Actuele staat exoten zomer 2010

49 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 za, 19/06/2010 - 19:20
jeremaine

Actuele staat exoten zomer 2010

Misschien kunnen jullie de foto's nog herinneren van afgelopen winter, inmiddels staan we vlak voor de zomer en wil ik jullie laten zien hoe het een en ander er nu bij staat.

Zelf vind ik het altijd erg te leuk om te zien hoe het bij anderen is, dus plaats zeker ook zelf foto's erbij!

Ten eerste de winterharde cactussen en Aloë, gekocht bij de beurs in Haps.

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 19:21
jeremaine

De totaal bruin gevroren baby Trachy F. welke onbeschermd was begint weer uit te lopen.

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 19:38
jeremaine

De oprit;

Rechts achter de Trachycarpus F. welke sinds februari 2009 als een speer aan het groeien is. Helemaal rechts, tegen de schuur aan de 2 Trachycarpus W. exemplaren, ook deze lijken het tot dusver prima naar hun zin te hebben.

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 19:39
jeremaine

Nogmaals de Trachy F. in pot in detail

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 19:42
jeremaine

De Trachycarpus W. welke vorig jaar bij het planten nauwelijks een noemenswaardige stam had ontwikkelde zich enorm goed de afgelopen tijd.

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 19:45
jeremaine

De C. Humilis welke geheel onbeschermd is geweest afgelopen winter ziet er een beetje zielig uit. Misschien zijn laatste jaar? Ik kijk het nog even aan, anders gaat ook deze laatste C. Humilis eruit.

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 19:47
jeremaine

Het expirment met de Phoenix C. in de volle grond én de Cycas R. was zoals verwacht hopeloos mislukt, dus daarom nu maar gewoon weer in de pot, met daarbij ook nog een C. Humilis welke ik al jaren in bezit heb. Deze had door een te donkere standplaats eerst enkel nog lange slappe stelen, maar heeft zich inmiddels na 2 zomers buiten helemaal hersteld.

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 19:49
jeremaine

De Yuccainfo-icon heeft zich aardig hersteld van de winter, was namelijk nogal plat door de sneeuw.

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 19:52
jeremaine

Ook op straat heb o.a. ik een houtenbak vervangen door een border van steen. Tenminste geen houtrot meer en betere bescherming voor de Yuccainfo-icon's, deze zien er nu nog een beetje slecht uit, maar ze beginnen te herstellen. De winter van 2009-2010 had deze niet veel goed gedaan in een half verrotte houten bak, zonder enige bescherming. Deze nieuwe bak is aan de binnenzijde nu helemaal voorzien van dikke lage tempex en een 125 kilo dikke laag met grind onderin.

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 21:03
KRISTOFD

mooi onderhouden planten. De opuntia staat er ook mooi bij zal dit jaar nog wat schijfjes bijmaken. Ik denk wel dat de trachy's vooraan met jaren zal moeten verplanten want zullen toch wat groot worden. In volle grond zal maar weinig overleven van de echte exoten maar het blijft altijd het proberen waard. probeer eens met een Brahea of een washingtonia zijn toch wel een stuk sterker dan een Cycas of een jonge Phoenix.c. Veel succes verder met de mooie tuin.
foto opuntia bij mij in de tuin
groeten,

Kristofd

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 21:03
jeremaine

Nog een Phoenix C. in pot, deze zit eigenlijk veel te krap in de pot, maar goed... anders wordt het weer zo'n loodzware pot om jaarlijks naarboven te tillen.

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 21:05
KRISTOFD

Inderdaad een Phoenix maakt wortels recht naar beneden dus beter in een pot die wat hoger is.

za, 19/06/2010 - 21:06
jeremaine

vanuit een andere hoek...

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 21:10
jeremaine

één van de kleine Trachycarpus W. exemplaren. Let op! Op de voorgrond zie je 2 kleine speertjes van een nog hele kleine Trachycarpus F.

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 21:13
KRISTOFD

Phoenix bij mij in de tuin

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 21:14
KRISTOFD

Als al die Trachy's gaan groot worden zal je plaats tekort komen. Je hebt wel een mooi onderhouden tuin

groeten,

Kristofd

za, 19/06/2010 - 21:15
BertG

Een van de twee Trachycarpus Fortunei. Dit exemplaar heeft momenteel veel lelijke bruine punten, maar heeft inmiddels al wel gebloeid. De andere is er geheel ongeschonden uitgekomen, maar heeft in ruim vijf jaar nog nooit gebloeid.

De Phoenix C. heeft ondanks de forse bescherming tikken opgelopen en kampt momenteel met een groeistop zo lijkt het. Hier heb ik onlangs al over gepost.

Groet
Bert

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 21:16
jeremaine

Hier nog even in detail. Deze senior zaailing Trachy F. was in februari 2009 uit nood in de volle grond geplaatst, deze was namelijk bij de kweker onderhevig geweest aan hevige vorst, had toen binnen gestaan. Was weinig van over. Tot op de dag van vandaag weinig beweging in te krijgen, maar toch... de speertjes groeien nog wel iets.

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 21:18
jeremaine

De Yuccainfo-icon van bovenaf gezien. Deze heeft overigens nog nooit gebloeid.

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 21:58
jeremaine

De Trachy F. in de border.

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 21:43
jeremaine

De Musa Sikimis heb ik al bijna 10 jaar in bezit. Is tot 2x aan toe voor dood verklaard, maar is toch weer opgekomen. De hoogste Musa Basjoo heb ik ook bij de beurs in Haps gekocht. In vergelijking met voorgaande jaren zit de groei er niet heel erg in tot nu toe, maar dat zal wel door het weer komen.

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 21:41
jeremaine

Mijn grootste Trachy F. (in volle grond) is inmiddels bezig met het uitvouwen van zijn 3e blad van dit groeiseizoen en er zijn nog speren aan het opkomen (stuk of 3), ik heb 5 bladeren weggesnoeid, want deze hingen flink door na de winter en waren in slechte staat. Zoals op de foto te zien, hangen er inmiddels nog 2 stelen flink door, maar die laat ik gewoon nog even zitten.

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 21:50
KRISTOFD

Wat staat daar rechts van de Trahy
die trachy heb je waarschijnlijk niet als kleine plant gekocht

za, 19/06/2010 - 21:49
jeremaine

Het rozenstruikje groeit als nooit tevoren.

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 21:51
jeremaine

De vrijwel kale olijf, welke onbeschermd in een klein potje stond (stom!) begint ook weer uit te lopen.

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 22:02
jeremaine

en... de duif, ach die stond erbij en keek ernaar ;-).

Alvast bedankt voor jullie reacties én ik kijk enorm uit naar de foto's uit jullie tuinen.

M vr gr,

Jeremaine

Actuele staat exoten zomer 2010
za, 19/06/2010 - 22:15
jeremaine

@Kristofd; rechts van de Trachy is er een vijver, misschien zie je het net tegen de reigers net op de foto, of je ziet nog net een glimp van een kruikenfonteintje rechtsachter de Trachy.

De Trachy heb ik inderdaad niet klein gekocht, deze sta

zo, 20/06/2010 - 00:50
sub T

Volgens mij bedoelt Kristof die grote stam, was dat geen Araucariainfo-icon?

Mooie foto's trouwens! Ik ga er binnenkort ook eens wat posten, altijd leuk om te zien.

zo, 20/06/2010 - 09:06
edwardkarin

Hoi Jeremaine, mooie plaatjes hoor en verzorgd tuintje!

Die bananen zijn toch niet vanaf de grond nu zo groot geworden na deze winter?
Dan heb je de stammen overgehouden dus.

gr. Edward

zo, 20/06/2010 - 13:43
jeremaine

Rechts van de Trachy is inderdaad een zogenoemde Apenboom, joekel van en ding, is onderhand net zo hoog als mijn huis van 3 etages. Betreft een vrouwelijk exemplaar met bollen zaden erin.

Wat betreft de Musa's, de grootste van de 2 komt bij de beurs in Haps vandaan, is dus zeker niet vanaf het 0 punt gaan groeien hier. De kleinste van de 2 de Sikimis, was vorig jaar vanaf niets weer begonnen, dit is wel een bijzonder exemplaar. In 2001 gekocht, had deze jarenlang in huis tot deze telkens last kreeg van het plafond en daarna zelfs erg slap begon te worden. Destijds had ik nog geen tuin en heb deze toen bij mijn ouders in de tuin neergezet, daar deed de Musa het weer goed, tot op een dag de stam omver lag en wel doorgevreten leek (door een beest of bacterie?). De Musa is toen op de composthoop beland met het idee dat het einde verhaal was. Na de winter stond er plotseling een nieuwe Musa ! Daarna weer een nieuw plekje gegeven, ook toen was deze weer gaan groeien, maar was eigenlijk op een vergeten plekje in de tuin neergezet. In de winter ook niet beschermd en het was niet eens meer duidelijk waar deze had gestaan. Eind zomer 2009 zag ik plotseling de Musa weer opkomen en sindsdien heb ik deze weer in bezit. Afgelopen winter binnenshuis overwinterd en in het vroege voorjaar in de tuin gezet. Ben benieuwd hoe groot de Musa's dit jaar weer gaan worden. Overigens komende winter gaan deze de grond uit, ik ga ze niet meer proberen in te pakken, sinds de laatste 2 winters zie ik daar weinig hoop in. Ook al ken ik wel genoeg succesverhalen.

zo, 20/06/2010 - 15:21
peter42

Hoi Jeremaine,
Ik heb een stuk of 20 basjoo's staan en die groeien nu ook voor
geen meter, en dat is echt te wijten aan het nogal bewolkte weer.
Zodra de zon gaat schijnen en blijft schijnen en de temperatuur
flink boven de 20/25 graden blijft, kun je pak hem beet elke
10 dagen weer een nieuw blad verwachten.

zo, 20/06/2010 - 20:01
kristof p

enkele van men mooiste exoten.

bloeiende Cordyline

Actuele staat exoten zomer 2010
zo, 20/06/2010 - 20:02
kristof p

men mooiste B. armata

Actuele staat exoten zomer 2010
zo, 20/06/2010 - 20:02
kristof p

men grootste Butia en tevens in bloei voor de eerste keer

Actuele staat exoten zomer 2010
zo, 20/06/2010 - 20:03
kristof p

de Butia bloemen (nog niet maar ze gaan bijna bloeien)

Actuele staat exoten zomer 2010
zo, 20/06/2010 - 20:05
kristof p

zo dit was een greepje uit men tuinplanten. staan nog veel meer soorten in die de laatste winter allemaal hebben overleefd.

als afsluiter nog eentje van men grootste Jubaea

Actuele staat exoten zomer 2010
zo, 20/06/2010 - 22:16
marc50

Voor Kristof p

Ik heb problemen met de groei van diverse planten , zoals cordyline , diverse palmen enz
zoals blad bruin , beperkte bij-groei .
Mijn planten komen van palm hunter en Dadizele - flora lux .
Ik woon te Zwevezele , en heb begrepen dat jij in de buurt woont .
Op de foto's van uw tuin staat alles zo gezond en mooi verzorgd .
Graag had ik met u contact gehad om vrijblijvend advies voor mijn 3 jarige tuin .

Marc

ma, 21/06/2010 - 17:07
KRISTOFD

MARC50 Ik ben zelf ook nog maar enkele jaren bezig en ik moet zeggen dat bepaalde palmen na oppotten of het planten in volle grond blijkbaar kunnen
lijden aan een groeistop vooral het eerste jaar hebben ze daar last van.
Ik woon in kortrijk en heb al verschillende planten gekocht bij Flora Lux
en dit met wisselend succes de planten die ik koop bij FC planten in Ardooie doen het beter en zijn ook duidelijker beter van kwaliteit ze zien er een stuk steviger uit. We hebben wel al 2 strenge winters achter de rug
en ik heb ook slachtoffers en de palmen die het overleven hebben last van wat bruine bladeren en duidelijke vorstschade. Ik blijf verder proberen
maar het blijft een werk en een uitdaging om ze winter door te krijgen, we hebben er gewoon het klimaat niet voor om echte palmen te kweken. men kan blijven proberen maar zonder kunstmatige ingrepen blijft men geconfronteerd met schade en afsterven van de planten. Toch blijf ik verder doen want het heeft toch een andere sfeer aan de tuin .

Groeten,

Kristofd

ma, 21/06/2010 - 18:59
kristof p

Marc50,

de exotentuin hier is ook nog maar een jaar of 4 oud. om de een of andere reden doen ze het hier in mijn klimaat uitstekend!...ik woon niet echt in je buurt maar de kuststreek regio diksmuide/middelkerke. het is hier in de winter toch een stuk zachter dan verder in het binnenland wat mss het verschil verklaart van mijn planten en die van jouw. feit is ook wel dat ik recent geplante planten die geen Trachycarpus heten altijd goed bescherm, koude winter of geen koude winter. zeker de laatste twee winters was dit noodzakelijk.

gr
Kristof

ma, 21/06/2010 - 19:25
marc50

Bedankt voor beide reacties
Dus verder blijven hopen dat alles aanslaat , en geen verdere strenge winters meer.

Marc

ma, 28/06/2010 - 13:16
jeremaine

Laten we dit forumonderwerp nog completer maken, ik zit met smart te wachten op meer foto's uit de tuinen van de forumleden, dus plaats al die foto's maar....

di, 29/06/2010 - 14:05
Remco

De Musa pas 2 maanden geleden aangeplant zonder blad en die groeit dat het een lieve lust is?

di, 29/06/2010 - 14:17
edwardkarin

Nou Remco, dan heb je tot nog toe meer geluk dan ik.

Hou je het erg nat daar en geef je voeding, ik heb namelijk het idee dat het tegenwerkt deze toepassingen?

gr. Edward

di, 29/06/2010 - 17:55
jeremaine

Mijn Musa's willen dit jaar ook maar niet opschieten, terwijl ik ze hetzelfde behandel als voorgaande jaren. Gewoon lekker regelmatig water geven en bemesten met koemestkorrels, maar er wil maar geen schot in komen deze keer. Ik heb op diverse forums binnen de Benelux exact hetzelfde gelezen, wij kampen er bijna allemaal mee. Is er dit jaar een totaal afwijkende factor te vinden in het weer misschien?

di, 29/06/2010 - 18:24
edwardkarin

Afwijkende factor in het weer, nou de koude nachten tot 2 weken geleden, nu is het pas gem. veel warmer geworden.

Ook mijn passieflora loopt niet goed uit, als je dat vergelijkt met de gewone kamperfoelie die gaat als een speer.

Maar ik heb het idee dat de musa basjoo niet zo goed tegen vloeibare voeding kan, bij worden ze een beetje zwart aan de stammetjes.

Het wordt niets voorlopig.

gr. Edward

di, 29/06/2010 - 18:46
edwardkarin

Bekijk je tuinfoto's Jeremaine, maar het staat er netjes bij hoor, gezond allemaal en schoon.
Ook je voortuin heeft een leuk aanblik(dan bedoel ik je auto niet) maar je planten, ook met een skoda zou de aanblik nog steeds leuk zijn, maar met een audi toch ietsje leuker.

gr. Edward

di, 29/06/2010 - 23:55
jeremaine

@ Edward, bedankt voor je leuke reacties. Op zich mag ik ook niet klagen natuurlijk, want ik heb gelukkig weinig grote verliezen gehad in de tuin en ben al blij dat met name de Trachy's goed opnieuw de koude winters hebben doorstaan.

Gistera

wo, 30/06/2010 - 13:55
jeremaine

Blijkbaar groeit mais dit jaar ook niet goed, normaal schijnt het rond dit tijdstip van het jaar circa 2 meter hoog te zijn, nu pas 20 cm. Nu lijkt een basjoo in de verste verre niet op een maisplant, okay... ze zijn beiden groen, maar toch ;-).

wo, 30/06/2010 - 14:32
Remco

Ik geef ze dagelijks ruim 10 liter water en als bemesting geef ik Culterra, dat is verrijkte koemest en geef 1 keer per maand wat bloedmeel!

Onderwerp gesloten