Tuin 03 februari 2008

23 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 zo, 17/02/2008 - 15:16
edwardkarin

Tuin 03 februari 2008

Foto 1

Tuin 03 februari 2008
za, 09/02/2008 - 14:47
edwardkarin

Foto 2

Tuin 03 februari 2008
za, 09/02/2008 - 14:47
edwardkarin

Foto 3

Tuin 03 februari 2008
za, 09/02/2008 - 14:48
edwardkarin

Foto 4

Tuin 03 februari 2008
za, 09/02/2008 - 15:01
edwardkarin

Foto 5

Tuin 03 februari 2008
za, 09/02/2008 - 21:34
jeshen

je hebt echt een super mooie tuin
mijn complimenten

za, 09/02/2008 - 23:46
ed ressiv

Werkelijk prachtig, wanneer heb je de foto's gemaakt?
Groeten
Hans

zo, 10/02/2008 - 03:15
edwardkarin

Hoi Hans,

Ehhh, ik dacht rond 03 februari, ze stonden nog op mijn kaartje deed het in de computer en ik zag de plaatjes, niet langer dan een week geleden in elk geval.
Ik heb mijn gazon ook al bemest, daarom is het misschien erg groen, maar tja wat hebben we nou voor een winter gehad, niets toch, dus wat hebben de planten op hun donder gehad niet veel(gelukkig).

Ik kon toch vandaag mijn 'musa basjoo' afsnijden tot aan de grond, nu maar hopen dat deze weer opnieuw uit gaat lopen, niet beschermd, verpapt.

Dus zo op de plaatjes lijkt het wel wat, nou ja het is uiteraard ook wel wat, maar je kent ons, het kan altijd beter, het blijft een mooie hobby.

gr. Edward

zo, 10/02/2008 - 10:58
phil2

dag Edward
prachtige tuin en vooral mooi verzorgd en ingedeeld
Als de tuin in de winter er al zo bij ligt wat moet dat dan zijn tijdens de zomermaanden?
proficiat,groetjes Philip.

di, 12/02/2008 - 09:53
edwardkarin

Hoi Philip,

Ja oke het ligt er wel mooi bij, maar toch biedt die musa basjoo mij kopzorgen hoor, ik heb dus nu alles verloren, dus ik hoop op uitloop vanuit de oude stammen die nu stompen zijn.
Ik heb alleen nog geen laag turf erover kunnen gooien, en het is al 2 nachten hier net onder 0 geweest, overdag wel ruim 13 graden maar toch.
Zouden ze weer gaan uitlopen en wanneer?
Wel is mijn ervaring dat ze van het nivo waarop ik nu zit, absoluut geeneens 1 meter hoog worden in een seizoen, het wordt wel beweerd, maar ik heb het nog nooit meegemaakt, of het moet aan de duur liggen dat ze een jaar en een winter overleven in je tuin, dan kan ik het geloven.

di, 12/02/2008 - 10:15
saw

hallo

je moet der niet mee inzitten
heb vorig jaar het zelfde meegemaakt mijn basjoo is 2m geworden met stam van ong 1,40m mijn sikiminsis is wel 3m met stam van 1,60m geworden.
ik moet wel zeggen dat ik ze goed mestof heb gegeven maar ze hebben bladeren gehad tot oktober.
mijn velutina is zelfs weer aan het shieten(er komt een nieuw blad uit)en er staat al een nieuwe scheut boven.ze staan noch thans niet in de zon alleen smorgens een beetje.

gr tetra

di, 12/02/2008 - 12:52
phil2

dag edward
zou me daarover geen zorgen maken ,maar wel wortel beschermen met bv stro
Ik ga die kopen op een boerderij,heb 2 balen gekocht en volledig gebruikt
voor de bescherming van de musa en zo een stam kunnen overhouden van ongeveer 2m20.De musa is nu bezig aan zijn derde winter en bereikte toch vorige zomer een hoogte van meer dan 3.5m,de scheut van ongeveer 1.8m is een nieuwe van de laatste zomer(stam en bladeren).De groei van 1m is inderdaad niet
veel,maarhoe groter de musa komt hoe vlugger hij groeit,
de plant staat in het zuiden maar is beschermd door een hoge bamboeplant van de gebuur doch mijn grootste vijand is de wind,verloor vorig jaar zijn eerste 3 bladeren door een storm maar alles kwam terug goed.
Dus afwachten en hopen op een goed herstel.
groetjes Philip.

di, 12/02/2008 - 12:58
Frankko123

Ik vind die Yuccainfo-icon (gloriosa?)op stam ook erg mooi. Ik heb er zelf een kleine versie van. Duurt het lang voordat je dit voormaat hebt?

di, 12/02/2008 - 17:57
edwardkarin

Die heb ik ooit gekregen met stam, is wel groter geworden uiteraard.

Ik heb wel veel yuccainfo-icon gloriosa en die vormt wel snel een stam, maar hoelang dat duurt, 10 a 15 cm. in 3 a 4 jaar ongeveer.

di, 12/02/2008 - 23:55
ed ressiv

Hoi
Inderdaad we blijven bezig om een meer perfectere tuin te krijgen.
Soms denk ik wel eens 'ik vond hem de vorige keer nog zeker zo mooi'.
En dan moet je op gaan passen, de dwang om dingen te veranderen zijn dikwijls wel heel sterk is mijn ervaring.
inmiddels kijk ik alleen nog naar die hoekjes van de tuin waarvan ik denk dat is niet wat ik wil, en dan pak ik nog alleen dat hoekje aan, en warempel de lelijke hoekjes beginnen te verdwijnen.
Als ik de tuin nu bekijk of in mei vorig jaar dan ken ik hem niet meer terug.
Net wat je zegt je blijft met deze hobby mooi bezig, lekker toch?
groetjes
Hans

do, 14/02/2008 - 23:35
R.E.M.

Mooie tuin zo, leuk mag het zeker genoemd worden!
En de passie voor het exotische brengt het beste in ons naar boven.

René

do, 14/02/2008 - 23:59
phil2

dag, edward

u schrijft dat ge nog geen tijd heeft gehad om turf te strooien,
ik ben er niet van op de hoogte ,maar dacht dat turf vooral word
gebruikt om grond zuurder te maken,mischien is de grond reeds te zuur
om musa optimaal te laten groeien ,effen wachten op reactie van leden
die daar meer over kunnen vertellen.
groetjes philip.

vr, 15/02/2008 - 00:14
edwardkarin

Ik heb de musa basjoo afgedekt met 'turfstrooisel' isoleerd goed denk ik?

gr. Edward

vr, 15/02/2008 - 01:10
Anoniem (anoniem geplaatst)

Turfstrooisel isoleert goed, zolang het droog is. Bij regen zuigt het zich vol en met daarna vorst, vormt het een dikke ijslaag. Voor isolatie is stro of ander luchtig materiaal beter.

vr, 15/02/2008 - 12:09
palmfanatico

Echt een hele mooie tuin! wou dat ik dat al had, en die Yuccainfo-icon's zijn echt heel groot en mooi!
echt super!

groetjezzz marco

za, 16/02/2008 - 03:01
Anoniem (anoniem geplaatst)

Edward,komt wel goed met de Musa,al meerdere keren tot de grond afgevroren (dit jaar ook,dus)en ze komen gewoon weer omhoog ,we (jij en ik) hebben ze vorig jaar ook laten staan,toen ging het goed. Maar de vorst was dit jaar langer en kouder,dus moeten we opnieuw beginnen. Zolang de wortelknol niet bevriest komt het goed. En de twee meter halen ze makkelijk ,als het weer een beetje mee zit. (20+ graden)

zo, 17/02/2008 - 12:47
Anoniem (anoniem geplaatst)

super mooie tuin man

ik wou wel graag weten hoe jij je australian 'redstar', cycas en je Phoenix Canarises tegen de winter maanden beschermt want die kunnen toch niet veel vorst aan?

gr stefan

zo, 17/02/2008 - 15:16
edwardkarin

Palmie, nou ik laat ze niet altijd staan tijdens vorst, is afhankelijk hoe koud het wordt.
Om je voorbeelden te geven, in december begon de koudeperiode in het begin met nachten rond -3 graden en overdag boven 0 graden heb ik alles laten staan, maar later ben ik alles naar de blokhut aan het verplaatsen geweest, toen kwamen de minima nog wat lager uit en overdag rond of onder 0.
Deze laatste 2 nachten waarin matige vorst op het programma stond heb ik alleen voor afgelopen nacht de phoenixen en de grote cycas weer in mijn blokhut gezet achteraf niet echt nodig, het is hier -4.5 geweest en dat kunnen ze hebben, we praten nog over lichte vorst.
En daarbij het voordeel dat de lucht heel droog is en overdag zeer veel zon en in die zon warmte, dat levert bijna geen gevaar op.

Kortom je moet niet zo snel in paniek raken, vorst in februari is minder ernstig omdat overdag de temp. boven 0 uit komt en wel ruim boven 0 deze dagen +6 a +7 graden.

De agave's hebben aldoor buiten gestaan, ik heb ook een schijfcatus de opuntia ficusinfo-icon indica die feitelijk ruim -5 graden kan hebben buiten laten staan.
De cordyline 'red star' stond nooit binnen, in december toen het kouder werdt in die koudeperiode wel in de blokhut gezet.

In mijn blokhut onverwarmd vriest het ook, maar de oostenwind hebben de planten geen last van, en als het -6 buiten wordt dan wordt het in mijn blokhut -2 graden, dus dat maakt veel verschil.
Alleen het heen en weer gesleep van die zware kuipen blijft lastig.

Op mijn dakterras staan ook kuipplanten die allemaal deze laatste nachten zijn blijven staan, behalve een 'aloe' die staat binnen.
In december heb ik ze wel op de zolder binnengehaald, maar toen vroor het al een paar dagen en de maxima zoals ik al eerder vertelde lag ook rond 0, dus dan wordt het gevaarlijker.
Daar staat een 'butia cap.' een 'cycas rev.' en 2 'fatsiainfo-icon jap.'(die kunnen alles wel verdragen, zijn blijven staan).

Ik hoop dat je er wat aan hebt, aan mijn ervaringen.

Vanmiddag gaat alles weer naar zijn plek, vannacht lichte vorst en na dinsdag terug zachter, dan hoop ik dat het voorbij is met de vorst.

gr. Edward

Onderwerp gesloten