Geen druk ubbink drukfilter 3000

3 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 ma, 18/05/2009 - 20:42
M_punt

Geen druk ubbink drukfilter 3000

Vorig najaar een vijver aangelegd en tegelijkertijd voorzien van een aanvoer en retour aansluiting.

Vervolgens de pomp van ubbink geplaatst in de kruipruimte onder het huis, de bijhorende pomp, Powermax 1200 Fi geïnstalleerd en aangesloten op het filter.

Zoals in de gebruiksaanwijzing te lezen is garandeerd Ubbink binnen een korte periode een heldere vijver, wat idd ook gebeurde.

Échter, na het opnieuw installeren van de pomp na de winterperiode blijkt er geen water meer te stromen door het uitvoer kanaal.

Alles schoongemaakt en gecontroleerd op verstoppingen, maar niets blijkt te helpen. Nu begon ik te wijfelen aan de capaciteit en opgebouwde druk, daar het filter het water 40 cm omhoog moet pompen, over de vijverrand heen, vervolgens zo'n 40 cm naar beneden in het filter en het er andersom weer uit dient te gooien.

Volgens de gebruiksaanwijzing kan de pomp het water omhoog pompen tot een hoogte van 4.90 m(0,49 bar), aangezien ik hier ver onder blijf, verwachtte ik dus eig. geen problemen en tot hiervoor heeft het altijd gefunctioneerd.

Er stroomt nu geen water meer uit, wat betekent dat er niet gefilterd wordt.

Op zoek geweest naar een oplossing of mensen met het zelfde probleem via internet, maar niets kunnen vinden, vandaar mijn post hier.

Ik vermoed dat de Powermax 1200 Fi z'n kracht kwijt is, vanaf nu dus Powermin 1200 Fi :P, maar verneem graag of er meer mensen zijn die dit probleem kennen of hebben gehad en zo ja, of er wat aan te doen is, behalve aanspraak maken op de garantieperiode.

di, 19/05/2009 - 02:24
schonevijver.nl

Als er geen verstoppingen zijn en er komt echt helemaal geen water meer uit, dan is ie gewoon stuk en is het een garantiekwestie.
Af en toe gebeurt het wel eens dat de keramische lagers kapot lopen.
Of de drukfilter moet gewoon helemaal dichtgeslibd met vuil zijn, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Voor wat betreft de opvoerhoogte, dat is niet het enige dat telt voor de capaciteit die je nodig hebt.
Ook het aantal bochten en meters leiding zijn daar ook van negatieve invloed op.
Ga uit van -5% voor iedere bocht en voor iedere meter leiding nog eens -1%
dan kom je aardig in de buurt van de maximale capaciteit.

Groet, Piet

di, 19/05/2009 - 17:25
M_punt

Nou schonevijver, bedankt voor de tips, maar ik vond het al zo vreemd dat alleen de pomp (zonder slang) wél water verstuwde, maar dat het in de kruipruimte maar niet op gang wilde komen uit de losgekoppelde aanvoer.

Gisteren eindelijk een beetje water uit de uitvoer gekregen, een straaltje van een halve cm. breed ongeveer, waarbij het straaltje veel minder werd wanneer je de slang ook maar iets omhoog hield.

Vanochtend bleek er een heel klein gaatje te zitten in de 25 mm buis vóór m'n aflsuitkraan. Hier sijpelde om de minuut een druppeltje uit, wat los staat van het probleem overigens, maar aangezien ik de kruipruimte graag droog wil houden, besloten alles nog maar 's een keer los te halen.

Lekkage verholpen en als volgt te werk gegaan:

- Stroom er af gehaald - zowel pomp als UV
- Pomp uit water gehaald en droog gezet
- Vuilwater afvoer open en druk van filter gehaald.
- vervolgens gehele aanvoer leiding los en vervangen
- alles weer aangesloten en pomp in water
- stroom er op en filter vol laten lopen, 5 minuten gewacht
- vuilwatertafvoer al die tijd open
- vervolgens uitvoerkraan op een kwart open gezet
- via een slang veel geblazen in vuilwaterafvoer (druk opbouwen)
- gewacht, geblazen, vuilwaterkraan dicht, gewacht, geblazen, idem
- vervolgens kwam na een luttele 5 minuten een volle stroming opgang
- uitvoerkraan volledig open, vuilwaterkraan dicht

EN VOILÁ, een dikke straal van 25mm als resultaat!

Onderwerp gesloten