Schaduwplanten vanaf 1.20 m

8 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 do, 08/03/2012 - 13:19
elle_

Schaduwplanten vanaf 1.20 m

Hallo,

Onze tuin is nog niet volledig aangelegd. Met name voor de schaduwborder ben ik nog op zoek naar vast schaduwplanten die minimaal 1.20 m worden. Wie heeft tips? Alvast bedankt.

do, 08/03/2012 - 13:53
Anoniem (anoniem geplaatst)

Kijk eens in de plantengids van dit forum. Aanklikken groen vakje bovenin.

do, 08/03/2012 - 19:50
Sophoras

Heesters of vaste planten. Bladhoudend of niet?
Diepe schaduw of halfschaduw?
sophorainfo-icon

za, 10/03/2012 - 17:49
elle_

We willen graag vaste planten.
In de plantengids wordt Vingerhoedskruid genoemd, maar deze plant is zeer giftig toch (dit ivm onze zoon en kat)?

za, 10/03/2012 - 20:20
Sophoras

Er is keuze genoeg. Kirengeshomainfo-icon palmata. Actea pachypoda. Cimicifugainfo-icon racemosa. Rodgersiainfo-icon podophylla. enz.
Hoge varens en grote Host's
sophorainfo-icon

za, 10/03/2012 - 23:32
tuinprins

Volgens mij is Nederland het land met de grootste angst voor 'giftige' planten...

Ooit vingerhoedskruid geproefd? Zo smerig dat je het meteen uitspuugt. Sommige mensen hebben schijnbaar het idee dat 'giftig' inhoudt dat als je de plant aanraakt of er een hap van neemt je ter plekke dood neervalt. Meestal moet je er kilo's van eten wil je er last van krijgen. Er zijn slechts weinig planten die echt gevaarlijk zijn. Actaeainfo-icon pachypoda (christoffelkruid) is met zijn verleidelijke bessen wel gevaarlijk en die zou ik dus ook niet in de tuin zetten als je kinderen hebt. Maar vingerhoedskruid?

In Nederland komen volgens mij de meeste katten voortijdig aan hun einde door de wielen van auto's. Dit weerhoudt de meeste katteneigenaren er niet van de kat buiten in de tuin los te laten lopen. Vanuit hier trekken ze de buurt in. Ze schijten in andermans tuinen en als ze pech hebben worden ze geplet door de wielen van de SUV's van de lokale patjepeeërs en proleten. En dan zijn we bang dat de kat eet van het 'giftige' vingerhoedskruid? Wat leven we toch in een rare wereld.

Je wilde nog een plant voor in de schaduw? Als de grond niet al te droog is zijn herfstanemonen schitterend. Giftig? Lang niet zo erg als de geest waaruit deze gedachten komen!

Gegroet, de tuinprins

zo, 11/03/2012 - 01:00
Anoniem (anoniem geplaatst)

Prachtig verwoord, Tuinprins!

zo, 11/03/2012 - 10:15
Sophoras

Giftig verwoord !
sophorainfo-icon

Onderwerp gesloten