Olijf na de winter van 2008-2009

23 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 di, 18/08/2009 - 18:23
ed ressiv

Olijf na de winter van 2008-2009

Hierbij enkele foto's van drie olijven die alle drie in dezelfde toestand verkeren. Geen uitbottingen meer, wel uitlopers aan de voet van de olijfbomen.
Voor de kenners, houdt dit in dat er geen nieuwe scheuten meer aan de stammen zullen verschijnen of moeten we hiermee nog meer geduld aan de dag leggen.
Is er iets te doen aan het aanmaken van uitlopers aan de stammen?
Deze vragen stel ik voor een kennis die er toch wel mee zit als deze olijven niet verder willen groeien.
Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Groetjes
Hans

Olijf na de winter van 2008-2009
di, 18/08/2009 - 18:23
ed ressiv

foto 2

Olijf na de winter van 2008-2009
di, 18/08/2009 - 18:24
ed ressiv

foto 3
Het zijn mooie exemplaren mits ze doorgaan met de groei.

Olijf na de winter van 2008-2009
di, 18/08/2009 - 18:52
Hermanni

Hoi Ed,

Ik heb hetzelfde meegemaakt met Ficusinfo-icon carica (vijg)en ook met Oleainfo-icon europea (olijf) bovengronds zo goed als volledig bevroren .Ik denk dat er nog weinig hoop op herstel is.

Groeten,

Herman

di, 18/08/2009 - 22:55
phil2

Dag Hans
Ik had hetzelfde voor ,die maakte nieuwe scheuten onderaan de stam
maar die heb ik onmiddelijk verwijderd omdat daar energie aan verloren
gaat;en een tijdje later toen de temperatuur steeg begon die nieuwe
scheuten te maken aan de kruin;in de herfst kreeg die flink kalk en toen
de scheuten groeiden kreeg die messtof voor olijven en nu groeit alles goed,nog vermelden dat die in de lente flink terug gesnoeid werd.
Het herstel kan lang duren.

Olijf na de winter van 2008-2009
wo, 19/08/2009 - 01:23
sub T

Oude dikke Oleanders worden tegenwoordig massaal verkocht in NL/Belgie, maar volgens mij gaan ze bijna allemaal stilletjes achteruit, of zijn er hier soms mensen die het tegendeel kunnen bewijzen?

Ik heb tot nu toe toch nog geen enkele foto gezien van een uitbundig groeiende dikke oleander die al jaren in NL/B in volle grond staat.

wo, 19/08/2009 - 01:56
phil2

Hoi
Ik begrijp uw reaktie niet ,er is toch een groot verschil tussen een oleander en een olijfboom (Oleainfo-icon europea)
Mvg Philip.

wo, 19/08/2009 - 04:52
sub T

sorry ik bedoel natuurlijk olijfbomen :)

wo, 19/08/2009 - 14:38
phil2

hoi,
Deels kan ik je volgen,als je ziet hoe die bomen ingekort worden alsook
het wortelgestel,als er dan nog een winter volgd zoals de laatste maal
is het normaal wat gebeurd is ,doch moest niemand geprobeerd hebben om
in ons klimaat om exotische planten te planten zouden er nu alleen
inheemse soorten te zien zijn.Ik behoor tot degene die het proberen,
binnen enkele jaren kunnen we daar hopelijk een positief bewijs van leveren dat het toch mogelijk is.
Mvg Philip.

wo, 19/08/2009 - 17:56
Frankko123

Ik ben het wel met Sub t eens. Ik zie nooit een mooie volle boom staan zoals in Toscane dus wellicht zijn ze toch niet zo geschikt voor ons klimaat.

Vind ze over het algemeen ook niet bijzonder om te zien mits ze een oeroude stam hebben maar dat is persoonlijk.

wo, 19/08/2009 - 18:27
mariekeg

Ik heb het zelfde met één van mijn olijfbomen. De twee kleine plantjes (+/-40 cm hoog) doen het prima maar de grotere op stam (+/-1 meter) die heeft gedurende het voorjaar/de zomer geleidelijk haar bladeren verloren en is nu helemaal kaal, maar met nieuwe uitlopers aan de stam. Vreemdgenoeg begon het afsterven van de blaadjes aan één kant van de plant en dat verspreide zich toen over het hele bladerdek. De kant waar het begon zal net iets meer schaduw hebben gehad; kan dat de oorzaak zijn? Ik vind het namelijk zo raar dat de bladeren pas zo laat in het seizoen het loodje hebben gelegd. Ik weet overigens niet hoe lang deze olijven al daar in de grond staan, want ik heb het huis een half jaar geleden pas gekocht. Het zijn wel jonge planten.

Phil, jij hebt toen de scheuten onder aan de stam weg gesnoeid en goed resultaat geboekt toen het warmer werd. Het is nu echter al laat in het seizoen en ik ben bang als ik de scheuten wegsnoei dat de plant al zijn levenskracht verliest. Wat denken jullie?

groetjes, Marieke

wo, 19/08/2009 - 21:13
phil2

Hoi Marieke
Bij mij groeit de olijfboom nu goed,maar er komen nog altijd nieuwe scheuten onderaan de stam,en die blijf ik verwijderen,de sapstroom
blijft bestaan en het lukt prima,vooraleer die langs boven nieuwe scheuten
maakt uit slapende ogen kan een tijdje duren,maar eens die er zijn gaat het vlug,vooral tijdens warme dagen.Zo ziet die er nu uit,enkele maanden geleden had die 90% minder bladeren.
Mvg Philip.

Olijf na de winter van 2008-2009
za, 22/08/2009 - 01:57
ed ressiv

Kort samengevat; als de aanwezige uitlopers aan de voet van de olijfbomen worden worden verwijdert, dan is de kans groot dat de bomen nog gaan uitlopen?
Of moet ik aannemen dat het een kansloze zaak is geworden en daarom de nieuwe uitlopers als de nieuwe kans moet zien?
Groetjes
Hans

za, 22/08/2009 - 17:22
phil2

Dag Hans
Bij mij is er toch na het verwijderen van de grondscheuten terug
groei gekomen in de kruin;het nadeel dat je nu heeft is dat we dichter tegen de winter komen en je misschien maar volgend jaar zult hergroei
krijgen aan de kruin,die van mij krijgt wel voor de winter kalk,ik weet
niet of dit invloed zal hebben,maar ik geef het nu al 3jaar.
De grondscheuten verwijder ik omdat die energie opnemen en ook om
ipv olijfboom een uitzicht te krijgen van wat ik zal noemen een olijfstruik
Zoals Greenconnection zegd denk ik ook dat het soms 1 jaar of meer kan duren eer de olijf hersteld is.
Mvg Philip.

zo, 23/08/2009 - 15:05
Matthijss

Ten eerste zou ikwillen vragen wanneer ze geplant zijn, omdat ik me kan voorstellen dat zo een oude boom erg kwetsbaar is na het verplanten.
Verder lijkt mij, nu het reeds augustus is niet erg waarschijnlijk is dat er nog leven aan de bovenkant verschijnt.
IK zou zeker nu niet het groen dat er weer is verwijderen, de boom heeft de opgeslagen voorraad koolhydraten (onder de bast in de wortels) omgezet in die uitlopers, en zal nu volgens mij neg even wat fotosynthese moeten doen voor de volgende winter komt.
Het zou volgens mij wel eens sneller kunnen gaan met zo'n uitloper dan je denkt (in het voorjaar de sterkste selecteren) omdat het wortelstelsel nog intact is.

zo, 23/08/2009 - 20:51
palmfanatico

Hallo allemaal,
gaat dit over de plaatsen waar het zo koud is geweest?
Ik woon hier in sneek en heb 2 olijfbomen zelf uit italie gehaald 5 jaar geleden, en hebben alle koude winters zonder bescherming overleefd! dit jaar zat hij in het voorjaar helemaaaal vol met bloemen (hele kleine witte met geel hart) en heeft zelfs olijven! het jammere eraan is, is dat veel van de olijven op één of andere manier zijn opgedroogd en de boom ze heeft laten vallen,( de rest van de olijven zullen waarschijnlijk ook niet gegeten kunnen worden omdat ze erg klein blijven vergeleken die mijn familie in rimini (italie) heeft) Ze krijgen speciaal voer dat me vader uit italie heeft gehaald die de boeren ook gebruiken. mischien toch iets te friss snachts? (In rimini waar ik was, kwam in die 5 weken de temp snachts niet onder de 20 graden)

Hieronder wat foto's van de olijf boompjes hoe ze er nu uitzien. +-2 meter hoog.

Olijf na de winter van 2008-2009
zo, 23/08/2009 - 20:54
palmfanatico

FOTO 2 DE OLIJFJES.
ze zijn erg klein, en de zwarte die je ziet zijn die opgedroogde die nog aan de boom hangen, maar zodra je ze aanraakt vallen ze eraf.

Olijf na de winter van 2008-2009
zo, 23/08/2009 - 21:51
balaton

hoi

bi mijn olijf boom,net hetzelfde , ik had ik het begin bijna 1000 olijfboletjes nu nog ong een 20 tal tussen de 1 a 5 mm doorsnede , deze staat in de serre waar het nu dagelijks meer dan 35 gr word

grts
michiel

zo, 23/08/2009 - 22:41
ed ressiv

Dag Mathijss.
Deze olijfbomen staan er al jaren, minimaal 5 maar volgens mij al langer.
Ik ga er voorzichtig van uit dat de nieuwe uitlopers aan de stam verwijderd dienen te worden.
En dan maar wachten, ik heb begrepen dat dit zelfs nog volgend jaar kan worden?
Groetjes
Hans

ma, 24/08/2009 - 00:24
phil2

Dag Matthijss
Deze van mij staat er 2,5 jaar in volle grond,reeds 2 winters zonder
bescherming,de laatste winter was er veel bladverlies.
Dag Hans
Ik zou inderdaad alles nu zo laten en volgende groeiperiode dan alles
opnieuw bekijken.
Dag Palmfanatico en Balaton
Ik denk niet dat in ons klimaat olijven kaliber zoals in Italie kunnen groeien,in de lente en de nachten in de zomers zijn onze temperaturen veel
lager dan in de zuiderse landen,toch is het mooi om de mini olijfjes te zien groeien.
Mvg aan allen.

ma, 24/08/2009 - 16:24
Matthijss

@phil, ik probeer het ook, maar dan met een kleintje, gaat al vijf jaar prima, en vanaf nu dus waarschijnlijk 75 centimeter per jaar, dus over vijf jaar een substantiele boom, (alshet goed gaat,) verder is het misschien handig om bij ernstige koude de sta

ma, 24/08/2009 - 16:52
Anoniem (anoniem geplaatst)

Dat je een olijf zo min mogelijk moet snoeien is al jaren bekend. Hooguit het inkorten van wat al te wilde scheuten is mogelijk.
Helaas is de mode nog steeds een rond bolletje op stam en eigenlijk is een olijf daar op lange termijn niet geschikt voor.

ma, 24/08/2009 - 21:58
phil2

@Matthijss,ik let er nu pas op dat de nieuwe scheuten van Hans naast de
stam uitkomen(uit de grond,uit het wortelgestel)in mijn geval groeiden die
nieuwe scheuten onderaan op de stam,sommigen kwamen op 50cm hoogte uit.
Het zijn al deze d

Onderwerp gesloten