vijver aanleg 2013

12 berichten / 0 nieuw
Laatste bericht
#1 do, 08/11/2012 - 00:27
kewinbrouwer

vijver aanleg 2013

goedendag.

in het voorjaar van 2013 ga ik een vijver aanleggen, ik ben nu bezig met het verzamelen van materiaalals zoals vilters en vijver materiaal en uitraad bouw materiaal. mijn bedoeling is een vijver te maken van 20 vierkante meter, 4 meter lang en 2,5 meter breedt, hij word 2 meter diep en ik ga zekker met hoogte verschillen werken, dus daardoor zal het qua vierkante meters weer minder worden, ik ga er van uit dat er zon 17,000 liter water in deze vijver gaat, wat ik momenteel met geluk bij elkaar heb gehaald is het volgende,

- een 4 kamer filter voorzien van borstels japanse matten en lava stenen, een lucht pomp (60watt) en een uv lamp van 35 watt,

wie kan mij verder helpen met tips voor de bouw en welke spullen ik nog meer nodig heb voor een goed lopende vijver, ook wilde ik graag zelf een fortex maken graag hiervoor ook tips.
de bedoeling is ook dat ik een muur van uit de grond omhoog bouw omdat ik graag een opstaande rand wil van 60 cm.

ik hoor graag reactie,s als er mensen zijn met foto,s dze zie ik graag voor intresse en eventueel inspiratie.

ik heb zelf momenteel een kleine vijver van 2.5 meter lang en 1,5 breedt.

mvg

kewin brouwer

do, 08/11/2012 - 09:07
birdwatcher

laat die lamp er maar uit die is nergens goed voor

do, 08/11/2012 - 10:35
t172069

Hebt ge nog geen vissen gekocht ?
Eerst vijver aanleggen, dan materialen.
Uv lamp voor koi 2,5 tot 3 watt per 1000 liter.
Welke is de doorstroomsnelheid van de filter?

do, 08/11/2012 - 10:40
RdB

Wat wil je met de vijver? Dat lijkt me erg belangrijk voor wat je nodig hebt. Als je weinig of geen vis hebt kun je lamp en filter bijvoorbeeld gerust weglaten.

Ruud

do, 08/11/2012 - 19:14
kewinbrouwer

de bedoeling is dat het een actieve vijver word. ik wil me voornamelijk met koi,s bezig gaan houden, eventueel nog wat andere vissen. wat word er bedoelt met doorstroming van de filter ? ik heb namelijk niet zoveel verstand van filters vandaar deze forum haha, ik heb nu een kleine 3 kamer filter.

ik zal een aantal foto,s plaatsen van de filter en vijver op dit moment , mischien ook wel handig

vijver aanleg 2013
do, 08/11/2012 - 19:35
kewinbrouwer

de vijver

vijver aanleg 2013
vr, 09/11/2012 - 07:17
t172069

Doorstroming v/d filter is hoeveel liter water ge er per uur kunt doorpompen. Volgens de foto is dit geen filter voor een koi vijver van 17 000 liter. Stop met aankopen, maak eerst vijver.

vr, 09/11/2012 - 09:28
kewinbrouwer

hallo,

de filter die je hier ziet heb ik gekregen van een tuincentrum die de deuren heeft dicht gedaan, daar had ik erg veel geluk mee. maar het is ook best wel een grote en hoge filter.
een pomp moet ik dus nog kopen, de filter heb ik denk ik wel genoeg aan, ik wil er zelf een fortex bij bouwen en ik heb nog een grote open bak waar ik eventueel nog wat mee kan,

mvg

kewin brouwer

vr, 09/11/2012 - 10:16
kewinbrouwer

ik wil graag de voorbereiding doen zoals aanschaf filters en materiaal, daar heb ik nu nog mooi de tijd voor , vandaar dat ik deze forum heb geopend zodat ik weet wat ik ongeveer kan aanschaffen, hou ongeveer rekening met zon 17 a 18.000 liter water. naast de filters wil ik ook goede planten gebruiken zoals de gele lis, deze moet ook een goede aanwinst zijn in een vijver ?

mvg\kewin brouwer

vr, 16/11/2012 - 15:17
eric78

voor een goed lopende vijver is best enkel grind als filter gebruiken wij ook en zie hoe helder het water is: https://tinyurl.com/y5utykgc

ma, 31/12/2012 - 11:50
Dalo

Hallo Kewin,

Voor een koi-vijver kun je beter niet met hoogteverschil in je vijver werken. Je moet een bodemdrain in je vijver maken waar het vuil kan uitstromen. Met hoogteverschil krijg je het water niet schoon genoeg ! Voor een UV zou ik een 110 Watt nemen, dat je geen uv nodig bent is lariekoek (tenminste als je een heldere vijver wilt).
Een pomp voor een koi-vijver moet min. de helft dan de vijverinhoud per uur verpompen. Omdat er altijd iets verlies is door weerstand zou ik voor een vijver van 18m3, een pomp nemen van 13-18m3. Dan heb je genoeg capaciteit en mocht je iets minder nodig zijn dan kun je er een regelaar (?€ 20,-) tussen zetten.

De 60 cm boven maaiveld is een behoorlijke hoor, ik weet niet waar je woont maar volgens mij is er altijd wel een bouwvakker/metselaar in de buurt die je daar bij kan helpen.

Het filter wat je laat zien kan zeker geen koi-vijver van 18m3 schoonhouden.

Volgens mij houdt je een goeie volgorde aan hoor. Als je weet wat voor vijver je wilt maken, dan kun je daar rustig de juiste materialen al voor aanschaffen.

ma, 31/12/2012 - 11:59
birdwatcher

laatste advies is voor een kale bak met vissen,als je dat mooier vindt als een vijver, veel succes.
heb ik het nog niet eens over de jaarlijkse kosten gehad

Onderwerp gesloten