asconopsis irene dobkin

78 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 vr, 02/12/2011 - 09:33
Peanuts

asconopsis irene dobkin

Hoi allemaal,

daar is ze dan, mijn eerste 'bijzondere' orchidee; Asconopsis Irene Dobkin.

Toch vind ik haar zijscheut (als dat het is) wat vreemd. Wie kan me meer vertellen en hoe eventueel te handelen?

asconopsis irene dobkin
vr, 02/12/2011 - 09:34
Peanuts

Nog een foto

asconopsis irene dobkin
za, 03/12/2011 - 15:45
Anoniem (anoniem geplaatst)

Er zit een misvormd blad rond de scheut. Waarschijnlijk groeien de nieuwere bladeren er wel uit.
Ik zou me meer zorgen maken over de zwarte vlekken op het blad. Als je ze er af kunt wrijven, dan is het mogelijk roetdauw van eerder aanwezige insekten.
*

za, 03/12/2011 - 12:39
Anoniem (anoniem geplaatst)

*Graag uw reactie en/of leesbevestiging!

za, 03/12/2011 - 17:51
Antoon1

@Gc
Heb misschien een idee voor het aangetaste blad.
Misschien is het wel mogenlijk om het blad met een watje en 1% Dettol oplossing te reiniggen.
Volgens kring Arnhem schijnt het ook te werken tegen schild,dop,en wolluis.
Wat denk

di, 06/12/2011 - 16:15
Peanuts

Voor de mensen die gereageerd hebben....Sorry voor de late reactie? Een cliënt op de werkvloer is pas overleden waardoor ik even met mijn hoofd met andere zaken bezig was.

Misschien is het niet heel duidelijk maar er zitten 2 plantjes in 1 pot. Het plantje die een misvormde scheut maakt is volgens mij zo goed als verloren. Zal zo een foto maken en plaatsen.

Ik heb contact opgenomen met de leverancier (waar ik al eerder heb besteld en niet geheel tevreden was), foto's gemaakt en gestuurd. Waar het volgens de leverancier aan lag was dat ik het plantje water heb gegeven wat te koud zou zijn (ik gebruik een waterfilter, verwarm ik het water en gebruik ook nog een luchtbevochtiger).
Wat de zijscheut betreft: het was niet een mooie maar dat doet die plant zo. Dat het blad is verkleurd zou niet aan de leverancier liggen omdat het plantje er nog goed uitzag bij verzending. Op de foto's die ik heb gemaakt na ontvangst was al zichtbaar dat het blad niet helememaal in orde was (en toen had ik nog geen water gegeven).

De leverancier adviseert om de plant droog te houden, dan herstelt het wel weer. Dan nog iets met eilandjes en steentjes.....(voor de luchtvochtigheid natuurlijk) maar ik gebruik een luchtbevochtiger.

Ik denk dat ik de plantjes maar apart ga oppotten in de hoop nog in ieder geval eentje in leven te houden. Kan ik misschien nog iets anders doen?

di, 06/12/2011 - 16:17
Peanuts

1)

asconopsis irene dobkin
di, 06/12/2011 - 16:17
Peanuts

2)

asconopsis irene dobkin
di, 06/12/2011 - 18:27
rubo

Citaat :
Op de foto's die ik heb gemaakt na ontvangst was al zichtbaar dat het blad niet helememaal in orde was (en toen had ik nog geen water gegeven).

Als je hiermee bedoeld dat de eerst getoonde foto (bovenaan) gemaakt is direct na ontvangst had je beter toen gelijk met de leverancier kunnen bellen. Na het zien van de laatste foto's is op de eerste foto duidelijk te zien dat het niet goed zit.

Mogelijk is het kouschade ten tijde van verzending. Als je de foto ook kan afdrukken met datumaanduiding heb je bewijs.

di, 06/12/2011 - 20:41
xride1

Ik denk ook zoals Rubo, te veel kou gehad. De meeste orchideeverkopers verzenden de planten niet
als de temperaturen te koud zijn voor transport.

di, 06/12/2011 - 21:57
Manuela123

Hoi,

Ik vindt dan toch dat de leverancier grote fouten maakt,hij weet toch dat als je met een bepaalde temp Orchideen gaat verzenden dat ze hiermee een grote klap krijgen,en dat de consument dan verhaal komt halen...
Hij als verkoper moet dat niet willen om zijn planten met bepaalde koude of periode's niet te verzenden.
Nu wordt het handje klap wie er fout is jammer dat de gehele wereld alleen nog maar om Geld draait en dat daar Jan met de pet de dupe van wordt,echt jammer.
Suc6 laat jezelf niet afschepen een bedrijf kan z'n Orchidee gewoon afschrijven,en de klant tegemoet komen.

Liefs Manuela.

di, 06/12/2011 - 23:23
chanelleke

Hoi

Als ik jou was zou ik never nooit meer bij deze leverancier iets bestellen,want als je zo'n reactie krijgt.

Succes met het redden van je plant.

Gr. Chanelleke

wo, 07/12/2011 - 11:59
Peanuts

Ik heb contact gehad met de leverancier, die overigens heel uitgebreid mijn mail heeft beantwoord. Wat jammer is is dat ik eerder bij deze leverancier heb besteld en ik niet tevreden was. Toen heb ik ook contact gezocht en ook daar heb ik uitgebreid antwoord op gehad.

De leverancier benadrukt dat de plant in orde zou zijn bij het verzendklaar maken en dat de 'schuld' niet bij hen ligt. Nu is het mij niet te doen om wie de schuldige is, ik wil gewoon een goed plantje dat ik in leven kan houden.

Wat ik jammer vind in dit verhaal is dat dit om een leverancier gaat die bij vrijwel iedere orchideeënliefhebber bekend is en ik niks anders dan positieve verhalen lees. Dit is de tweede keer geweest dat ik bij hem heb besteld en ik gewoonweg niet tevreden ben. Het afhandelen van klachten is wat mij betreft nog een groot leerpunt voor meneer in kwestie.

wo, 07/12/2011 - 16:01
rubo

Als je hem alle foto's heb gemaild die je ons hebt laten zien en de eerste foto is van 1 of 2 dagen na aankomst van de plant en hij legt nog steeds niet de schuld bij zichzelf dan kan je maar één conclusie trekken. Het feit dat hij bekend is doet daar niet aan af. Of er dient in z'n leveringsvoorwaarden te staan dat verzending voor risico van de klant is.

Je schrijft dat je over deze kweker alleen maar positieve verhalen leest. Ik denk dat jij dan de eerst aangewezen persoon bent die daar verandering in kan brengen.

wo, 07/12/2011 - 16:57
Peanuts

Ik heb de voorwaarden niet eens gelezen, gewoon blind vertrouwen door de vele verhalen op internet. Ik zal er zo even voor gaan zitten, in de hoop dat het allemaal te begrijpen is.

De leverancier wil mij tegemoet komen door de helft van de plant te vergoeden, meer kan hij echt niet doen. Nu moet ik zeggen dat het mij totaal niet om het geld te doen is. Ik had liever een duidelijke oplossing gehad over hoe de plant te redden zonder daarbij 'de schuld' te krijgen.

De leverancier waar ik heb besteld levert meer dan de bestelling. In mijn geval een extra plantje (die samen met de 'gezonde' in 1 potje zat), een Phalaenopsis (kleintje) en een beetje orchideeënmest. Dit noemt de leverancier uitdrukkelijk in zijn reactie, ook bij mijn eerdere klacht. Het is natuurlijk fijn om iets extra's te krijgen maar dat wil ik niet voor mijn voeten gesmeten krijgen want ik heb er niet om gevraagd.

Hij zegt o.a (spel- en spatiefouten zijn niet van mij!)

-Die gehele soort staat er voor bekend dat hij misvormingen geeft in het blad of scheut. Maar dat kan geen kwaad. Ja,het klopt dat de zij scheut niet mooie was maar dat doet die soort zo. maar dat kan geen kwaad,omdat bij is de oorspronkelijke plant de groei er goed uit zag en daar gaat het om.
- En hoe ik kan zien op de foto. heeft u veel te vroeg water gegeven.
-Een tip als u vaker via internet planten koopt. wij laten planten altijd even een paar dagen rusten. Als je ze direct water geeft krijgen orchideeen een opdonder ze houden meer van na een tijdje 1 / 2 weken droger en dan heel voorzichtig een beetje lauw water geven.
-Ik heb de planten gezien. die we u hebben toe gestuurd. Die zagen er hier nog prima uit. er zaten zelf 2 planten in een pot.
-Dat het andere blad verkleurt is geworden kwam niet door ons. u kan zien dat de eerste 2 foto’s het blad er nog mooi uit ziet. En na het water geven ziet u dat het blad geel wordt normaal komt dat als je hem te koud water geeft. Maar het kan ook zijn dat de plant nog moes acclimatiseren aan de omgeving daarom geven wij de eerste 2 weken nauwelijks water aan de planten.
-Wat ik voor u kan doen is de helft van de plant terug betalen. Maar meer kan ik echt niet doen. Want het is eigenlijk niet onze schuld.

De foto's die ik heb gestuurd zijn dezelfde als hier op het forum.
Eerder heb ik plantjes besteld die in de aanbieding waren. Bij aankomst bleek dit vol schimmel te zitten. Toen ik daarover klaagde kreeg ik te horen dat ik, voor zo'n klein prijsje, niet kon verwachten dat deze planten van AAA-kwaliteit zouden zijn. De planten werden in een laboratorium gekweekt, die planten waren veel duurder om te verzorgen dan wat ik betaald heb. Met andere woorden: als je wat koopt in de aanbieding dan mag je geen AAA-kwaliteit verwachten (deze heb ik overigens nog nooit eerder gehoord)

wo, 07/12/2011 - 17:23
rubo

Ik vind het één groot flauwekulverhaal !

O.a. schrijft hij dat het blad op de eerste 2 foto's er nog mooi uitziet terwijl GC terecht een opmerking maakte over de zwarte vlekken op een jong blad terwijl ook op deze foto het verkleurde blad reeds te zien is welke op de latere foto's alleen nog maar verergerd is.
Verder zegt hij dat je teveel en te koud water hebt gegeven maar dat is iets wat hij niet kan hardmaken.
De AAA status is een gradatie uit de financiële wereld en niet in de tuinderij.
Het gratis bijleveren van zaken waarop je niet hebt gevraagd is niet anders dan om de rotzooi te camoufleren die feitelijk besteld is.

De goeie recensies die hij schijnt te hebben kunnen ook van familieleden afkomstig zijn. Het kan me niet voorstellen dat hier een groot en degelijk bedrijf achter zit maar eerder een dubieus internethandeltje vanuit een garagebox.

wo, 07/12/2011 - 18:10
Peanuts

Geloof me, dit is niet een klein bedrijf waar ik besteld heb! Sterker nog, er zijn mensen op dit forum die wel eens naar hem verwezen hebben wegens grote kennis van orchideeën en daar twijfel ik niet aan.

Foto's zijn gemaakt bij aankomst en een paar dagen later (en toen had het plantje een beetje gefilterd en verwarmd water gehad, zichtbaar op een andere foto) vandaar dat meneer 'de fout' hier heeft gezocht. Ik denk dat meneer de foto's niet goed heeft bekeken? Jullie zagen toch ook duidelijk foute dingen toen de plant geen water had gehad en dat was vlak na aankomst. Het zou misschien kunnen zijn dat ik het verergerd heb door water te geven.

Mij was niet bekend dat AAA- status behoorde tot de financiële wereld. Toch is dat wel voor m'n voeten gesmeten toen ik klaagde over schimmel in zijn geleverde product voor een zacht prijsje.

Het leveren van exra goederen ken ik wel van andere webshops, zij laten dit dan zien op de site met enkele kleine voorwaarden (zoals: bij besteding van € 10 krijgt u 5ml gratis kiemvloeistof). Ach, ik vind het wel leuk om wat extra te krijgen maar had liever een betere service gehad.

Ik ben beginnend (denk ik) orchideeënliefhebber met 80 planten (waarvoor speciaal een logeerkamer is omgetoverd tot plantenkamer) en leer nog iedere dag. Als ik wat fout heb gedaan wil ik dat weten zodat ik die fout niet nog een keer maak. Ik ben gek op oranje (huis is oranje/bruin) en ik was wel aan een uitdaging toe, dus toen kwam de Asconopsis Irene Dobkin. Ben alleen niet meer zo enthousiast.....

wo, 07/12/2011 - 19:09
rubo

Ik ken dit bedrijf niet (je houdt de naam achter) maar waar ik mij aan stoor is dat ze daar het gedrag vertonen alsof het een klein klungelbedrijf cq. sjacheraar is.
Verder horen producten met schimmel niet verhandeld te worden. Doe je dit wel dan ben je bewust bezig met het oplichten van goedwillende mensen.
Ieder zichzelf respecterend bedrijf houdt zich hier verre van.

Het enige wat ik kan bedenken is dat je je klachten hebt voorgelegd aan de verkeerde medewerker. Mogelijk dat zijn chef of een paar stappen hoger er heel anders over denken.

wo, 07/12/2011 - 20:30
mama

mag ik even zo frank zijn om te vragen over welke kwekerij het gaat? dan kan je anderen een foute aankoop besparen;.
cindy

wo, 07/12/2011 - 21:50
Peanuts

Ik begrijp dat mensen nieuwsgierig zijn naar wie de leverancier precies is. Het is niet mijn intentie geweest om de leverancier in een kwaad daglicht te stellen maar simpelweg jullie mening over de plant te vragen omdat ik twijfels had en hoe verder te handelen.

De reactie was echter teleurstellend waardoor dit toch is gebeurd. Ik wil de naam best noemen maar ik wil de regels van dit forum ook respecteren. Dat betekent natuurlijk niet dat ik het andere mensen gun om 'verkeerde/zieke/foute' planten aan te schaffen. Ook wil ik de leverancier nog de kans geven om te reageren op mijn verweer, deze heb ik namelijk nog niet.

Wat wel netjes is is dat de eigenaar zelf reageert (ook bij de eerste klacht). Taal en spelling is vreselijk (mijn dochter van 12 schrijft beter) dat vind ik niet erg professioneel maar ach...het is mij om de plantjes te doen.

wo, 07/12/2011 - 22:17
mama

ik heb er alle respect voor dat je de naam voor jezelf houdt.. maar ik wilde enkel vermijden dat er nog anderen de fout maakten.. met mijn verontschuldigingen, ik wilde ook het reglement niet schenden.
cindy

wo, 07/12/2011 - 22:44
chanelleke

Hoi,

Deze leverancier is gedregadeerd tot enkel en alleen de A status,dus zoals ik eerder zei, geen zaken meer mee doen.

Gr. Chanelleke

do, 08/12/2011 - 00:33
Anoniem (anoniem geplaatst)

'k Zou het meer B-keus willen noemen.

do, 08/12/2011 - 14:19
Peanuts

Ik zal ook zeker niet meer bestellen bij deze meneer!

Dank jullie wel voor de reacties! Als beginnend liefhebber heb ik me de woorden van de leverancier toch wel aangetrokken terwijl mijn ogen en gevoel iets anders zeiden. Gelukkig maak ik veel foto's van mijn planten om de groei in de gaten te houden en eventuele fouten op te sporen en indien nodig de verzorging aan te passen, zo ook van alles wat ik nieuw krijg of koop.

Nu wachten op de reactie van de leverancier.

vr, 09/12/2011 - 22:12
kikkertje

Hoi Peanuts,
Ik hoop dat je in de toekomts wat meer geluk hebt....ik vind het héél jammer wat je nu tegengekomen hebt(verhaal meegevolgt)...maar vooral de moet niet verliezen,
groetjes,
kikkertje

zo, 11/12/2011 - 13:04
Peanuts

De leverancier heeft mij een uitgebreide mail gestuurd waarin hij mij tegemoet wil komen. Ik heb het nog niet helemaal goed kunnen lezen. Zaterdagmiddag om 15:00 begonnen met werken en zondag 9:00 klaar. Ik ben nu even 6 uurtjes vrij en ga om 15:00 weer aan de bak tot maandagochtend 9:00

Ik laat jullie weten wat de uitkomst/oplossing wordt. Ik schijn overigens wel de enige te zijn die ooit heeft 'geklaagd'. Wellicht verklaart dit zijn 'niet al te vriendelijke en vingerwijzende' reactie. Ik heb er het volste vertrouwen in dat we tot een oplossing kunnen komen.

zo, 11/12/2011 - 15:04
Anoniem (anoniem geplaatst)

Onzin: ''er zijn nooit klachten''...''u bent de eerste''....een gemakkelijke uitspraak die niet te controleren valt.

wo, 14/12/2011 - 11:37
Peanuts

Zo, weer flink wat uren gewerkt (al 10 dagen nonstop)

De reactie die ik heb gekregen (niet mijn spatie- en spelfouten):

De plantjes waren in mijn ogen van goede kwaliteit.
Maar goed,We zullen ons best doen om in de toekomst zo iets niet meer te laten gebeuren.
Hellaas kan ik niet altijd alles er op vermelden daar is nog te weinig plaats voor op de shop,daar wordt aan gewerkt.
Onze excuses voor het mis verstand.
We zullen er alles aan proberen te gaan doen zo dat er in de toekomst geen misverstanden meer komen.
ik stel wel voor dat u voortaan eerst even een mail er achter aan stuurt.
Mocht u ooit toch nog wat willen bestellen.
En dat u dan vraagt: zijn ze goed en mooi. want u bent onze enigste klant waar we een klacht van hadden.

Ik begrijp wat u bedoelt en we zullen in de toekomst nog kritischer zijn.
Nog even over het plantje ik zie dat met dat met die zij scheut.
Maar dat kan geen kwaad.
Dat is in die soort normaal. Alleen kruisingen met vanda achtigen doen dat daar kun je niks aan doen.
Dat is een eigenschap van vanda’s.
Soms doet een vanda dat ook wel eens.
Het kan geen kwaad.
Maar hij moet wel veel licht en warmte hebben,en voorzichtig geven,suptiel niet dierekt te veel en dan moet het wel goed komen.
Hij kan gewoon op de andere scheut uitgroeien
Het is zoon uitgebreid en heel moeilijk vak. en de kosten worden steeds duurder.

En dan De overheid met zijn instanties maakt het voor kwekers echt heel moeilijk om te blijven bestaan.
Ik heb ook alle begrip van uwe kant. ik wil geen klanten bedriegen of oplichten. ik weet zelf echt hoe dat is.
Maar het blijven wel planten,die zijn levend en anders. Dan iets van plastik.
Soms gaat het dood zonder dat het een echte reden heeft. Dat kan.

Wat ik op stuur,denk ik altijd hoe zou ik het vinden. Als ze mij dat op sturen. Tenminste zo denk ik er over.

Ik hoop dat u ook van onze kant er begrip voor heeft.

Nog geen concrete oplossing dus. De leverancier blijft in herhaling vallen.

wo, 14/12/2011 - 12:54
Anoniem (anoniem geplaatst)

Een triest verhaal. Elke vorm van zakelijkheid ontbreekt.

wo, 14/12/2011 - 14:43
Peanuts

Tsja, dat vind ik eigenlijk ook. Afgelopen week vluchtig doorgelezen. Vanmorgen even voor gaan zitten en toen bleek dat hij gewoon in herhaling valt. Ik moet zelfs een e-mail sturen (mocht ik ooit weer wat bestellen) en dan moet ik vragen of de plantjes goed zijn!

Wel grappig om te lezen; op zijn website staat nu een stukje onder het kopje nieuws het volgende:

Online bestellingen in de winter
09-12-11

Online bestellingen in de winter op onze webshop kan.

Tot het overdag vriest.
Dan is het beter om de plantjes te isoleren .

Na ontvangst en uit pakking even 1 week / 2 weken geen water geven en dan voorzichtig lauw water geven rond de 20 graden.

(ik weet dat het niet belangrijk is maar ik erger mij mateloos aan de manier waarop Nederlands wordt geschreven, erg onprofessioneel. Aan de andere kant ben ik een taalpurist dus is het erg gemakkelijk om op alle slakken zout te leggen)

wo, 14/12/2011 - 17:23
Anoniem (anoniem geplaatst)

Het ergste is dat de website vol staat met taal- en stijlfouten en zo een onbetrouwbare indruk achterlaat.
Dat je het niet beheerst, is niet erg, maar vraag dan hulp in van een kenner.

wo, 14/12/2011 - 18:09
kikkertje

Zo erg rond de pot draaien en zo onprofetioneel...dat is echt er zijn botten aan vegen dat deze leverancier doet....
als men een goede zaak wil runnen doe men er toch alles aan om de klant tevreden te stellen....de klant is toch koning(alé op respectievelijke wijze)
Kan dat niet doorgegeven worden over welk leverancier het gaat via de webmaster en dat hij het doorheeft aan wie het wil weten van de forumleden?.....alvast niet voor mijn want ik koop nooit online....ook door ontevredenheid.
groetjes,
kikkertje

wo, 14/12/2011 - 18:23
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik heb dit topic eens doorgelezen en spijtig genoeg herken ik dit verhaal. Een vriendin van mij heeft ook zoiets voorgehad bij een leverancier die overal geprezen werd en die heeft de zaak toen ook niet goed afgehandeld.
Ik heb zo'n sterk vermoeden.........
vrgr.
joanna/Granny

wo, 14/12/2011 - 20:33
KoenV95

hallo allemaal,

Allereerst wil ik even reageren op de plant waarover dit hele topic feitelijk gaat.
Ik vrees dat de plant niet meer te redden is. De zwarte vlekken zijn vermoedelijk zwartrot, ten
gevolge van/veroorzaakt door te koude omstandigheden. Ik zou de bladeren met zwarte vlekken
afsnijden met een mes dat je even in een vlam hebt gehouden om virussen, bacterien e.d. te doden.
Dan snijdt je zodat je in gezond weefsel snijdt. De snijwonden bestrooi je met kaneelpoeder(werkt
schimmelwerend) . En dan maar hopen dat ie het red.

Verder wil ik even in verdediging gaan voor de kweker in kwestie. Ik had een vermoeden, maar na
het citaat van de website wist ik het zeker. Ik kom 1 a 2 keer per jaar op zijn kwekerij, en kan niets
anders zeggen dan dat het een persoon is die voor je zal doen wat hij voor je kan doen. Op het
NOV-forum is deze kweker ook een keer ter spreke gekomen. Hier was de reactie op de vraag of ie
een bepaalde soort in zijn assortiment had, volgens de vraagsteller vrij kortaf. Uiteindelijk bleken
de zaken genuanceerder te liggen dan in eerste instantie werk verondersteld. (de soep wordt niet
zo heet gegeten als ie wordt opgediend) Ik plaats geen link, omdat men dan allen weet over wie het
gaat, en ik hem negatieve reclame wil onthouden. Verder weet ik dat hij dyslexie heeft, dus op de
taalfouten kan je hem niet afkraken. Hierdoor kunnen berichten soms anders overkomen dan ze
bedoeld zijn. Lichaamstaal ontbreekt, en dingen kunnen heel anders overkomen als je die persoon
in de ogen kijkt als ie hetzelfde zegt. Hij stuurt wel zelf de mail naar klanten, en laat dit niet door
een ander persoon doen. Dit is soms wel anders.........

Als ik bij hem ben, neemt hij ruim de tijd voor mij als klant. Soms wel een halfuur tot een uur om te
helpen, adviezen te geven, planten aan of af te raden, informatie over planten te geven, vragen
beantwoorden, etc. Het was op dat moment vrij rustig(laat in de middag op doordeweekse dag),
maar hij had in die tijd ook andere dingen die moesten gebeuren kunnen doen, maar hij nam wel
ruimschoots de tijd.... Ik weet zeker dat niet alle kwekers zoveel tijd zullen besteden aan een klant.

Hij heeft zeker liefde voor zijn vak en veel liefde voor zijn planten. Hij behandeld zijn planten met
veel liefde, en zal ze ook met zorg versturen. Wat de post ermee doet, is een ander verhaal. Als hij
het netjes inpakt, maar bij postNL iets misgaat, is dat niet zijn schuld. Ik vind het jammer dat jullie
alleen over schuld praten, en aangeven nooit meer iets bij deze persoon te bestellen. Als jij als
klant vertrouwen toont in hem, zal hij dit zeker waarderen, en er alles aan doen dit vertrouwen te
behouden. De extra;s die hij erbij doet zullen ook echt niet bedoeld zijn om slechte producten te
compenseren, meer als een extraatje, een blijk van waardering o.i.d.

Hij had alleen kunnen weigeren de plant te versturen. Hij zal je nooit, maar dan ook NOOIT willen
oplichten. Het mag dan wel niet zo horen beschimmelde planten met korting te verkopen. Maar dat
neemt niet weg dat iemand niet te vertrouwen is, of je wil oplichten. Hij heeft een moeilijke tijd
achter de rug. Hij is een orchideeenkwekerij begonnen zonder een opleiding op een school als de
Hogere Agrarische School
Hij heeft daardoor veel dingen geleerd door het maken van grote fouten, die veel goed kunnen
kosten. Toch heeft hij doorgezet. Hij zal waarschijnlijk nog veel kunnen leren, maar dat kan
iedereen. Toch zet hij door, ondanks de tegenslagen.
Hier heb ik respect voor! Hij raad mij aan om als ik ook de sector in wil zeker zo'n opleiding te
volgen, zodat ik niet de fouten maak die hij heeft gemaakt.

Misschien kun je hem eens bellen, dan kunnen zaken al heel anders overkomen als via mail.

Ik sta open vor lel reactie op het bovenstaande, maar blijf bij mijn standpunt dat hij goudeerlijk is,
niemand wil bedriegen en veel lief voor zijn planten en zijn vak over heeft, en daardoor ondank
tegenslagen doorzet.

Met vriendelijk groet,
Koen

wo, 14/12/2011 - 20:56
Anoniem (anoniem geplaatst)

Ik ben ervan overtuigd dat de orchideeënkwekers eerlijke mensen zijn, er is alleen een verschil in de manier om iets af te handelen. Als ik de eerste foto zie en als die echt genomen is zodra het plantje is aangekomen dan zou ik het normaal vinden als je een nieuw kreeg zonder veel discussie.

vrgr
joanna/Granny

wo, 14/12/2011 - 23:16
Anoniem (anoniem geplaatst)

Een verkeerde plant vergoeden, levert meer klandizie, dan een verontschuldigingsverhaal ophangen. 't Gaat maar om 1 plant, want ''hij heeft nooit klachten''.

do, 15/12/2011 - 14:29
Peanuts

Ik krijg nu de keus om of de helft van de plant vergoed te krijgen of helemaal. Kies ik voor helemaal dan wil hij de plant weer terug hebben. Dit keer was zijn reactie kort omdat ik wat steviger kritiek heb geleverd.

Ik maak foto's van al mijn nieuwe planten dus ja de foto is genomen bij aankomst. Ook heb ik eerder besteld bij hem en was ik niet tevreden. Toen moest ik mijn standpunt (producten leveren met schimmel) hard verdedigen. Ik ben geen kweker en weet niet veel van deze wereld. Dat neemt niet weg dat je een klant kunt afschepen met termen als: als ik iets in de aanbieding heb dan kun je niet verwachten dat dit van AAA-kwaliteit is. Dat is niet professioneel en klantonvriendelijk.

Koen- ik vind het mooi dat je het voor de kweker wilt opnemen. Maar ook jij ziet dat de plant bij aankomst al niet goed was. Dit wordt echter niet erkend door de kweker, sterker nog, ik krijg verwijten dat ik water heb gegeven, te koud zelfs. Dat er een misvormde scheut met zwarte randen en een verrot blad aanzit wordt amper erkend. Daar slaat hij de plank ontzettend mis, ongeacht wat voor reputatie hij heeft.

Het blad is verwijderd en ingepoederd met kaneel (deze tip heb ik eerder gelezen op dit forum). Apart opgepot en staat nu licht, warm en vochtig (d.m.v. luchtbevochtiger) Nu is het afwachten wat het gaat doen.

do, 15/12/2011 - 13:09
mama

kan je de plant niet omruilen voor een andere van dezelfde soort? lijkt me eerlijk...
cindy

do, 15/12/2011 - 15:40
rubo

Peanuts: Als ik jou was zou ik m'n verlies maar nemen en je conclusies trekken. Het is niet anders. Of nog een laatste poging doen en hem bellen.

Koen: Leuk dat je het voor die man opneemt maar om over deze man de loftrompet te steken terwijl hij in gebreke blijft vind ik wel erg ver gaan. Een aantal zaken in je lange betoog rammelen. Feit is dat het een onzakelijke actie van hem is.
Wel ben ik het met je eens dat Peanuts ook beter kan bellen voor mogelijk een beter resultaat (= nieuwe plant zonder kosten).

do, 15/12/2011 - 19:18
KoenV95

hallo allemaal,

allereerst weer een reactie op de staat van de plant. Je geeft aan dat hij vochtig staat(dmv
luchtbevochtiger). Ik zou de plant eerst wat droger houden, tot de wonden wat beter geheeld zijn.
Teveel vocht/ een te hoge luchtvochtigheid, kan zorgen dat opnieuw rot opstaat, danwel dat de
wond niet goed heelt.

Om terug te komen op mijn lofzang over de kweker in kwestie.

Inderdaad is het feit dat de zowel de geleverde plant als geleverd service erg teleurstellend zijn.
Feit is ook dat de plant bij aankomst al niet in orde was. Dit ontken ik zeer zeker niet, ik vind het
eigenlijk wel teleurstellend.

Ik zou zelf hierbij het getouwtrek om schuld ' achterwege laten en een oplossing zoeken waar
jullie je allebei in kunnen vinden. Volgensmij gaat het peanuts vooral om het krijgen van een mooi
plantje, om daar plezier aan te beleven. Niet om het bezorgen van negatieve reclame aan het adres
van de kweker.

Het is echt niet mijn bedoeling de gebeurde zaken goed te praten!

Ik vind het jammer dat een kweker waar heel veel mensen over tevreden zijn, een klacht op ene
dergelijke manier afhandelt.

Ik vind het wel jammer dat er al woorden als oplichter enzo worden genoemd. Als iemand slechte
ervaring/een probleem heeft bij een kweker, en het probleem nog niet definitief is opgelost, zou ik
het zelf nooit op internet zetten, alvorens de zaak is opgelost of de kweker besluit het niet op te
lossen. Kijk eerst of je er samen uit komt, alvorens hulp op internet in te roepen.

Nu waren er al verscheiden mensen die aangaven nooit meer iets bij deze kweker te willen kopen.
Dit is terecht bij een dubieuze kwekerij, of iemand waarvan bekend is dat hij de boel keer op keer
belazerd. Een kwekerij waar velen in het algemeen positief over zijn, vind ik een ander verhaal. Het
mag natuurlijk bekend zijn dat iemand een fout maakt, of dat het een keer misgaat. Maar reacties
die aangeven dat dit een oplichter is, of aangeven nooit meer iets bij de kweker te willen kopen,
gaan ver, als deze gebaseerd zijn op een of twee klachten.

Wat ik wel jammer vind is dat de manier waarop word gereageerd op een klacht die een klant over
een kweker heeft. Op een gegeven moment stond er een rijtje van reacties waarin forumleden
aangaven nooit meer iets bij deze kweker te bestellen. Alvorens er een oplossing is tussen kweker
en klant, staan er al zaken op het forum.

Het doel van mijn vorige reactie was om aan te geven dat het echt geen oplichter is. Verder omdat
ik het jammer vind dat iemand wie ik zeer waardeer en bewonder, en ken als een betrouwbaar
persoon, volledig met de grond gelijk word gemaakt, en in de schijnwerpers word gezet als een
slecht persoon .

Ik heb geen aandelen in dit bedrijf, ik werk er niet, het is geen familie, etc. , dus ik heb er geen
baat op te komen voor deze kweker. Ik doe dit omdat niemand het verdiend om op een dergelijk
manier negatief in de schijnwerpers wordt gezet.

Mvg,
Koen

do, 15/12/2011 - 21:41
andré g

Beste ,

ik weet niet over welke kweker jullie het hebben.Ik kan alleen maar zeggen als het iemand is uit Neder Weert, dat jullie dan totaal mis zijn.
Ik rij een drietal keer per jaar speciaal 100 km om daar te gaan kijken en om met hem te praten.Het is één van de vriendelijkste en meest gemotiveerde mensen die ik ken.Altijd behulpzaam en zelfs met mail dadelijk een antwoord.Nooit problemen met planten van hem gehad,integendeel.
Wij zijn plantenliefhebbers,laten we dan ook vriendelijker zijn en elkaar helpen bij problemen met onze plantjes.Kritiek geven op alles en nog wat is een kwaal in onze maatschappij, of denk je nu echt dat een kweker u bewust wil belazeren.Welk nut heeft hij hierbij?
Voila , dat moest even van mij hart.

vr, 16/12/2011 - 12:03
Anoniem (anoniem geplaatst)

Verbazingwekkend aardig, dat 2 figuren, waarvan ik de namen in dit forum niet eerder tegenkwam, het opeens opnemen voor dit bedrijf. Zijn de hulptroepen ingeschakeld?
Blijft staan, dat de manier van het verwerken van een klacht niet bepaald zakelijk is geweest!
Het gaat nu bijna zoals: ''je komt met een klacht, en je gaat weg ALS klacht!''

En dat moest mij even van het hart.

do, 15/12/2011 - 23:15
andré g

Ik heb dit forum pas een tweetal weken geleden per toeval ontdekt.
Niet iedereen in de maatschappij heeft het geluk gehad om zoals een intellectueel geboren te worden (spellingsfouten ......)
Een objektieve mening geven over iemand zonder hem ooit ontmoet te hebben ,hoe kun je dat?
Planten blijven levende objekten.Hier in Belgie krijg je nooit of te nimmer iets terug(van een plantencentrum) wanneer je plant eraan gaat.
Indien mogelijk ga er ééns naartoe .Je zult me achteraf gelijk geven.

do, 15/12/2011 - 23:54
Anoniem (anoniem geplaatst)

Andre: iedereen die zich bewust is van z'n spellingsproblemen, kan altijd de hulp inroepen van een kenner. Neem je die kans niet, dan loop je het risico op commentaar.
Mijn mening gaat slechts over de antwoorden, die de leverancier gaf; zelfs de overheid krijgt de schuld.

vr, 16/12/2011 - 00:01
Anoniem (anoniem geplaatst)

In het plantencentrum kiezen we zelf onze plant en dat zal zeker geen zijn zoals op de foto bovenaan. Ik heb al veel besteld bij veel verschillende kwekers, slechts 1 maal een slechte plant gekregen en die hebben mij zonder enige discussie een nieuw plantje gezonden op hun kosten, hetgeen zakelijk gezien correct is en daar gaat het hier over. Eigenlijk heel simpel, een tevreden klant komt terug, een ontevreden klant niet.

vrgr
joanna

vr, 16/12/2011 - 09:24
KoenV95

Hallo allemaal,

graag wil ik nog even melden dat ik geen hulptroep ben. Ik ken dit forum al jaren, maar het is er
bij ingeschoten me te registreren. Nog niet zolang geleden heb ik me geregistreerd, omdat het me
wel leuk leek. Ik ben zelf al enkele jaren actief op het NOV forum, en enkele andere fora.(bijv.
orchidboard.com) Ik heb erg weinig vrije tijd, dus kijk ik maar af en toe op dit forum ,waar ik me
het meest recent voor heb aangemeld(ben nu vooral lezer). Ook op andere fora ben ik vooral lezer,
en af en toe schrijver, zoals nu. Ik kwam toevallig dit topic tegen, en hoopte de zaak wat te
nuanceren.

Eigenlijk ben ik er wel blij mee dat er ook nog iemand anders het verhaal dat ik vertelde bevestigd.
En nee, Andre en ik kennen elkaar niet.

Mvg,

Koen

vr, 16/12/2011 - 09:34
Tati

Wij hebben daar één bestelling met 2 gedaan.
Eerlijk laat me niet lachen, één die geld verdient met zieke planten te verkopen. Duren maar blijven duren ......
We hebben ons hele collectie mogen behandelen, verschillende planten zijn dood.
Ik had een specie gevraagd en heb een hybride ontvangen.
Zelf de levering was al met problemen.
We hebben er lessen uit getrokken.

vr, 16/12/2011 - 11:54
mama

hallo iedereen, ik weet dat ik ook nieuwsgierig was naar de kweker, maar ik ben ook even aan het nadenken geweest. zou het niet beter zijn dit tussen de 2 partijen te laten oplossen ipv direct met zijn allen conclusies te trekken? laten we niet op de persoon zelf schieten, maar leren uit de fouten van iemand anders. ik neem het niet op voor de kweker, want ik weet zelfs niet wie hij/zij is.
conclusie: als je een probleem hebt met iemand, los het met die persoon op en gooi het niet op voorhand op dit forum..
dankjewel,
cindy

vr, 16/12/2011 - 12:01
Anoniem (anoniem geplaatst)

Mama: de vraag was in oorsprong naar de kwaliteit van de plant. Daarna kwam de herkomst erbij.

Er blijken dus meer klachten te zijn. Daarmee is de verwering: ''er zijn nooit klachten'', ontkracht.

vr, 16/12/2011 - 15:49
chanelleke

Hoi allemaal,

Zullen we dit topic maar sluiten dan,het gekissebis is wel genoeg geweest lijkt mij.

We hebben er hoop ik allemaal een les mee geleerd,en gaan gezellig verder met vooral het genieten van onze prachtige planten, ook jij Peanuts,met jou plant komt het heus wel goed.

Gr. Chanelleke

vr, 16/12/2011 - 12:19
kikkertje

Het is niet op te lossen tussen de twee partijen....dat is echt duidelijk te lezen dat de kweker niet wil meewerken van in het begin.
Als men al zou moeten opletten welke vraag men zou mogen stellen...om tot geen gevolg te komen zoals nu....zouden er denk ik geen vragen meer gesteld worden....
groetjes,
kikkertje

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag