Winter 2010/2011

13 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 di, 16/11/2010 - 08:27
edwardkarin

Winter 2010/2011

Een aantal collega's bij mij op het werk kwamen met het verhaal dat ze hadden vernomen uit de media dat weerkundigen eenzelfde soort winter verwachten als de voorgaande.
Met nog meer sneeuw als de voorgaande winter.

Ik antwoordde direct al dat men dit nooit kan voorspellen, en je kan ook niet weten of de winter meer sneeuw gaat brengen, onzin echt pure onzin.

Ook het zonnevlekken minimum en weet ik veel wat men erbij haalt om dit verhaal kracht bij te zetten is onzin, niemand weet het.

Edward

di, 16/11/2010 - 14:07
jeremaine

Ik geloof ook niet in gedetailleerde voorspellingen voor bepaalde seizoenen, wel moet ik bekennen dat er wel relaties zijn te vinden bij zonnevlekken en weerpatronen. De jaren van de Elfstedentochten in relatie tot weinig zonneactiviteit is hierbij goed zichtbaar.

Ik hoop overigens, net als vele andere hier, dat het deze winter allemaal wat minder kan als voorgaande winters. Ik heb persoonlijk nauwelijks noemenswaardige verliezen gehad en wil dat graag zo houden.

Tot dusver hebben we dit najaar nu al meer nattigheid gehad dan voorgaande jaren voordat de winter in viel, dus ook meer risico op schade zoals speerrot e.d.

di, 16/11/2010 - 18:42
ed ressiv

Hoi
Nee blij zijn we niet met die strenge winters.
Helaas, toch voorspellen ze het wel.
Ik heb uit voorzorg toch extra materialen ingekocht om de nodige spullen
direct bij de hand te hebben. Ik heb de laatste jaren al te veel schade
gehad. Niettemin hoop ik dat ze het lekker mis hebben en we gewoon een kwakkelwinter krijgen. Meteen er achteraan ongeveer half maart de betere
temperaturen, dat zou mooi zijn.
Hans

di, 16/11/2010 - 18:53
edwardkarin

Het voorspellen van een koude winter is iets wat aansluit bij de wens van vele mensen merk ik overal, winterweer en dan in combinatie met schaatsen en sneeuw en lekker met je gezin thuis bij de verwarming is iets wat veel mensen graag willen of men verromantiseerd het zich, ik weet het niet maar het blijkt iets magisch te hebben op een mens, winterweer.

Wij exoten liefhebbers hebben er alleen maar een nadeel aan, en tenslotte sluit de gedachte wel aan bij ons dat we van warm weer houden, wel vochtig en zonschijn in overvloed, dat is logisch gerelateerd uit je hobby.

Maar voorspellen kun je wat je wil, voorlopig geen koude in zicht de komende 2 weken, dan is het alweer december!

Het zal allemaal wel meevallen, als de stroming nu maar veelal westelijk blijft gaat ie goed.

Enne de global warming mag er nu wel eens uitkomen, ook wind vanuit het oosten minder koud, opwarming van het land door de global warming, hebben wij er ook nog wat aan, als het dan toch zo is...

di, 16/11/2010 - 20:58
davea

Is het niet zo dat men ooit verkondigen dat de klimaatsverandering zorgde voor een opwarming van de aarde? Als het waar is wat ze zeggen, dan hebben we in 2011 2 enorm koude winters achter de rug.

Waar blijft de opwarming?

di, 16/11/2010 - 21:14
peter42

De kou mag van mij minder dan vorig jaar, maar de sneeuw vind ik prachtig, dus daar mag van mij best nog meer van vallen.

di, 16/11/2010 - 21:17
edwardkarin

Het ligt er gewoon aan hoe de luchtdrukpatronen liggen in de winter, in hoeverre koude lucht ons kan bereiken.
De hofdzakelijk westelijke stroming was inderdaad de winters in de jaren 90 en 2000 tot 2008 erg de baas, dat veranderde in periodes de laatste 2 winters wel.
Ook kwam de westcirculatie niet snel weer op gang na een koude periode maar de wind bleef vaak in de noordhoek en noordwesthoek zitten, door uiteraard de luchtdrukverdeling.

Daar in deze grote lijnen moet je het zoeken, niet in de wekelijkse verandering.

Het blijft zo dat de stroming meestentijds hier westelijk is, en dat ook weer keer op keer terugkeert, maar een stabiele periode met een aflandige stroming kennem wij ook, in de zomer wordt het dan heel warm en in de winter erg koud.
Koelt die lucht ernstig af en ook het zeewater dan is de kans op herstel van zachter winterweer miniem.

Voorlopig lijkt het erop dat het naar normale waardes gaat voor deze tijd van het jaar, en dat er geen veranderingen komen van luchtdruk die het weer veel kouder laten worden.
Maar een extreem zachte weststroming ziet er ook niet in.
Dat kan in december zoweer veranderen, maar rond de kerst sloeg 2 keer de winter toe, dus tja......

di, 16/11/2010 - 21:28
Draco

Kunnen we niet een apart weerforum oprichten?

di, 16/11/2010 - 22:10
davea

Lijkt me een goed plan.
Enig idee hoelang het zou duren totdat en hier in de winter met een voorjaars jasje kunnen lopen? Zoals in portugal.

Wetenschappers hebben aangetoond dat nederland een subtropisch klimaat zal krijgen zoals in zuid-frankrijk/spanje. ( Tropisch bleek niet mogelijk vanwege de ligging van ons land.

Echter vraag ik me af, gezien het tempo en de koude winters of ik ( 30 jaar oud) dit nog
Mag meemaken

di, 16/11/2010 - 23:04
Jardin Exotique

Een apart weerforum zou niet gek zijn. Ieder jaar rond deze tijd hebben we hier zo'n koffiedik-topic. We zien wel wat het gaat worden. In maart 2011 kan ik jullie precies zeggen hoe de winter was.

di, 16/11/2010 - 23:07
davea

In maart, das mosterd na de maaltijd haha.
We zullen zien wat de weergoden voor ons in petto hebben.

wo, 17/11/2010 - 01:36
peter42

Ik zie liever een topic met gezellige winterse plaatjes van besneeuwde tuinen met eventuele kerstverlichting. Voor het weer kijk ik wel op knmi.nl.
Verder heb ik onlangs een simpel weerstation gekocht met 2 extra temperatuursensors. Een hangt buiten en de 2e in m'n tuinkas waar ik m'n excoten heb staan, dus zie ik vanuit m'n luie stoel in een oogopslag hoe warm of koud het binnen, buiten en in de kas is.
Er zijn weerstations die tot 5 kanalen hebben, dus als je een paar excoten goed in de gaten wilt houden, dan zou ik zo'n weerstation aanraden.
Die sensors werken draadloos op een batterijtje en zijn zo groot als een pakje sigaretten, dus makkelijk bij in een ingepakte excoot neer te zetten.

wo, 17/11/2010 - 02:24
edwardkarin

Een belangrijk topic voor ons, we moeten het er toch maar mee doen, met onze kwetsbare plantjes.

Peter42, ik heb zo'n weer station, is inderdaad erg makkelijk.

Edward

Onderwerp gesloten