga ik hem toch nog zaaien denk ik. Maar geen hangplant dus. Jammer, maar ja, dan maar als klimplant.

zo, 09/05/2010 - 00:38
daucus

Reactie voor Chrisma: Ik heb een paar jaar geleden ipoemoa tricolor'Heavenley Blue gezaaid.
Daarvan een stuk of 5 in de kas gezet. Het werd een oerwoud, zo snel en uitybundid groeiden de
planten. Ze drukten zich via een raam na buiten. Pas in juli begonnen ze te bloeien, maar zo
massaal, prachtig! Het werd wel te veel voor de andere planten, die werden compleet overwoekerd.
Conclusie: Niet in de kas maar buiten. DE variant 'purpurea', in diverse kleuren te krijgen, blijft
beduidend kleiner.

welke plant is dit
zo, 09/05/2010 - 17:03
chrisma

Wat een prachtige foto Daucus! Ziet er echt schitterend uit.
Wel bedankt voor de waarschuwing wat betreft het woekeren . Ik heb maar een kleine kas waar nog meer planten in staan dus nu blijft de winde gewoon weer buiten dit jaar. Ergens wel jammer want het ziet er echt mooi uit maar de andere planten willen ook graag wat licht en lucht.

zo, 09/05/2010 - 21:45
daucus

Ik heb het toen maar laten groeien. Ze groeiden aan het eind letterlijk de ramen uit. En elke morgen
grote hoeveelheden blauwe bloemen, prachtig, maar toch maar niet weer

zo, 09/05/2010 - 23:11
chrisma

Nou ja, wie weet. Misschien, als ik ooit eens niets anders in de kas heb/wil (of kan). Raampje open en iedere morgen genieten. Als je (door omstandigeheden o.i.d) ooit even niets kunt dan is dit natuurlijk een mooie manier om toch volop te kunnen genieten!

Onderwerp gesloten