Composteren

34 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 di, 17/04/2012 - 00:00
monique_t

Composteren

Ik wil zelf tuin en groenaval gaan composteren. Het zal moeten gebeuren in een compostbak uit de
handel daar ik in ruimte eerder wat beperkt ben.
Hoe begin ik er aan? Gesnoeide takjes heb ik voldoende en bladeren ook. In welke volgorde ga je
best te werk? En moet er compostmaker aan worden toegevoegd?
Wat mag er beslist niet in? Mogen alle fruit en groente sowieso?
Graag wat advies van de doorwinterde tuinders hier...
Dank u.

di, 17/04/2012 - 00:11
Anoniem (anoniem geplaatst)

Lees wat er in het forum werd geschreven: https://tinyurl.com/y6lgkrda

di, 17/04/2012 - 10:23
monique_t

Dank u. Zal het plan maar laten varen, lijkt me hèèl wat gedoe en ruimte nodig..

di, 17/04/2012 - 10:26
RdB

Geen gedoe hoor, gewoon al je tuinafval en keukenafval er in, gaat prima. Alleen grasmaaisel niet, dat vormt dikke plakkaten.

Ruud

di, 17/04/2012 - 13:00
Polplastron

Grasmaaisel kan wel indien je het voldoende met het overige materiaal mengt.
Persoonlijk heb ik de ervaring dat zonder grasmaaisel of ander stikstofrijk
materiaal het composteringsproces heel traag gaat of zelfs helemaal stil kan
vallen.

Compostmaker is commerciële onzin naar mijn mening, maar wie ben ik hé!

groeten,

Pol

di, 17/04/2012 - 13:58
monique_t

Heb geen gras... :-)
En zou ik met slechts één bak ook aan de slag kunnen? Moet je dan regelmatig keren? Met zo'n pook
of zo?
En onkruiden? Mogen die er ook in?

di, 17/04/2012 - 14:11
Polplastron

Ik heb geen ervaring met compostvaten, maar als je geen al te grote tuin
hebt, moet het wel voldoende zijn volgens mij.

Je moet inderdaad wel regelmatig wat mengen en lucht inbrengen door een
pook of zo.

Onkruid met zaden zou ik niet in zo'n vat gooien omdat ik vrees dat de
temperatuur niet altijd hoog genoeg is om onkruidzaden te doden. In dat
geval zou je je hele tuin volzaaien als je compost uitrijdt.

Moest je later merken dat je toch regelmatig een hele hete massa krijgt,
dan kan je alsnog beslissen om toch alle onkruid toe te voegen.

Zelf doe ik dat overigens ook, maar ik composteer op een zeer actieve
manier waarbij de temperaturen heel hoog kunnen oplopen. Veel hangt daar
dus vanaf!

Groeten,

Pol

di, 17/04/2012 - 14:24
monique_t

Ah, dat is interessant... Ik kan het zo proberen, tenzij er nog andere tips komen. Dank u.
Voorlopig geen onkruidzaden maar bloeiend onkruid wel? Ik denk nu vb aan paardebloemen, of
ander onkruid zonder zaad maar dat uitlopers vormt..

di, 17/04/2012 - 19:34
Polplastron

Bloemen zijn geen probleem; vooral niet van paardenbloemen. Sommige
kleinbloemige planten zijn moeilijker omdat je niet altijd meteen kan zien
of ze zaad gevormd hebben of niet (denk maar aan kleine veldkers): je moet
dan al dichtbij de plant gaan hangen om dit waar te nemen.

Onkruid met uitlopers is geen probleem: het omzetten en de dikke laag
materiaal erboven zal deze wortels uitputten waardoor ze afsterven.

Sommige groenten zoals uien kan je best wel even doorsnijden omdat ze
anders verder uitlopen. Ook appelsienen, appels en andere vruchten kan je
best doorsnijden omdat ze dan sneller vergaan.

Overigens is het altijd zo dat hoe kleiner de stukken, hoe sneller ze
composteren. Knip takjes dus in kleine stukken of schaf als je veel van dat
materiaal hebt eventueel een kleine hakselaar aan.

Groeten,

Pol

di, 17/04/2012 - 19:40
monique_t

Dank je wel Pol,
Is er een bepaalde volgorde die je moet respecteren? om de compostbak op te starten bijvoorbeeld?

di, 17/04/2012 - 20:49
Polplastron

In principe zou je lagen moeten maken van afwisselend bruin materiaal
(takjes, houtsnippers, droog herfstblad, ...) en groen materiaal (vers
grasmaaisel, vers blad, ...), maar in praktijk lukt dat meestal niet echt.

Persoonlijk meng ik telkens het nieuwe materiaal goed mee onder het oude tot
de bak vol zit en dan laat ik alles rusten zonder nieuw materiaal bij te
voegen. Enkel op tijd omzetten of verluchten is voldoende. Een paar
weken/maanden later heb je goede compost.

In dat opzicht vind ik twee bakken wel handiger: zo kan je de ene nog vullen
terwijl de andere aan het rijpen is.

Groeten,

Pol

di, 17/04/2012 - 20:56
monique_t

Schitterend... dank je wel Pol :-)

wo, 18/04/2012 - 01:35
Vincenso

Aanvulling op de prima antwoorden van Pol.
Geen bloeiend onkruid in de composthopen gooien. Bloeiend onkruid is ook bijna altijd zaad. Zeker muur en dergelijke onkruiden. Wees daar aub voorzichtig mee als je niet de hoge temperaturen haalt.
En dat laatste halen maar heel weinig tuinders. Zelf probeer ik het maar helemaal niet. Veel te veel bruin materiaal.

wo, 18/04/2012 - 01:47
rubo

Ook ik kan mij geheel vinden in de antwoorden van Pol.
Ben overigens wel benieuwd hoe hij aan die hoge temperatuur komt om het onkruidzaad onklaar te maken. Of is dat teveel off-topic ?

wo, 18/04/2012 - 10:12
monique_t

Waaraan ligt dat dan? Is teveel bruin materiaal niet ok?

wo, 18/04/2012 - 17:32
Polplastron

Ik heb zoals gezegd een zeer actieve manier van composteren. Ik composteer
in 3 bakken waarvan er steeds 1 leeg blijft om een andere in om te zetten.
In het najaar en doorheen de rest van het jaar verzamel ik voornamelijk
bruin materiaal: herstblad, takkensnoeisel, ...

Als in het voorjaar het maaiseizoen begint wordt er één tot zelfs twee keer
per week grasmaaisel meegemengd door het bruin (=koolstofrijk) materiaal
van één bak. Ik zet dus een deel bak om naar de bak ernaast, doe hier een
laagje grasmaaisel op en doe er weer wat materiaal bij op. Dit tot alles
omgezet is.

Dit proces herhaal ik met dezelfde materie tot die bak bijna helemaal vol
zit en ik merk dat de grove stukken goed beginnen te vergaan.
Vanaf dat moment wordt er geen maaisel (of ander materiaal) meer bijgevoegd
en mag de boel rusten en rijpen. Enkel omzetten gebeurt nog om de zoveel
weken.

Vanaf dan meng ik mijn maaisel met de andere bak die tot dan met rust
gelaten was.

Door het bijvoegen van groen (=stikstofrijk) materiaal (in mijn geval dus
mijn grasmaaisel) loopt de temperatuur enorm op: als ik mijn riek erin zet
en die een tijd laat staan, kan ik de punten ervan bijna niet meer aanraken
omdat ze zo heet zijn. Ook komt bij het omzetten van zo'n hoop er steevast
een hoop damp uit door de hitte. Gevolg: ziektekiemen en de meeste zaden
overleven dit proces niet: de herhaaldelijke verhitting steriliseert als
het ware.

Nadelen van deze manier van werken zijn wel: het arbeidsintensieve proces
en het verlies aan organisch materiaal. Bij een passieve composthoop is er
overigens meer organisch materiaal (soms ook foutievelijk 'humus' genoemd)
aanwezig in de compost en je moet natuurlijk zo hard niet werken.

Nadeel van de passieve hoop is dan wel de grotere kans dat onkruidzaden en
ziektekiemen overleven. Met een actieve compostering kan je na enige
maanden al goede en rijpe compost hebben terwijl je met een passieve hoop
vaak langer dan een jaar moet wachten.

Hopelijk heb ik hiermee voldoende geantwoord op de vragen. Zoniet laat je
maar wat weten!

Groeten,

Pol

wo, 18/04/2012 - 19:33
rubo

Pol, bedankt voor de duidelijke uitleg.

Zelf hanteer ik de passieve methode met 3 bakken waarvan 1x per jaar het spul van bak wisselt door het om te zetten.
Hoewel het resultaat bijzonder goed te noemen is wordt de hoge temperatuur om het onkruidzaad te doden niet gehaald.

Gezien het tijdgebrek voor de actieve methode hou ik het bij de passieve methode en accepteer ik dat onkruid en schoffel het weg.

wo, 18/04/2012 - 19:37
Hmm

@ Pol

Ik heb regelmatig ook wat dikker/groter materiaal vooral in de herfst zoals stengels en ook blad. Hoe maak je die kleiner op een snelle manier ? Ik heb daar nog geen oplossing voor gevonden. Zijn daar bv machines voor ? Een hakselaar ka

wo, 18/04/2012 - 20:02
rubo

In de handel zijn er eigenlijk 2 soorten hakselaars:
1. kneuzen
2. snijden

Type 1 is bijv. van Scheppach (Lonas) en werkt door een rol die de takken in brokjes kneust. De kwaliteit en levensduur (door de gekozen methode) is erg goed (mijn eigen ervaring). Deze methode komt ook voor in de professionele machines bij bedrijven en gemeentes.

Type 2 vind je bij de tuinsupers en is een stuk goedkoper. Het is een rond blad met messen die de takken en blad in kleine stukjes snijdt. Nadelen zijn een hoop lawaai doordat er geen langzaam draaiende inductiemotor is gebruikt (zoals bij type 1) en dat de mesjes vrij snel bot worden.

In beide gevallen alleen vers materiaal versnipperen. De te gebruiken takdikte van de Lonas 3 is toch wel zo'n 5 cm.

Nu even iets anders omdat we toch behoorlijk aan het inbreken zijn in een lopend topic.
Monique,als die 3 bakken van elk 1 m3 voor jou tuin te groot zijn kan ik je zondermeer zo'n ronde container aanraden om daarmee op kleinere schaal zelf compost te fabriceren. Het is een bezigheid welke veel voldoening geeft en de schaalgrootte is daarbij van ondergeschikt belang.
Ik kan je aanraden de container dicht bij de keukendeur te zetten omdat ook het meeste keukenafval erin kan, echter géén brood, vlees en gekookt spul. Op internet is er genoeg over te vinden. Vaak worden de containers op MP aangeboden.

wo, 18/04/2012 - 20:05
RdB

Ik doe het net als Rubo, alles, ook onkruiden met zaden, gaat de bak in en als ik tijd heb (zo 1-2 maal per jaar) zet ik hem om. Dat ik daarmee onkruidzaden verspreid vind ik niet zo erg, dat wied ik wel weg.

Ruud

wo, 18/04/2012 - 20:49
Polplastron

Zelf heb ik een hakselaar met zo'n mes (We noemen het zelf een
snijboonmachine LOL). Voor rechte takken gaat dat goed; slappe stengels
zoals van klimop pakt hij niet.

Voor mij voldoet die machine heel goed: stengels van bamboe, overschot van
takken van de knotwilgen, gevallen takken van de elzen: het gaat er
allemaal door en wordt fijngesneden.

Klimopsnoeisel gaat het gazon op en ik rijd er een paar keer met de
grasmaaier over. Er blijft altijd wel wat fijn materiaal op het gras
liggen, maar de regenwormen weten daar wel raad mee en het blijkt dat het
gras op die plekken waar ik dat meestal doe groener ziet dan op andere
plekken.
Of het goed is voor m'n grasmaaier? Tot nu toe heb ik geen problemen gehad.
Natuurlijk let ik wel op dat te dikke stengels niet bij de hoop gegooid
worden.

Rozensnoeisel knip ik zelf al in kleinere stukken met de snoeischaar.

Het compostvat bij de keuken zetten vind ik een goed idee, maar dan moet je
wel zorgen dat je voldoende omzet en voldoende afwisseling van materiaal
erin brengt anders gaat het zootje stinken. Het gebeurt mij ook nog wel
eens dat ik teveel gras bij elkaar gooi en dat er eens een ammoniakgeurtje
vrijkomt. Dan ben je blij dat het hele zootje achteraan in de tuin staat!
Eens omzetten lost het probleem wel op hoor, maar toch!

Groeten,

Pol

wo, 18/04/2012 - 23:40
Vincenso

Voor de topicstarter: geen compostmaker toevoegen. Compostmaker bestaat voornamelijk uit mest, maar dan voor een reuze commerciële prijs.
Zelf voeg ik wel mest toe, omdat dat het composteerproces ten goede komt. De regenwormen (tijgerwormen) zijn er gek op.

Net zoals iedere tuinder zijn eigen goede methodes heeft, is dat met composteren ook zo.
Jaloers ben ik op de actieve composteerder die de 70 graden Celcius haalt.
Er zijn in de praktijk maar weinig mensen die dat echt halen. En dan nog ten koste van heel veel werk en kennis.
Zelf heb ik helemaal geen gras meer. Bij uitstek het meest groene materiaal.
Ik heb zelfs heel veel bruin materiaal. Vooral takken.
Ik heb daarom ook een voor mij heel speciale manier van composteren. Die wel heel langzaam gaat maar heel succesvol is. De grote voordelen van mijn manier zijn: Alles composteer ik en ik hoef er zelf weinig voor te doen. Ik laat de natuur zijn werk doen.

In tegenstelling tot vele hierboven genoemde passieve composteerders gooi ik geen bloeiend onkruid in de bakken. Ik zie daarvan heel veel ellende bij anderen van. En dan denk ik aan vooral aan muur. Een veel erger onkruid dan vele wortelonkruiden.

do, 19/04/2012 - 00:33
Polplastron

Mest toevoegen heeft volgens mij vooral als doel om stikstofrijk materiaal
toe te voegen. In mijn geval wordt dat met het gras gedaan, maar als je
natuurlijk een bron van mest in de buurt hebt ... Let er dan wel op dat het
mest van plantenetende dieren is en niet de mest van de hond, kat of ...
jezelf. Dit maar om ziektes te vermijden hé! Haha!

En die hoge temperaturen behalen ... dat is dus echt niet moeilijk hoor!
Gewoon kwestie van goed te mengen en op tijd stikstofrijk materiaal toe te
voegen. Ik heb destijds ook gewoon wat boeken erover gelezen en ben toen aan
de slag gegaan: door veel te doen leert men!

Groeten,

Pol

do, 19/04/2012 - 21:35
monique_t

Mannekes toch, zoveel wijze raad ineens.. Ik zal het voornaamste eruit filteren en aan de slag gaan.
Enorm bedankt iedereen. Super!
Ik was ook van plan zo'n ronde bak uit de handel aan te schaffen zoals Rubo aangeeft. Het zullen er
dus twee worden. :-)
Maar doen jullie gerust verder hoor, het wordt hoe langer hoe interessanter! Merci! :)

do, 19/04/2012 - 22:48
Vincenso

De mest die ik gebruik in de compostbak is natuurlijk van planteneters. Maar daarbij zit ook heel veel stro. En dat heb ik bij de mest die ik normaal gebruik (paard) niet. Dus je snapt het. Wel mest, maar weer heel veel bruin materiaal. Broeien doet mijn compostbak in de zomer zeker ook wel. Maar niet voldoende om gegarandeerd de onkruidzaden dood te krijgen. Dus dat doe ik liever op een andere wijze. Door ervaringen word je wijs.

zo, 20/05/2012 - 13:19
monique_t

Ben alvast begonnen met één compostvat... Maar ik heb nog een vraagje, misschien een domme
maar toch: mogen eierschalen er soms ook in? Omwille van de kalk misschien?...

zo, 20/05/2012 - 13:45
Polplastron

Eierschalen mogen er zeker bij. Of ze veel kalk gaan toevoegen zal vooral
afhangen van de hoeveelheid eieren die je eet!

Bij mij is het gewoon een goede manier om de eierschalen te verwerken i.p.v.
ze bij het restafval te doen.

Maal ze wel zo fijn mogelijk; op die manier vergaan ze het snelst. Grovere
stukken vind je anders later terug als je je compost uitspreidt over de
tuin.

Groeten,

Pol

zo, 20/05/2012 - 15:15
monique_t

Merci Pol, nog een kleine bedenking.
Ik probeer onkruiden te vermijden in de compost. Betekent dat dan dat je jonge onkruiden zoals
muur enz. er ook niet in mag doen? Of geldt dat enkel voor bloeiend onkruid?
Dank je.

zo, 20/05/2012 - 15:32
hansi

Gooi geen afval erbij zoals bananenschillen,sinasappels,mandarijnen,citroenen,hierop zit teveel restproduct(residu)van diverse bestrijdingsmiddelen,dit komt dan in je tuin terecht,lijkt me geen leuk idee!

zo, 20/05/2012 - 15:35
monique_t

Oei, meen je dat echt.. ik heb het al gedaan... was zo blij dat dit er allemaal bij kon.. Is iedereen die
mening toegedaan?

zo, 20/05/2012 - 17:38
rubo

Ik ben die mening niet toegedaan omdat het gif, wat er inderdaad wel in zit, dermate klein is dat de tuin dat via de compost makkelijk kan opnemen.
Wat er m.i. echter niet in hoort zijn aardappelschillen 's winters omdat hier kiemremmers zijn gebruikt en dat gaat wel om grote hoeveelheden.

zo, 20/05/2012 - 18:36
monique_t

Ah, da's goed om weten. Dank u Rubo!

zo, 20/05/2012 - 21:47
Polplastron

Ik ben akkoord met Rubo; citrus- en bananenschillen vormen geen groot
probleem: meestal gaat het ook niet om enorme hoeveelheden. Als je schillen
van zulke vruchten niet op de compost doet dan mag je volgens mij geen
enkel stuk fruit of groente uit de winkel op je compost doen; ze zijn
allemaal wel met iets behandeld. Ecologisch is er niet erg veel aan de
hand. Bio mag je het dan wel niet meer noemen!

Aardappelen eten wij hier niet zo veel dus gaan die schillen wel mee op de
compost; nog nooit problemen mee gehad. 't Zal van de hoeveelheden
afhangen.

Bij mij gaat alle onkruid erop, maar ik haal hoge temperaturen. Dus op de
vraag welk onkruid er dan wel of niet op een passieve hoop mag, daar ga ik
me niet over uitlaten.

Groeten,

Pol

ma, 21/05/2012 - 01:21
rubo

Op de passieve hoop mag al het onkruid maar zonder zaad. Ook gemaaid gras kan er op maar ook daar mag geen zaad in zitten. De reden is dat er bij de passieve methode geen hoge temperaturen worden bereikt die het zaad doden. Doordat er dan nauwelijks zaad in zit is de gewonnen compost overal voor te gebruiken. Ga je bloembakken vullen dan mix je 50/50 compost met gekochte potgrond.

Wat ik zelf doe is dat er wel onkruid en gras met zaad op de composthoop komt. Ik gebruik het overal voor en accepteer dat het ontkiemende zaad dan gewied moet worden. Ik strooi het ook over get gazon (gemengs met scherp zand) en accepteer dan wat paardebloemen in het gazon.

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag