pomp 220V aansturen met zonneenergie

5 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 zo, 17/09/2006 - 16:07
gbekaert

pomp 220V aansturen met zonneenergie

Hallo vijveraars ik heb een speciale vraag.
Ik heb 2 zonnepannelen staan die 3 batterijen van 240Ah laden via een laadregelaar. Hiervan zou ik via een convertor (heb ik) 220 V willen sturen naar mijn vijverpomp (Red Devil 12,5m³ 100W verbruik) .
Mijn probleem is nu het volgende : de laadregelaar schakelt de 12V voeding uit als de lading van batterijen te laag wordt. Is er iemend die weet hoe ik er kan voor zorgen dat op dat ogenblik naar naar 220V netstroom kan overgeschakeld worden (en terug) zodat mijn pomp niet stilvalt. Bestaat er zo een systeem of moet dat gebouwd worden. Ik ben wel chemicus maar van elektronica weet ik niet veel.

Hopelijk kan iemand mij helpen

groetjes .... georges

ma, 18/09/2006 - 12:06
Anoniem (anoniem geplaatst)

Hallo, wat u wilt is een vrij duur systeemnamelijk:
u heeft zonnepanelen nodig
een BP regelaar ( bij iedere goeie accuboer te koop)
u heeft accu's nodig (gaan 4 jaar mee)
en dan een omvormer van voldoede capasiteit

dit is het zelfde systeem wat je ook ook aan boord van grote jachten hebt en binnenvaart.

dus op naat een goeie accuboer en sucses.

groe, A. Faber

ma, 18/09/2006 - 13:09
Anoniem (anoniem geplaatst)

Als ik het goed zie is het probleem dus dat onder de 12 volt de spanning automatisch uitvalt en dit moet dus opgevangen worden.

in dat geval is het simpel.
schakel de spanning met een 12volt wisselrelais, bij iedere electronica winkel te koop voor een paar euro. je kunt met zo'n ding 220volt schakelen m.a.w. de 12 volt stuurt een 220 volt schakelaar aan. als de 12 volt uitschakeld schakelt het relais om en neemt hij de andere spanningsbron.
Zie het dus als een 2 standenschakelaar die aangestuurd word door de 12 volt spanning aan of uit te zetten.

succes

ma, 18/09/2006 - 15:31
Sjuul

Veel weet ik er niet van, maar wat ik wel weet is dat het niet direkt via een 12volt wisselrelais zal werken.
Met name te denken aan de spanningsval van de laadregelaar, de laadregelaar is ervoor bestemd dat de accu's niet worden overgeladen en niet verder worden leeg getrokken dan gegeven is, dit voor een langere levensduur van de accu's te garanderen.

Tevens zal het relais dezelfde sinusgolf moeten hebben als het stroomnetwerk 50 Hz anders schakelt deze niet over, want er kan ook met een blokspanning gewerkt worden die dan weer omgezet moet worden naar een sinus spanning.

Het wisselrelais dient dan direkt achter de laadregelaar te komen, en meestal resulteert dit tot het openmaken van de laadregelaar.
Het is echter niet het voltage van 12 volt waarmee de laadregelaar zich uitschakeld, maar het aantal ampére de accu nog heeft.

Volgens mij is het zeker aanbevolen om een zonnecel inverter aan te schaffen die tegenwoordig al in de solar panelen verwerkt zitten, die automatisch overschakelen op het netwerk als de accu uitgeput raakt.

groet,

Sjuul

do, 28/09/2006 - 14:11
gbekaert

Hartelijk dank voor de snelle reactie.
Ik heb mijn systeem nu uitgerust met een 220V wisselrelais (2aan-2uit) op een DIN rail.
Ik heb wel een brug moeten leggen tussen de 220V voeding van mijn strromomvormer en de spoel van het relais. Het systeem werkt perfekt. De laadregelaar van mijn zonnepannelen heb ik verbonden met de omvormer die de 12V van de accu's omzet in 220V en verbonden is met het wisselrelais. Bij een accu-spanning van meer dan 12,5 volt schakelt die nu de voeding naar mijn omvormer in en werkt de pomp nu op de accu's. Als de spanning van de accu's onder 11,7V schakelt de laadregelaar alle afnemers (de omvormer) uit en daar de spanning van de spoel van het wisselrelais dan wegvalt schakelt die over op netstroom.
Als de laadregelaar zou haperen heeft de omvormer een inbebouwde beveiliging en eens de spanning onder de 11,1 V valt schakelt die zichzelf uit om te accu te beschermen. Met een volle accu (13,7V) heeft het systeem nu 52 uur gewerkt op de accu's alvorens over te schakelen op netstroom. 4 uur later stonden mijn accu's weer boven 12,5 V en schakelde de omvormer terug in voor enkele uren. Mijn zonnepannelen zijn wat te zwak om de pomp permanent te laten werken maar ik heb nog een kleine windgenerator (ook 12V) liggen die ik deze week zal aansluiten.
met dank ... georges

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag