Noordelijke stroming, koude winter 2010-2011

35 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 vr, 11/06/2010 - 23:50
jeremaine

Noordelijke stroming, koude winter 2010-2011

Misschien een beetje voorbarig, maar ik heb de laatste tijd eens gelet op
hoe de stromingen globaal zijn in NL. Het is mij en misschien ook wel
anderen opgevallen dat er de laatste tijd, vooral ook dit voorjaar een
dominante stroming vanuit het noorden is, vaak noord/west of noord/oost. Nu
kenmerkt dit in het voorjaar in een wat frisser weertype, maar als dit zo
blijft, dan krijgen we vast en zeker weer met een koude winter te maken van
2010 naar 2011.

Laten we hopen van niet, maar ik kwam zojuist onderstaand artikel tegen
(bron: nu.nl)

'Meer koude winters in Europa en VS'

PARIJS - Nederland en de rest van Europa moeten er rekening mee houden dat
de afgelopen koude winter met veel sneeuw geen uitzondering zal blijken te
zijn.

© AFP
Ook het oosten van Azië en de Verenigde Staten kunnen koudere, vochtige en
sneeuwrijke winters verwachten. Dat heeft James Overland van het
Amerikaanse KNMI vrijdag gezegd.
Volgens Overland beïnvloedt het warmere klimaat op de Noordpool die het
gevolg van de klimaatverandering is, de luchtdruk in dat gebied. Daardoor
verandert de windrichting zodanig dat aangrenzende delen van de aarde
koeler worden.

''Koude winters met veel sneeuw zullen eerder regel dan uitzondering
worden'', voorspelde Overland tijdens een wetenschappelijk congres over het
poolgebied in Oslo.
Volgens hem was de buitengewoon koude winter van 2010 in de gematigde zones
van het noordelijk halfrond het gevolg van unieke natuurlijke processen in
het Noordpoolgebied.

vr, 11/06/2010 - 23:52
D_SDennis

Eerst maar eens even lekker zomeren.....

za, 12/06/2010 - 00:35
jeremaine

Ja, je hebt gelijk Dennis, maar ja... wanneer komt die stabiele zonnige/warme
periode nou?

za, 12/06/2010 - 01:02
Draco

Ik was toch al van plan om mijn collectie kuipplanten aan te passen aan de beschikbare kasruimte. Vandaag heb ik maar eens een blik geworpen in het gat van de Butia eriospatha, waar voorheen de speer zat. Het had ondanks het geconstrueerde afdakje nog het meest weg van een Bromelia. De palm heeft nog steeds enkele groene bladeren, maar z 'n dagen lijken geteld en een extra ritje naar het GFT depot komt in zicht. Een drietal Chamaeropsen komt ook in aanmerking en zo lost het overwinteringsprobleem zich vanzelf op door natuurlijke selectie en geldt ook hier 'survival of the fittest'.

Groet,

Draco

za, 12/06/2010 - 02:14
Anoniem (anoniem geplaatst)

ach....gewoon weer terug naar de geraniums...............

za, 12/06/2010 - 02:58
jeremaine

Ik heb nu nog één exemplaar van de C. Humulis over, dat was het exemplaar welke werkelijk geheel onbeschermd de winter heeft doorstaan, moet er wel bij zeggen dat één van de scheuten, enkel nog een gapend gat is. Het geheel is aardig uitgedund t.o.v. vorig jaar. Ik laat 'm nu nog wel staan, maar met een beetje pech ziet deze er volgend jaar helemaal niet meer uit, want stukje bij beetje komt er nu wat nieuw blad, waarvan het blad al niet echt mooi is door beginnende speerrot wat zich had voorgedaan.

Als ik deze vervang, komt er enkel nog Trachycarpus-spul voor terug, niets anders.

za, 12/06/2010 - 13:29
D_SDennis

Zonder extra moeite en aandacht voor dergelijke soorten lukt het ook gewoon niet. Dan is het idd beter om terug te gaan naar geraniums. Zonder moeite wordt je keer op keer geconfronteerd met verliezen of schade aan je exoten. Het zijn exoten en geen inheemse soorten!

za, 12/06/2010 - 17:45
edwardkarin

Ik hecht weinig waarde aan deze wetenschap, of dat in patronen te vinden is ik weet het niet.
Een noordelijke stroming is minder erg dan een oostelijke in de winter, beide zijn wel koud maar de oostelijke is toch kouder.

We zien het wel, ik denk dat de winter gewoon gematigd zal worden let maar op.

En op dit moment zitten we op normale temperaturen, en de dagen hiervoor was het tropisch vochtig en warm, dus ach...

gr. Edward

ma, 14/06/2010 - 01:26
peter42

de zomer moet nog echt beginnen en dan nu je al druk maken over de komende winter? ( gaat de kerstverlichting alvast klaarzetten en oliebollen bestellen)

ma, 14/06/2010 - 11:55
hent v

Hoi

over 1 week hebben we al weer de langste dag en gaan we alweer terug naar de herfst.

Gr Hent

ma, 14/06/2010 - 11:58
jeremaine

Soms weet je ook niet meer wat je moet geloven wat de trend gaat worden. Eerst zeggen ze dat binnen enkele jaren de grens van 40 C. een keer in NL overschreden gaat worden en dat binnen tientallen jaren het klimaat hier vergelijkbaar zou zijn met Zuid/midden Frankrijk en nu hebben ze het juist over meer kou in o.a. dit deel van Europa. Nu blijkt deze kou juist weer te komen door meer warmte op de noordpool, ach ja... wie weet zien we ooit een keer Trachy's op de Poolkap... ;-).

ma, 14/06/2010 - 14:34
D_SDennis

Hent, ben jij een prototype doemdenker? Haha, geintje hoor, je hebt wel gelijk, maar meestal bevinden de warmste dagen zich na de 21 e!

ma, 14/06/2010 - 14:55
hent v

ja dat klopt Dennis ,ik vind het alleen verwarrend dat de zomer pas na de langste dag begint en niet in het midden.Door de klimaatverandering kan de scheidslijn tussen de seizoenen misschien wel wat verwateren dan wel verharden. Zie het tornadoseizoen in Amerika.Normaal begint die in april/mei ,nu waren er al tornado's in februari.

Gr Hent

ma, 14/06/2010 - 20:39
peter42

de zomer begint pas 21 juni en eindigt op 21 september, dus is het
veel te vroeg om je nu al zorgen te maken over de komende winter.
Maar goed, ik verwacht dan ook al eind augustus begin september
de eerste sinterklaas speelgoedfolders op de deurmat.
Eigenlijk te belachelijk voor woorden dat men tegenwoordig al zo
op de zaken vooruit loopt. Wat mij betreft zouden die sinterklaas
en kerstfolders dan ook tot eind oktober verboden mogen worden.
what's next? met de kerst al folders in de bus voor de zomervakantie
het jaar erop? En begin januari al hele etalages met carnavalspullen,
en de paaseieren direct na carnaval. Nou, van mij hoeft dat allemaal
niet zo vroeg, en dat geld ook voor het weer, want ik heb nog maar net
m'n kas 4 weken geleden afgebroken, en m'n tuin nog maar een week klaar, dus wil ik nog heel niet over de winter nadenken.

ma, 14/06/2010 - 22:50
Anoniem (anoniem geplaatst)

Eind augustus liggen de pepernoten weer in de winkels.......

ma, 14/06/2010 - 23:42
Anoniem (anoniem geplaatst)

als we het toch niet over planten hebben, kijken we ook geen voetbal?

di, 15/06/2010 - 00:26
D_SDennis

....en daarom is het zo leuk om exoten in je tuin te hebben!. Wie verwacht dat nou in een land waar het met augustus al Sinterklaas is? Als wij alleen maar zomers zouden hebben, dan zouden we vast een hobby maken van allerlei nu gewone planten. Leuk, hoe overzomer jij je hortensia en je hostainfo-icon?

di, 15/06/2010 - 00:32
edwardkarin

Hou a.u.b. op over sinterklaasfolders en de kerst, bah!

Lekker van de lange zomer genieten tot aan november!

Dat gespeculeer over de komende winter is absoluut onzin, je kan toch geen voorspelling maken van iets over 6 maanden i.v.m. een zogenaamd patroon.
Nu valt de noordelijke stroming wel op ook de komende week, maar met een gem. van 22 graden is ie niet koud ook niet kouder als de wind uit het oosten zou komen, heeft ook te maken met de grond en bovendruk etc...
Het is zo complex.

gr. Edward

di, 15/06/2010 - 02:09
kristof p

perioden met enkele koude winters of warme winters na elkaar zijn niks nieuws en zullen ook tijdens een opwarmende wereld voorkomen! bekijk de weersgeschiedenis eens en je zal duidelijk perioden zien van ong. 20 a 30 jaar waarbij enkele koude winters afgewisseld worden door warmere. een van de vele zonnecyclussen zal hier wel mee te maken hebben. is nog niet bewezen maar dat zal wel nog komen (denk ik, ze zijn er allezins mee bezig).

gr
Kristof

di, 15/06/2010 - 12:49
jeremaine

Klopt, jaren waarin veel zonnestormen zijn, worden vaak gedomineerd door hete zomers, gevolgd door vaak 2 relatief koude winters. Er zijn ook grafieken waarbij te zien is dat de jaren waarin er zonnestormen waren geweest, vaak samen vielen met de Elfstedentochten.

Volgens mij is de aarde in geheel net zo onderhevig aan seizoenen, maar dan over zeer lange termijn, als ons eigen kikkerlandje. De winter was de ijstijd en daartegenover stond ook een zomer en dat was zo'n 65 miljoen jaar geleden. De resten van de palmbomen die in Nederland van nature stonden worden zelfs nu nog gevonden in zuidelijk Limburg.

Nu vraag ik me wel af of de aardschollen destijds niet op een andere breedtegraad hebben gelegen, dat is vast en zeker het geval.

di, 15/06/2010 - 14:28
peter42

@ edward
Die zomer had van mij al begin mei mogen beginnen, want op een paar dagen na is het nog niet echt warm geweest, dus mag die zon van mij nu onderhand wel eens flink doorbreken.
Ook 'snachts is het nog erg fris met temperaturen van een

di, 15/06/2010 - 17:37
edwardkarin

Hoi Peter42, dat is waar, deze zomer tot nu toe en ook vorig jaar hebben qua temperatuur weinig spannends gegeven, de stroming is ook steeds noordelijk ook dat kunnen we costateren, de komende week hetzelfde geval.
De minima liggen nog erg laag ook daar heb je gelijk in, en dat is te merken aan de groei, de planten pakken het nu voornamelijk van de zonkracht overdag, dat merk ik aan mijn trachycarpussen die niet echt snel in het blad komen.
We zitten nu lijkt het wel in wat magere jaren, 2 koude winters en misschien 2 koelere zomers.
Of de kundigen het goed hebben daar heb ik altijd mijn twijfels over gehad, dan weer de global-warming en het zou gem. warmer worden en nu weer de zonnecyclus met daaraan koude oplossingen, ik vraag me af of men het wel weet?
Maar het is ook weer zo dat wij mensen vaak de extremen onthouden, met name de warme dagen in een zomer, ik kan me ook warme zomers herinneren die in juni vaak koel waren met een noordelijke stroming, wat toch nog ontaarde in warmte in juli en augustus, wat ook de warmere maanden zijn.
Let wel dat bv. Spanje en Portugal ook niet warm zijn t.o.v. het daar geldende gem. temp. dus wie weet, als er hoge drukvorming blijft boven de Noordzee dan is de stroming noordelijk dus wat koeler nu.

Ik had ook begrepen jaren terug dat de stroming meer zuidwestelijk zou worden, zeker in de winters door de smeltende poolkap en het opwarmen van de Noordpool?

Maar goed voorlopig krijgen we de langste dagen en niet veel warmte, echt spannend weer wordt het ook niet, met wat regen meer niet, geen hoge rv. waarden lekkere benauwde tropische dagen en extreme warmte of onweer liggen niet in het verschiet.

Nou ja we kunnen er toch niets aan doen, gr. Edward

di, 15/06/2010 - 21:02
peter42

@ edward
Tja, van die vooruitzichten van komende week wordt je ook niet echt vrolijk van.
Vorig jaar was mei een topmaand qua zon, maar juni was weer compleet weggeregend, dus dit jaar had ik een beetje op andersom gehoopt.

di, 15/06/2010 - 22:49
ick

@ D_sDennis: grappig dat je die hortensia-overzomering noemt. Ik heb het vorig jaar met een spanjaard nog gehad over precies dat onderwerp, hij ging me uitleggen dat de hortensia een plant 'del norte' is en dat het in zuid-spanje heel moeilijk is om 'm in

di, 15/06/2010 - 23:19
edwardkarin

Onzin, alles kan je daar houden, zelfs sommige tropische vegetatie zeker in zuid-Spanje, een hortensia gaat niet dood van de hitte maar van het vocht wat ie verdampt en dat kan je niet zoveel toevoegen omdat leidingwater schaars is, en hier komt er nog weleens wat uit de hemel daar een half jaartje niet.

Er is zoveel mogelijk daar, maar wel vocht erbij anders kan je het vergeten, hier is het andersom hier willen we wat meer zonuren.

Ik was in april op Fuerteventura, daar zie je zoveel moois daar waar bevochtigd wordt anders is het huilen, en een maanlandschap.

gr. Edward

wo, 16/06/2010 - 01:57
kristof p

Edward,

is geen onzin. weet nu niet of Hortensia's warmtegevoelig zijn maar er zijn wel degelijk planten die het daar veel te warm zullen hebben! vocht is zeker en vast niet het enige probleem.

ooit al eens een zilverberk in de tropen zien groeien of beuken?...er is een minimum zone maar ook zeker en vast een maximum zone voor planten.

gr
Kristof

wo, 16/06/2010 - 10:48
KRISTOFD

kristofp daarin heb je gelijk de type planten die hier groeien zal je in de tropen en in warme gebieden niet vinden. Ons klimaat is er één van lang dag en korte nachten en kort dag en lange nachten maw zomer en winter.Het opkomen van het blad en vallen van het blad. In de tropen en in de warme landen zijn blijven de planten gewoon groen omdat het verschil tussen winter en zomer bijna nihil is.De planten die bvb op de canarische eilanden groeien bezitten wortels die recht naar beneden gaan om zo aan hun water te komen(bvb Phoenix)Ze hebben ook een heel andere bladstructuur om zoveel mogelijk verdamping tegen te gaan. Er bestaat inderdaad een min en max zone. Op het eiland Tenerife zie je dat duidelijk het verschil tussen noord en zuid in de vegetatie is enorm. Het zuiden is daar stukken warmer en droger dan het noorden en op een bepaald moment stop de plantengroei van het noorden en gaat over in een heel andere vegetatie in het zuiden. De loofbomen van het noorden zal je niet zien groeien in het zuiden. Gelukkig kan ik Tenerife regelmatig bezoeken want ik heb daar familie wonen en de natuur is daar gewoon prachtig.

groeten,

Kristofd

wo, 16/06/2010 - 11:16
ick

@Edward: ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, maar het is daar niet bepaald een makkelijke plant om te houden, simpelweg omdat de omstandigheden voor een dergelijke vocht- en koelte minnende plant niet ideaal zijn. Dat was aan het exemplaar waar ik het

zo, 20/06/2010 - 21:02
peter42

eindelijk goede weersverwachtingen!
Vanaf woensdag 60% kans op zon met temperaturen oplopend tot 28graden in het volgend weekend! Nou maar hopen dat de voorspellingen uitkomen en het dan eindelijk warm blijft tot van mijn part eind september, want ik heb het nou wel gehad met dat herfstachtige rotweer.

zo, 20/06/2010 - 21:08
Anoniem (anoniem geplaatst)

Je hebt in ieder geval alle tijd om je tuin winterklaar te maken!

do, 24/06/2010 - 02:53
edwardkarin

Van koude is nu geen sprake meer, ik vond het vandaag goed warm en de avond was erg zwoel de eerste van dit jaar eigenlijk, en het gaat nog wel even duren, met mogelijk tegen de 30 komende week, zeer stabiel hoge druk boven de oceaan, die wel even blijft daar.

Dus we krijgen de inhaalslag.

gr. Edward

do, 24/06/2010 - 10:30
jeremaine

Let the sunshine ;-))) !

do, 24/06/2010 - 11:57
KRISTOFD

het zal palmweer worden de komende dagen, het werd tijd!

do, 24/06/2010 - 12:47
peter42

gisterenavond eindelijk voor het eerst in m'n zwembadje gelegen.
Het water was net geen 29 graden, maar het was net te doen.
Nou maar hopen dat er vandaag een graad of 4 bij komt want dan
is het pas echt aangenaam.

do, 24/06/2010 - 12:50
peter42

@ Jeremaine

Mag ik even dit zomerse deuntje van harte aanbevelen?
https://tinyurl.com/2bn86c

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag