Drukpompfilter Variolux 9000 TDF-UV

2 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 wo, 16/08/2006 - 12:25
koiam

Drukpompfilter Variolux 9000 TDF-UV

Ik heb een variolux (zelfde als hozelock) drukpomp 9000 met UV lamp 11w gekocht en ben op zoek naar een nederlandstalige handleiding hiervan, alle talen behalve Nederlands zaten er wel bij. Als iemand mij kan helpen?
Drukpomp staat circa 1,5 m boven waterspiegel vijver en loopt via beek af in de vijver (momenteel via by-pas) wegens reparatiewerken beekfolie. De filterpomp is momenteel een Nautiliuspomp (Oase) van 4000l/u. Normaal staat er een Ubinkpomp Elite op van 8000l/u, maar deze is in herstelling.
De ene keer pomp ze goed, de andere keer is het van de slappe. Moet wel wekelijks drukpomp reinigen, maak dan alles schoon, sponzen, bacterieelementen, enfin haal alles steeds leeg. Fout denk ik? Kan iemand mij verder helpen. Een ned.handleiding zal al veel verklaren. Heb momenteel wel helder water, maar met veel kleine zwerfvuilpartiekels (stof,geen algen!) Mijn vijverafm. zijn circa 5m x 2,50 x 1,10m diep met 2 koibewoners (35 cm) en 30 tal jonge karperachtigen (via eendenkroos in de vijver terchtgekomen) en vijf kleine zeelten. Kan iemand mij raad geven of helpen? Is in deze periode de vijverslibzuiger gebruiken? Heb de voorbije winter masale koisterfte (5stuks) gehad ondanks de normale waterwaarden. Beek en filter lagen wel af, oorzaak zuurstof ondanks Ubbink ijsvrijhouder?

Bij voorbaat dank aan diegenen die mij kunnen helpen.
koiam.

wo, 16/08/2006 - 14:52
Anoniem (anoniem geplaatst)

Handleiding bij verkoper of fabrikant vragen.

Waarom een pomp gebruiken die zwaar is van vermogen, kan het filter dit wel aan?
Je werkt nu momenteel met een bypass opzich geen probleem, maar het woord drukfilter zegt genoeg.
Dit verklaard waarom ze de ene keer wel goed pompt en de andere keer niet, het gaat te snel, hier ligt ook de oorzaak van het zwerfvuil (stof) het wekelijks reinigen van de filter en de manier waarop dit gebeurd.

De drukfilter wordt op druk gebracht door de pomp, het water wordt door het filtermateriaal geperst, als het filter verzadigd is zal er meer druk komen op het filter en zal het water er toch uit moeten.
Naar mijn weten kan er geen fatsoenlijke filtering plaatsvinden, een biologisch filter dat mechanisch via een pomp wordt aangedreven en iedere week schoongemaakt moet worden dan ligt de oplossing voor handen.
Dat er gezegd wordt dat het water zeker 1 keer per 2 uur de inhoud van de vijver moet rond gepompt hebben is lariekoek en verkoop praat.
Wat jij nu iedere week doet zijn de nitrieficerende bacteriën die zich in het filter bevinden en hun werk moeten doen, eruit gewassen worden en de filter totaal geen nut meer heeft.

Dan heb je een overbezetting van vis, naargelang de inhoud van je vijver.
De sterfte van de koi ligt niet alleen aan de waterwaarden, er zijn meerdere oorzaken, de waterwaarden vermelden niets over de bacteriën/parasieten en ziekten die zich in het water of op de vis huisvesten.
Als je met een filter werkt moet deze 24/24 7/7 12/12 blijven draaien, afzetten vraagt om problemen en alles wat op een paar maanden is opgebouwd wordt in 1 keer te niet gedaan en afgebroken. Dan hoeft men ook niet met een filter te werken.

Een ijsvrijhouder brengt geen zuurstof in het water, deze zorgt ervoor dat de vijver op die plaats niet dicht vriest.

Pomp/ filter wordt afgestemd op het water volume, dan worden het aantal vissen ook gehouden op het watervolume.
Het filter mag gerust groter zijn aan verwerking van het aantal liters. Een filter van 5000 liter per uur en een pomp van 3000 liter was in jouw geval meer dan voldoende geweest.
Het wil niet zeggen dat jouw drukfilter geschikt is voor de vijver en te klein is. Deze filter is echter geschikt voor vijvers tot 9000 liter water.

groet,

Sjuul

Onderwerp gesloten
Stel een tuinvraag