2012

26 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 wo, 25/08/2010 - 02:12
edwardkarin

2012

Het is misschien erg vreemd, maar 2012 is een jaar waarin de maya-kalender
een ommekeer beweerd.

Er viel hier zojuist zoveel regen in een keer dat mijn tuin blank stond,
dat maak ik niet vaak mee.
Een tornado in Duitsland, overstromingen in Pakistan met zoveel schade
dat het pas over 3 jaar weer leefbaar is(geeft aan hoe groot deze ramp is).
De Noordpool is veel eerder ijsvrij dan men heeft berekend, het gaat vele
malen sneller.
Op Kos-Griekenland viel in juni veel regen(kwam nooit voor daar).

Het klimaat veranderd, veranderd er niet veel meer?

Draaien de magnetische noordpool en de zuidpool om?

Een werkelijke voorspelling is de solar-stormen, dan kan ook veel schade
aanrichten in 2012, de NASA beweerd het bij het juiste eind te hebben.

Ik heb na het zien van wat documentaire's op discovery en national
geographic, het idee dat de rampen en veranderingen alleen maar toenemen en
elkaar sneller opvolgen.

Overal op aarde heeft ook ooit een ander klimaat geheerst, dus dan moet
ook de evenaar en de polen anders hebben gestaan t.o.v. de zon, dat kan
niet anders?
Dat is aan fosielen etc. af te lezen.

gr. Edward

wo, 25/08/2010 - 16:21
Polplastron

Toch een aantal bedenkingen:

1) De Maya-kalender is gebaseerd op het geloof van die Maya's destijds en heeft dus geen enkele voorspellende kracht. De christenen hebben ook geregeld gedacht dat de Apocalyps ging plaatsvinden, maar tot nader order is dat nog niet gebeurd (By the way: ik ben zelf Katholiek, dus ik bedoel dat niet geringschattend hoor).

2) Dat het klimaat veranderd is duidelijk. Verschillende theorieën proberen dit te verklaren. Waarschijnlijk gaat het om een combinatie van verschillende elementen: meer of minder zonnevlekken, herhalende weerspatronen en natuurlijk de invloed van het broeikaseffect.

3) Er zijn in de geschiedenis van onze aarde verschillende klimaatsveranderingen geweest: een aantal opwarmingen en een aantal ijstijden. Deze hebben de aarde gevormd tot wat ze nu is en geleid tot de soorten die er nu leven.

4) Of de aarde ooit anders heeft gestaan dan nu, weet ik niet, maar dat bepaalde fossielen overal ter wereld worden gevonden heeft o.a. te maken met de vershuiving van de aardplaten. Ooit leefden er ook dinosaurussen op Antarctica, maar dat was in een warmere periode.

5) Het magnetisme van de aarde zou volgens sommige theorieën afnemen.

6) Fatalisme leidt tot stilstand. Ik hoop dat mensen zich niet enkel bang laten maken door alle onheilsberichten. Wij moeten nu proberen er alles aan te doen om te redden wat er nog te redden valt i.p.v. er ons gewoon bij neer te leggen. Helaas zal voor sommige levensvormen alle redding te laat komen en het klimaat is reeds aan het veranderen. Bovendien zal het nog honderden jaren duren eer alles terug in evenwicht is, maar dat mag ons niet ontmoedigen.

Groeten,

Pol

do, 26/08/2010 - 01:27
palmbird

2012 wordt niet veel erger dan 2011 gewoon wat meer natuurrampen dan in 2010.Dat kan ook niet anders als je kijkt wat de mens de aarde aandoet.2012 wordt een gewoon jaar in het rijtje met bosbranden in het zuiden en steeds verder oprukkend naar het noorden.Droogte en daarna water met bakken tegelijk.De klimaatverandering is een feit ,een middelmatig jaartje kan er ook wel eens tussen zitten maar klimaat moet je dan ook over een periode bekijken.2012 wordt geen apocalyps het wordt gewoon iedere dag weer een natuurramp in het nieuws,zijn we toch al gewoon.

do, 26/08/2010 - 03:53
edwardkarin

Morgen en ook vannacht dat is op het moment al zo met het schrijven van dit bericht, regent het flink door hier in Almere.

Morgen valt er zowieso 20 mm. landelijk met uitschieters naar 40 a 50 mm.

Dat is een flink bak water, heel veel water.

Ik maak me niet direct zorgen, maar er veranderd wel veel en erg snel de laatste 10 jaar.
De smeltende poolkap was berekend die weer herzien kunnen worden, want het gaat veel sneller, dus de wetenschap weet het ook niet wat ons te wachten staat.

Het gaat gewoon niet goed, maar wij blijven denken dat we het wel blijven redden, maar ik geloof dat niet.

Op m'n werk is ook menigeen nuchter en gelooft niet dat het klimaat veranderd, is allemaal bangmakerij zeggen ze, vroeger hadden we ook klimaatsveranderingen, en bosbranden die niet geblust konden worden met een hoge CO2 uitstoot.
Ja dat klopt ook wel, maar de aarde is nog nooit zo dichtbevolkt geweest en de uitstoot en vervuiling neemt dagelijks toe in continu vorm, dat kan ook niet anders als er meer poppetjes bij komen op deze planeet, en dat had je in de geschiedenis niet.

Men realiseerd de gevolgen van het kappen van tropisch regenwoud niet, echt niet, maar de armoede en corruptie brengt bv. Brazilie in deze positie, en gaat dagelijks maar door, een nieuwe aanplant worden er 10 grote bomen gekapt, is niet tegenop te komen.
Wat er gered wordt is een druppel op een gloeiende plaat, we raken het gewoon echt kwijt en dat geeft gevolgen, die niet meer te overzien zullen zijn.

De situatie in Pakistan, is het begin van de ellende waar wij in terecht zijn gekomen, geloof mij maar, dat neemt alleen maar toe.

Morgen tot 50 mm. regen hier, we verzuipen hier binnen de dijken, dat gaat echt gebeuren, is het nu niet dan gaat het er wel een keer van komen.
We houden het water niet voor altijd tegen, dat denken we wel, wij arrogante levende wezens.

gr. Edward

do, 26/08/2010 - 20:27
Anoniem (anoniem geplaatst)

Dus wat moeten we eraan doen? Zolang ik weet kappen ze al de oerwouden om.En onze buren stoken nog met hout en kolen kan daar niet anders.Hier kunnen we alleen maar afwachten en die rampen zijn er Want als de landen bijmekaar komen om een oplossing te zoeken geeft niemand thuis eigenbelang,dit telt van Amerika tot Afrika en de rest.Groet minke

vr, 27/08/2010 - 11:10
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ja, maar het is toch ook geen wonder dat het weer zo in de war is? Neem nou die weermannen en vrouwen op de televisie als ze het weer staan te voorspellen, dan staan ze verontschuldigend te doen en te draaien omdat ze moeten zeggen dat er regen aankomt terwijl wij, maar ook de boeren en de hele natuur er al wekenlang naar snakken. Zij, die mooiweerlui, die hebben volgens mij het ritme verstoord.

Frans.

vr, 27/08/2010 - 14:14
edwardkarin

Frans, regen heb je nu wel genoeg toch, zoveel dat alles een beetje is ondergelopen of overstroomd, dus genoeg zo voorlopig.

Nu weer tijd voor mooi weer denk ik?

vr, 27/08/2010 - 17:35
palmbird

Misschien woont frans ook ergens waar het niet veel geregend heeft zoal hier te Ingooigem West vl,gisteren hier 4 l en vandaag 3 liter,war verder in Te Roeselare (ook west vl) heeft het gisteren ook met bakken geregend,de buien de afgelopen dagen waren niet overal hevig,hier is van overstroming of ondergelopen weiland alvast niets te merken .Gisteren was het hier mooi weer bij 22 graden.Dit is nu ook net een deel van de klimaatverandering,de plaatselijke buien en onweders zullen op korte tijd meer water produceren dan vroeger.Kijk maar de brandverzekeringen die gaan ook weer de hoogte in door de toenemende plaatselijke stortbuien en overstromingen.

za, 28/08/2010 - 08:55
Anoniem (anoniem geplaatst)

Begin dertiger jaren werd er ook gezegd dat de wereld zou vergaan en op de aangegeven dag liep ik als kind buiten te kijken of ik er iets van zag aankomen. Er gebeurde echter niets en het was een dag als alle andere.
Of er in 2012 iets gaat gebeuren betwijfel ik ook. Maar goed, zo lang duurt dat niet meer, dan zullen we het weten.

Op klimaatconferenties, zoals b.v. in Kopenhagen, gaat het doorgaans om millieubelangen en economische haalbaarheid en dat ligt zo ingewikkeld dat men niet tot maatregelen komt, ook niet over de co2 uitstoot.

Komt het probleem van buiten de aarde, dan kunnen we er niets aan doen. En als het een aards probleem is dan is dat de vraag.

Ik moet vaak aan vroeger denken, aan hoe rustig het leven was in Rotterdam. Toen ik eind twintiger jaren geboren werd woonden er in Nederland 8 miljoen mensen en was het Amazonegebied ongerept. Ik heb daar uit die tijd een prachtig boek over. 'In de greep van onbekend Amerika' door P.H.Fawcett. De wereld is in de naoorlogse jaren erg veranderd en het vreemde is alsof de natuur nu protesteert met kleine rampen. En ik denk daarom dat het aantal mensen op de aarde de grootste rol speelt en als dat zo is dan kunnen we er ook weinig aan doen.
Ik denk wel eens aan het liedje dat Jenny Arean en Frans Halsema zongen, 'Vluchten kan niet meer'.
Ik zou niet weten hoe...

Frans.

za, 28/08/2010 - 02:01
slakje

stel dat er een grote ramp gebeurt in 2012 is dat op zich zo erg niet als bv 20% van de bevolking sterft zal de overige 80% veel makkelijker kunnen overleven omdat de aardbol dan een stuk dunner bevolkt zal zijn en da natuur zal een veel grotere kans krijgen om zich te herstellen .. uitsterven zal de mens wellicht nooit doen daar is ze veel te intelligent voor maar door de klimaatverandering zal het een stuk terug als vroeger zijn.. door de 'rampen' zal er een natuurlijke selectie ontstaan die alles weer in balans brengt want laat ons zeggen dat 2/3 van de verandering van het klimaat de schuld van de mens is.. dan is de wereld qua natuur een stuk beter af zonder ons. maar zo ver zal het wel niet komen

za, 28/08/2010 - 05:32
edwardkarin

Vluchten kan niet meer, dat klopt ook wel, waarheen dan... alsof ze de tekst van het liedje al konden voorspellen.

Mensen in de westerse wereld doen alleen maar aan zelfverijking, daaronder vallen wij ook, ook al denken wijzelf van niet, wij gaan ook mee in die zelfverijkingssleur.

De arme landen worden steeds armer, het heeft niets te maken over of een kind nu wel of niet slim is in een arm land, maar of datzelfde kind in een rijk land de kansen kan uitbuiten.
In een arm land kan dat kind dat niet, maar er is ook niemand die dat kan zien en kan begeleiden, dus de cirkel blijft zo, tot dat de mensheid vergaat.

Dan vergaan zal zijn wat voortkomt uit z'n eigen zelfverijking die alleen maar groter en meer wordt, want die rijken kunnen ook weer in die cirkel meer en meer verorberen, dus meer en meer vervuilen.

Hardhoutkap is voor ons, wij kopen het en niemand anders, zo geldt dat voor zoveel.

Het gaat ook niet snel dit proces maar met mate, zolang het ook niet aan je komt zoals Pakistan is er niets aan de hand, komt het over de Afsluitdijk dan zien we de problemen wel, alsof het ons bespaart blijft, nee hoor mensen hier in dit landje echt niet!

Dat is innerent aan de zelfverijking, dat je ook door de egoistische gedachte je niets kan overkomen.
Maar we zijn maar heel zwak, dat moeten we ook beseffen.

Men vind het wel goed gaan zo, zolang het ver van je bed is gaat ie goed.
Dan hoef je ook geen Kyoto verdrag te hebben, waarom zou je, jij blijft toch schoon van alles.

gr. Edward

za, 28/08/2010 - 17:23
kristof p

ik betwijfel zelfs of er nu opeens zoveel meer rampen zijn...we zijn ook met veel meer dan pakweg 10/15jaar gelede en veel meer gebieden die voorheen niet bewoond waren zijn nu bewoond. ook de comunicatie gaat nu veel beter dus is het ook logisch dat er 'meer' rampen zijn. enerzijds omdat iedereen nu in contact staat met iedereen en een ramp sneller geweten word en anderzijds omdat er gewoonweg overal mensen wonen...waar er niemand woonde gebeurden er ook rampen maar als er niemand woont is er zogezegd niemand om die te melden of mee te maken....

zo, 29/08/2010 - 00:31
Polplastron

LINK: https://tinyurl.com/y3n6un2q

De bovenstaande website is van de Vlaamse weerman Frank Deboosere. Die man is wetenschappelijk onderlegd en geeft zeer duidelijk uitleg. Over de rampen is hij eenduidig: Het is uiterst moeilijk - lees onmogelijk - om een tendens in extreme weergebeurtenissen te ontwaren.

Toch staat dit los van het feit dat ons klimaat verandert en dat we hier omzichtig mee moeten omgaan. Ontkennen of denken dat het onze tijd wel zal duren is een laffe, maar ook fatale houding.

Groeten,

Pol

zo, 29/08/2010 - 01:51
edwardkarin

Ons klimaat veranderd wel degelijk, iedereen kan dat nu toch wel merken, door de hoeveelheid neerslag en extreme temp. in juni, denk aan de dagen van ruim 34 graden, ook hier in noord-Nederland zelfs.

Helaas laat augustus ons in de steek wat betreft mooi en warm weer.

'T is moeilijk en een patroon vind je ook niet maar de extremen nemen wel toe, dat weet iedereen nu wel toch denk ik?

Ook de gem. temp. hier wordt hoger, en het noordelijk halfrond warmt verder op.

gr. Edward

zo, 29/08/2010 - 03:23
kristof p

tuurlijk veranderd het klimaat! dat is altijd al zo geweest en dat zal zo blijven duren zolang de aarde er is. maar of dit een ramp is?....het lijkt gewoon een giga hype te zijn waar er veel geld mee te verdienen is. de Co2 is echt niet zo'n boosdoener als ze ons willen laten geloven. er kan nog veel meer bij zonder erge gevolgen. vroeger waren er veel hogere Co2 waarden dan nu en was er veel meer biodiversiteit dan nu. de gevaren schuilen elders maar daar hoor je weinig van. de vervuilende stoffen bijv. zijn al veel gevaarlijker dan de co2 maar daar hoor je niets of weinig van.
voor mij lijkt het wel alsof ze nog steeds hun gang willen gaan en alle aandacht wat op die Co2 plaatsen om ongestoord hun goesting te blijven doen. met hun bedoel ik de enkele industriele grootmachten.

wat dit allemaal met 2012 te maken geeft weet ik niet en ik zie er ook totaal geen verband in? rampen zullen blijven bestaan en ik zie ook geen extremere rampen dan vroeger. kbedoel er zijn in de loop van de geschiedenis veeel grotere en extremere rampen gebeurd dan in de laatste 20 jaar....nee, ik snap die ganse heise hieromtrent niet!

of de mens zal uitsterven?...wss wel maar waardoor? mss wel door hun eigen vuiligheid. kbedoel, vele inuits zijn nu al onvruchtbaar door de vervuiling die zich verzameld en dus opstapeld aan de polen.

gr
Kristof

zo, 29/08/2010 - 11:31
edwardkarin

Paar dagen geleden 60 mm. regen is hier nog nooit voorgekomen, temp. van 34 graden in Almere ook niet, dat was meer weggelegd voor het zuiden van ons land als de Bilt dan al niet een tropische dag noteerde, maar hier bij ons haalden we dan de 29 graden of net aan de 30, dit keer overschreed de 30 liefst 3x deze zomer!

Dat zijn extremen voor de Flevopolder die nog niet eerder voor waren gekomen, ik weet niet of dat iets zegt, mij wel.

Dat er veel haaks t.o. elkaar staat wat betreft de theorieen, dat blijft zo, aan de ene kant beweerd men iets en aan de andere kant verdenkt men dat het niet waar is.

Een feit ligt er, het warmt wel op, zeker bij ons.

zo, 29/08/2010 - 21:37
Polplastron

@Kristof P: Vroeger waren er inderdaad nog hogere CO2-waarden, maar toen leefden de soorten die nu leven nog niet! De CO2-waarden van nu zullen op termijn nefast zijn voor een heleboel planten- en diersoorten waar ook wij mensen van afhankelijk zijn. Da

zo, 29/08/2010 - 22:17
edwardkarin

Ik geloof ook dat de uitstoot veel meer CO2 veroorzaakt dan ooit in het verleden, er verdwijnen toch veel plantsoorten en daar is de fauna weer afhankelijk van die vervolgens ook van deze aardbol verdwijnen.

We leven nog voort, we hebben ook nog genoeg maar beetje bij beetje gaat hier een einde aan komen, we vervuilen onszelf ook, jazeker en dat probleem wordt ook steeds groter.

Wij hebben nu eenmaal hebzucht dat geeft afval, dat ziet het gros van de mensen niet wereldwijd, er komt een nieuwe Iphone G5 de G4 is er net, maar een voorbeeld het is niet genoeg, het zal ook nooit genoeg zijn.

We gaan er echt kapot aan.

za, 04/09/2010 - 19:50
kristof p

@Pol,

heel veel soorten leefden toen ook al hoor, vooral planten dan maar ook vele diersoorten.

ik zeg niet dat het goed is de Co2 maar het is veel minder gevaarlijk dan ze ons laten blijken. nu zitten we ong aan nog geen 300ppm.

za, 04/09/2010 - 21:25
RdB

Het probleem van het hoge gehalte aan CO2 is niet de giftigheid maar het versterkte broeikaseffect.

Heel vroeger was er inderdaad veel meer CO2 en geen/minder zuurstof. Ons soort wezens bestonden dan ook niet.

Ruud

za, 04/09/2010 - 21:39
edwardkarin

Hoe dan ook... het wordt gem. warmer op aarde, ondanks er weer twijfels zijn of het Noordpoolijs wel daadwerkelijk aan het slinken is, omdat men de lagen van de vaste bodem niet kan bepalen.

Edward

za, 04/09/2010 - 21:56
kristof p

Ruud,

de mens zoals nu bestond toen nog niet inderdaad maar 180000jaar geleden toen het niveau co2 veel hoger lag dan nu (5000ppm) bestonden er al verscheidene primaten. toen was het broeikaseffect nog veel hoger dan nu en was er ook veel leven dat op zuurstof leefde (er was toen en al veel langer geleden ook al genoeg zuurstof voor soortgelijk leven zoals nu, denk maar aan bijv. de krokodillen die al miljoenen jaren lang rondlopen). het moet al heel erg goed foutlopen wil de CO2 het leven doden (voor de mens +50000ppm!)

@edward,

hoe dan ook ooit zullen de polen weer ijsvrij zijn. kunnen we niet van onderuit en is ook geen ramp (bij wijze van spreken).

zoals ik al zei, zoek eens goed dingen op over de klimaatgeschiedenis
van deze wereld ipv van blindelings de dingen uit de media te geloven en te predikken!...het is niet dat ze liegen, de wereld warmt op maar het is nog bijlange na niet zo rampzalig als ze ons laten geloven! zelfs rond de vroege middeleeuwen was het warmer dan nu of gelijkaardig. dan kon je groentjes verbouwen op groenland zoals ze nu de laatste jaren ook weer kunnen doen...:-)

gr
Kristof

za, 04/09/2010 - 22:10
edwardkarin

Kristof, gerelateerd aan Nederland, toen hadden we nog geen gewonnen land en dijken en een dreigende hoger wordende zeespiegel(zegt men), we leven hier op geleend grond zo is het, dat was toen niet zo, toen was water wat water moest zijn, nu niet meer.
Daarom kan het rampzalig zijn, voor de natuur denk ik niet, wat maken een paar graden warmer nu uit, dan blijven de bomen langer in het blad en de dieren wennen er ook wel aan hoor, dat begrijp ik ook wel.

Edward

za, 04/09/2010 - 22:56
kristof p

klopt volledig Edward,

de oorzaak van vele ellende is de overbevolking en het tekort aan land (eten). zoals je al eerder zei de hebzucht van de westerse wereld en de onwetendheid van de derde wereldlanden. dat zijn de werkelijke problemen samen met de vervuiling.
het vreemde is wel dat de meesten in de westerse (rijke) wereld het er wel mee eens is dat het niet gelijk verdeeld is maar ze er niets concreet aan doen. niemand wil werkelijk alles gelijk gaan verdelen want dan hebben we allemaal niets meer (materieel). zo scheef is de rijkdom verdeeld (in geld dan).
iets compleet los hiervan maar wat ik op een manier ook heel erg vind is dat wij (de rijke westerse wereld) als er een ramp gebeurd plots vanalles doen om geld in te zamelen voor die getroffen mensen terwijl er iedere dag nog veel meer mensen in zo'n ellende leven maar nooit of heel weinig worden geholpen of gehoord. volgens mij zitten die mensen gewoon te wachten op zo'n ramp om dan ook eens wat hulp te krijgen!..echt zielig gewoon....het doet me een beetje denken aan vroeger toen je aflaten kon kopen om je zonden kwijt te schelden om je plek in de 'hemel' te verzekeren. de moderne aflaat!

dan heb je nog het andere veel grotere probleem...de overbevolking. een heel delicaat probleem. niemand gaat graag dood, niemand ziet zijn gehandicapte, chronisch zieke, zoon, dochter, vader of moeder doodgaan en daarom houden we ze zo lang mogelijk in leven. grof gezegd zou dit niet mogen zijn...
ok, we kunnen nog eventjes verder maar ooit komen we op een punt dat de aarde ons niet meer kan geven wat we nodig hebben op het gebied van eten. altijd maar iedereen verder helpen lost dit probleem zeker niet op!

nu, ik geloof wel dat de 'natuur' alles op zijn tijd wel oplost hoor. denk maar aan de vele ziektes die je voorheen niet of zelden had. we zullen niet altijd met een geneesmiddel op de proppen kunnen komen. een virus evolueerd nu eenmaal vele malen sneller dan dat wij er een medicijn voor kunnen maken. kijk maar aan de vele bacteriele ziektes/infecties die resistent zijn geworden tegen antibiotica of virussen waar we geen antivirus voor hebben...hoe meer we gaan bestrijden hoe sterker en agresiever de virussen en bacteriën worden!

zo, 05/09/2010 - 16:47
edwardkarin

Ik denk er zovaak over na, maar het is zoals het is je kan er toch niets aan doen, de mensheid zit eenmaal zo in elkaar, ook in die arme landen doen weer sommigen een poging zichzelf te verrijken, neem nu een Desi Bouterse, gekker kan het toch niet, maar je ziet het kan het gebeurd gewoon.
Het is hopeloos allemaal...

Ik zie het ook wel in hoor, nu komt er in alles de klad, woningbouw en verkoop van multimedia, het lijkt wel of men het zat is en de snelheid waarmee de ontwikkeling jaren 90 ging is er helemaal uit en dat komt niet meer terug beweer ik.

Het lijkt op een verzadiging van alles, we hebben veel teveel, men wil de Apple Iphone G4 wel hebben je had de G3 eerder, maar toch realiseerd men best wel dat het onzin is en er geen grote verschillen danwel benodigde verschillen zijn, maar het is meer de gadget, in onze rijke samenleving kan je, je deze gadget veroorloven, dus waarom niet, het wordt je notaben aangeboden tegen een gunstig abbonnement die je toch al nodig hebt, dus het wordt feitelijk een beetje in je schoenen geschoven.
Wederom leeft dat telefoonbedrijf van grote winsten en kunnen ze dit zeer scherp bieden, dus weer meer vervuiling, maar dat breng je de schijn naar buiten dat je aan groene labels voldoet, dat levert ook weer geld op, kortom allemaal onzin en het gaat alleen maar om zelfverrijking meer niet.

Het is maar een voorbeeld uit duizenden, en we kunnen niet anders meer, het is zo bepaald helaas voor ons hier, dat is ook een soort lot.

We gaan allemaal dood, hier vormen kanker een grotere doodsoorzaak als ooit tevoren.
Het enige hier heb je geleefd in een luxe multimediawereld, maar nooit echt genoten, want je dwang om nog meer en nieuwtjes te willen was er.

Maar ja... wat helpt het, gr. Edward

zo, 05/09/2010 - 17:24
Anoniem (anoniem geplaatst)

Zolang we hier zijn geniet ook nog een beetje.Kan de wereld niet veranderen.En zoals deze reakties al aangeven de rest ook niet.Groet minke

2012
Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag