palmen weer 100% dit jaar liever geen horrorwinter

12 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 do, 04/10/2012 - 18:02
RIDEFREE66

palmen weer 100% dit jaar liever geen horrorwinter

Even een update hoe mijn palmen er nu uit zien.
Weer goed in het blad nadat de winter vorig jaar er voor zorgde dat al het blad eraf vroor.

Nog 3 maanden en het feest van beschermen kan weer beginnen.

palmen weer 100% dit jaar liever geen horrorwinter
do, 04/10/2012 - 18:03
RIDEFREE66

.

palmen weer 100% dit jaar liever geen horrorwinter
za, 06/10/2012 - 03:59
jeremaine

Ziet er weer goed uit Emile, alsof er niets gebeurd is afgelopen winter. Hopelijk wordt het een winter waarbij beschermen niet nodig is. Overigens zou het heel bijzonder zijn als komende winter weer zo extreem gaat worden. Meestal zijn het er 4 op een rij en sinds de metingen is het pas 2 keer gebeurd dat het er 5 op een rij waren. Statistisch gezien is de kans klein, maar ja.... het zou maar net zo zijn he...

za, 06/10/2012 - 08:36
RIDEFREE66

We wachten het gewoon af, hopelijk een zachte winter dus.

Groet Emile

za, 06/10/2012 - 10:30
D_SDennis

Dat ziet er goed uit EMile. ik wacht nog steeds op herstel van 1 van mijn trachies, terwijl de rest zich ook prima hersteld heeft....

zo, 07/10/2012 - 17:59
edwardkarin

Gegevens uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst, helaas.
Misschien gaat het wel nog de komende 190 jaar voorkomen?

Klimaatscenario's zijn er maar er zijn koude en warme dus ach?

ma, 08/10/2012 - 18:57
Anoniem (anoniem geplaatst)

Jeremaine, statistisch gezien is de kans dit jaar net zo groot als elk ander jaar.
Alleen voor de toekomst is het onwaarschijnlijk dat 5x achter elkaar een koude winter komt,
op het moment dat het al een aantal jaar achter elkaar koud is geweest is dit een zekerheid
geworden.

Vb:
Stel, Kans op een koude winter 10%
Kans op 5 koude winters achter elkaar 0,1x0,1x0,1x0,1x0,1=......
Kans op een koude winter als het al 4x koud is geweest 1x1x1x1x0,1=.....
In de laatste berekening is het onbekende van de 4 jaar vervangen door 100% omdat dit
inmiddels bekend is.

di, 09/10/2012 - 02:59
Draco

Mag dat onafhankelijke kansfactoren vermenigvuldigen? Volgens mij niet, ook al lijkt het voor 't gevoel zeer onwaarschijnlijk dat een strenge winter zich 5 x achtereen voordoet. Achtereenvolgende winters houden immers geen verband met elkaar. Een waarschijnlijkheid van 10% is gebaseerd op de incidentie van gemiddeld 1 strenge winter per 10 jaar, gemeten over een lange periode.

di, 09/10/2012 - 09:21
D_SDennis

Met andere woorden, bereid je voor op het ergste (elfstedenwinter), en je exoten zijn in het voorjaar de allermooiste!

di, 09/10/2012 - 22:07
jeremaine

ik vond het volgende artikel hierover erg interessant

https://tinyurl.com/yyo98qpk

wo, 10/10/2012 - 02:29
edwardkarin

Wel een mooi verhaal deze al bekend was.

Conclusie blijft kans op een gewone tot een zachte winter is velen maler groter dan op een koude winter.

We vergeten dat de winter niets aan koude liet zien tot 27 januari tot 2 weken later daarna werd het weer stilaan minder koud, dus feitelijk was de winter niet eens koud behalve die 2 horrorweken met dat hoge druk gebied op de juiste plek en enorm stabiel, dat komt eens in de 8 jaar voor en dan is de transsportkou niet altijd zo koud als wat we laatst hebben beleefd.

Het blijft koffiedik kijken maar ik ga ervan uit dat we zeker wel wat ijsdagen krijgen maar dat de minima niet kouder worden dan -8 a -10 op sommige nachten met een relatieve westelijke stroming over de wintermaanden en daarbij soms wat kwakkelweer. Veelal zal het zacht zijn en droge en natte periodes wisselen elkaar af, dit laatste is een kenmerk van een nieuw klimaat in ons land vind ik.

wo, 17/10/2012 - 19:32
acer

prachtige foto's!kun je zeggen welke winterbescherming je hebt toegepast?Ik zie dat ze in de volle grond staan en vrij hoog zijn. groet, acerinfo-icon

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag