Trachycarpus Fortunei 'KIRIL' Bulgarije -27,3

10 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 wo, 23/09/2009 - 16:23
harkstede

Trachycarpus Fortunei 'KIRIL' Bulgarije -27,3

Ik heb deze zomer 2 kleine exemplaren van de Trachycarpus Fortunei 'Kiril'kunnen bemachtigen.
Mijn verwachtingen zijn erg hoog van deze 2 want de vader/moeder bomen hebben moeiteloos -27.3 graden doorstaan!
Hier een kopie van een bericht op https://tinyurl.com/yxtcax6o

Trachycarpus fortunei Kiril

Nu al legendarisch, door z'n naar verwachting buitengewone winterhardheid.
Deze palm heeft in Bulgarije zeer strenge winters doorstaan, met minima tot -27.3° C ! Dit zou betekenen: eerste echt winterharde stamvormende palm. (Nooit meer afdekken!)
In 1974 zijn 4 volwassen Trachycarpus fortunei geplant in de tuin van het Historisch Museum van Plovdiv in Bulgarije. De kuipen waarin ze stonden, waren te groot en te zwaar om nog gehanteerd te worden.
De minimumtemperatuur in de winter is daar gemiddeld -16,5° C. Op 6 januari 1993 echter werd het zelfs -27.3° C. De 4 palmbomen overleefden deze lage temperatuur. Van hun zaden zijn inmiddels veel nakomelingen in Bulgarije. Deze palmen ondervinden bijna geen schade van 20° vorst.
In december 2001 was het er ook heel erg koud, met temperaturen van -21,5° C.
Geen enkele Trachycarpus werd tegen de kou beschermd. De palmen van Bulgaarse afkomst hadden zo'n 80% beschadigde bladeren. Ze overleefden ondanks dat toch allemaal deze strenge kou. Echter alle geimporteerde exemplaren legden het loodje.

Mijn vraag hier op 't forum;
Zijn er meer mensen met nazaten van deze Bulgaarse palmen?

Trachycarpus Fortunei 'KIRIL' Bulgarije -27,3
wo, 23/09/2009 - 19:15
kristof p

ja de Kiril, niet vergeten dat die vader en moederbomen erg goed beschut staan ;-). volgens mij zijn ze net zo winterhard dan gelijk welke fortunei die je van zaad zou opkweken die komen van fortuneis die bijv. in de Limburg groeien...er zijn enkelen die al een kiril hebben gehad maar in ons nat klimaat hadden ze rot tijdens een meer gewone winter.
ze kunnen waarschijnlijk wel een paar graadjes meer aan maar gezien dat 'winterhardheid' hoofdzakelijk vastgelegd is in de genen kan dit nooit erg veel zijn. die enkele graadjes meer komen vooral omdat ze zich wat aangepast hebben aan die koudere winters (net zoals de vele overlevende fortuneis in limburg zullen doen)

gr
Kristof

wo, 23/09/2009 - 21:47
hent v

Hoi

minimum temperatuur zegt niet zoveel hier in nederland ,meer hoe nat is het bij welke temp.
Er zijn palmen die overleven bij droge vorst van -15 en sneuvelen bij natte vorst van -7.
Ik heb geen kiril.

Gr Hent

do, 24/09/2009 - 01:40
hent v

Hoi

enige nuance betreffende de temp van -27,3 is het volgende ,dit is de temp van de lucht en hoever van de palm is die gemeten.Als een plant tegen een zuidmuur beschut tegen de oostenwind staat word het lang niet zo koud daar.Nog een feit is dat de palm onder een sneeuwdek van minstens 1 m stond en daar is het veel warmer,dus die 27,3 heeft de palm niet op zijn stam of kroon gehad.
Volledig winterhard wil dan ook zeggen: totaal onbeschermd en onbeschut.

Gr Hent

do, 24/09/2009 - 22:58
edwardkarin

Als we -10 als leidraad nemen voordat er schade gaat oplopen is dat wel oke denk ik, daaronder is het verschil enorm, de plek, de palm(de een is de ander niet) droog, nat etc...

Tot -10 redden alle trachycarpussen het wel.

do, 24/09/2009 - 23:52
Jardin Exotique

Ik weet niet waar de toevoeging kiril vandaan komt. Voor mij blijft dit een gewone Trachycarpus fortunei.

vr, 25/09/2009 - 02:46
harkstede

De toevoeging 'Kiril'is uitsluitend om aan te geven aan ons ''kenners'' waar deze Fortunei vandaan komt,het is dan ook niet officieel.
Dáár komt het dus vandaan...ik heb het ook niet bedacht....

Natuurlijk is de standplaats,wind,lucht enz. van groot belang voor een Trachycarpus,maar desondanks vindt ik het toch bijzonder.
Effin,ik heb er dus 2 kleintjes van gekocht als een experiment en we zien wel.
Komende winter gaan ze nog naar binnen en in de lente in de volle grond.
1 gaat op het noorden en 1 gaat op het zuiden...ben nu al benieuwd.

vr, 25/09/2009 - 02:58
edwardkarin

Ik vind het al een interessante gedachte dat je het gaat uitproberen, en dan ook dat je het engelen geduld hebt om dat te gaan doen.

Ik geloof wel dat er hardere nakomelingen zijn, o.a. van deze soort, dat wil men met ons mensen ook, het DNA is al een voorbeeld en klonen is een voorbeeld...

Ik heb wel meer documentatie gelezen over ditgeen wat jij bespreekt hier, het speelt al wat jaartjes inmiddels.

Voorlopig liever een zachte winter, en snel weer voorjaar.

gr. Edward

vr, 25/09/2009 - 19:49
kristof p

ik geloof ook dat als we blijven palmen in ons 'koud' klimaat groeien je na verloop van tijd ietwat hardere nakomelingen zal bekomen...echter denk ik dat dit vele eeuwen in beslag zal nemen...evolutie gaat nu eenmaal niet zo snel (toch niet als je het als mens bekijkt).

gr
Kristof

vr, 25/09/2009 - 22:31
edwardkarin

Precies Kristof, en daarbij is de trachycarpus al een relatief harde palm, dus die evolutie dat ie tegen koude kan is er immers al 1000'den jaren.

gr. Edward

Onderwerp gesloten