Kopers 2009 gratis zaden

10 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 wo, 03/03/2010 - 12:46
ed ressiv

Kopers 2009 gratis zaden

Dag beste forumleden.
Vorig jaar heb ik zaden verkocht.
Via diverse kopers heb ik gehoord dat het aantal opkomende zaden tegenviel.
Vandaag heb ik verse zaden geplukt. Willen diegene die zaden gekocht hebben vorig jaar opnieuw een lege envelop sturen met frankering dan stuur ik 50 nieuwe zaden, dit keer gratis. De namen zijn bij mij bekend dus aarzel niet.
Zaden kopen kan ook, €5/100
Ik zal een advertentie plaatsen, het zijn wel minder zaden in aantal dan vorig jaar.
Zaden ruilen is ook een optie, ik heb Trachycarpus fortunei kiemelingen, deze wil ik ook ruilen tegen andere kiemelingen.
Ik zie het allemaal wel komen.

visser [dot] dehansatgmail [dot] com

Groetjes
Hans

wo, 03/03/2010 - 19:07
Jardin Exotique

De advertentie is bij deze toch al geplaatst toch :) Het aantal zaden valt niet tegen hier hoewel ik moet zeggen dat ze minder groot zijn als vorig jaar. Is dat bij jou ook Hans ?

wo, 03/03/2010 - 21:21
ed ressiv

Het resultaat is erg wisselend per zaaiveldje om zo maar te zeggen.
En inderdaad ongeveer 35% blijft beneden de maat, terwijl weer anderen juist groeien als kool en al aan het derde blad zijn begonnen.
Vreemd, ik heb er geen verklaring over, alle zaden komen van dezelfde moederpalm. Ik heb ook mail ontvagen van zaaiers waarbij de ontkieming razend snel ging, ik kan er dan ook geen touw aan vastknopen. Bij mij was de ontkieming zo ongeveer 20% een mager resultaat dus.
Vandaar deze geste naar kopers die ook slechte resultaten geboekt hebben. Het gaat uiteindelijk ook niet over het geld, maar meer om anderen blij te maken zonder zelf er aan te verliezen, eerlijk toch?
Blij te lezen dat het bij jou ook redelijk goed gegaan is.
Met vriendelijke groet
Hans

do, 04/03/2010 - 15:05
micle

Beste Hans,

Nu je het toch over jou zaden hebtvan afgelopen jaar wil ik er even op inhaken. Zoals bij meedere was het bij mij ook waaaaaardeloos met de serie. Ik had in totaal ca 500 stuks waarvan een gedeelte gekocht en een gedeelte gekregen omdat vanwege de slechte kieming. Van de ca 500 zaden er totaal 1 zaadje opgekomen.

Nu heb ik alweer zaden genoeg gekregen van een kennis dus stel ik mijn zaden ter beschikking zodat jij anderen een plezier mee kunt doen.
Waar het mij om gaat en misschien vind jij dit ook intressant:

Ook de zaailing groeit zeeeeer slecht Ra ra ra hoe kan dit

Op onderstaande foto zie je twee zaailingen. De linker zaailing is van zaad dat ik op 18 dec 2009 in de kiembak gelegt heb.

De rechter zaailing is van jou partij let wel 26 jan 2009 dus bijna een jaar eerder.

Zoals je kunt zien zijn de zaailingen bijna even groot maar schillen bijna een jaar van leeftijd.

Ik blijf je op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Nog even voor de duidelijkheid hier kan jij niets aan doen en ik neem niemand iets kwalijk. Deze info is bedoelt voor eventueel hans naslagwerk. In de toekomst zullen we vast nog wel een keer zo'n strenge winter krijgen, dan hebben we misschien een vergelijk.

Groeten Micle

Kopers 2009 gratis zaden
do, 04/03/2010 - 15:06
micle

Close-up

Linker zaailing 18 dec 2009
Rechter zaailing 26 jan 2009 (zaad na strenge winter 2008/2009)

Kopers 2009 gratis zaden
do, 04/03/2010 - 15:07
micle

Een stukje van mijn kraamafdeling 18-dec-2009

Kopers 2009 gratis zaden
do, 04/03/2010 - 17:56
ed ressiv

Dag Micle.
In mijn artikel stond al dat ik er ook zeer verschillende reultaten mee behaald heb. Ik heb er ongeveer 2000 st gezaaid en heb nu pakweg 200 zaailingen met een zeer groot verschil van groei. Dus als er 10% ipv 20% is opgekomen dan is het wel op.
Een verklaring heb ik er niet voor, misschien de harde winter met temperaturen tot -21? Het blijft koffiedik kijken. Het is wel treffend dat iedereen dit nu heeft met nederlandse zaden.

Mocht ik voor de vergoedingen zaden te kort komen dan wil ik er graag enkele van jou,maar voorlopig kan ik vooruit.
Misschien ook een idee dat wij 50 zaden ruilen, dan kunnen we meteen kijken naar het verschil van opkomst, idee?

Ik hoor het graag van je.
Groetjes
Hans

vr, 05/03/2010 - 00:50
sub T

Ik heb hier ook een partij T. fortunei-zaden (enkele honderden) in een zakje met zaaigrond, deze zijn ook geplukt na de strenge winter van vorig jaar, aan een palm bij een kameraad in de tuin.(Kempen) resultaat: geen enkele gekiemd!

Wil dit nu zeggen dat de zaden niet tegen zeer lage temperaturen kunnen? De boom zelf had wat bladschade maar geen speerrot.

Groetjes.

vr, 05/03/2010 - 15:17
ed ressiv

Dag Sub t
Langzamerhand begin ik daarin te geloven.
Immers niet eerder heeft het hier zo hard gevroren, althans, met niet eerder bedoel ik sinds we met de tropische aanplant bezig zijn .
Van alle kanten hoor je dezelfde berichten, niet of nauwelijks ontkiemingen van zaden uit 2008-2009.Als ze al kiemen dan zit er in de ontwikkeling een enorm groot verschil per zaadje.
Zijn er nog meer ervaringen met zaden van dat jaar?
Laat het eens weten.
Groeten
Hans

vr, 05/03/2010 - 17:04
micle

Hans,

Ik had al een vermoeden dat ik niet helemaal duidelijk zou zijn (is mijn fout)

Zelf heb ik geen zaden meer liggen ik had er ca 170 gekregen afgelopen kerst en heb de gezaaid op 18 dec. Daarvan heb ik een opkomst van ca 95%, en heb dus alleen nog zaailingen staan. (zie foto)

Wat ik wilde zeggen is dat ik geen vervangende zaden hoef van jou, zodat je die weer aan een ander kunt schenken.

Hopelijk krijg je meerdere reactie van dit verschijnsel zodat je een samenwerkingsblad ervan kunt maken.

Ik blijf het volgen. Micle

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag